J.nr. M 3034-0036
Den 30. maj 2005
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 94 (alm. del)
stillet af Folketingets Miljø - og Planlægningsudvalg den 29. april 2005.
Spørgsmål nr. 94:
Ministeren bedes kommentere artikel Intet alternativ til at ophugge skibe i
Indien fra Ingeniøren den 29. april 2005.
Svar:
Jeg ser de to verserende danske sager som en bekræftelse af artiklens poi n-
te. Det svært at drive en ophugningsindustri i Europa i konkurrence med den
asiatiske ophugningsindustri. For lande som Indien, Kina og Bangladesh gi-
ver værfterne mange arbejdspladser, og der er i disse lande et stort behov
for de råvarer, som skibene er bygget af.
Dette gør det i mangel af en tilstrækkelig håndfast international regulering
- nærmest umuli gt at hindre at skibene i sidste ende havner på en strand i
Indien eller Bangladesh, som også understreget i artiklen.
Det er derfor klart, at der er behov for mere håndfaste internationale regler
på dette område for at kunne styre eksporten af skibe til ophugning til en
miljø mæssig forsvarlig behandling.
Vi må imidlertid ikke glemme, at EUs transportforordning og Basel Konven-
tionen ikke forbyder eksport af skibe til skrotning, hvis skibene er tømt for det
farlige affald. Hvis skibene ikke rummer farligt affald, er der ikke med de nu-
værende regler mulighed for at forbyde ophugning i Kina, Indien eller Ban g-
ladesh. Samtidig vil, der som artiklen slår fast, fortsat være en eksport af
skrotfærger indeholdende farligt affald fra ikke-OECD-lande til disse sæ rlige
ophugningsstrande i bl.a. Indien. Vi skal derfor også fortsat internationalt
skubbe på, for at få stillet krav om, at skibe kun kan ophugges på steder,
som kan sikre miljømæssig og en arbejdsmiljømæssig forsvarlig ophu
gning.