J.nr. M 3034-0036
Den 30. maj 2005
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 91 (alm. del) stillet af Folketi n-
gets Miljø - og Planlægningsudvalg den 29. april 2005.
Spørgsmål nr. 91:
På hvilken måde adskiller forløbet vedrørende de to f ærger fra Scandlines
sig fra forløbet ved salget af Kong Frederik IX, og hvordan har Miljøstyre l-
sen været inddraget i de to sager?
Svar:
Der er forskel på de to sager. Dels i sælgers deltagelse i sagsoplysningen,
dels i den dokumentation, der forelå for, at skibene skulle sejle som skibe.
Sælgers deltagelse i sagsoplysningen
I forbindelse med salget, har Scandlines medvirket aktivt til sagsoplysnin-
gen/dokumentationen for sagen herunder har selskabet fremsendt køb s-
kontrakterne til Kommunen og Miljøst yrelsen samt købernes ordre til den
danske mægler om at sende skibene direkte til et værft i Dubai (Ajman Port)
for ombygning. Scandlines har også videresendt kommunikationen med
værftet og k ø berne Marwan shipping.
Dette er ikke tilfældet i sagen fra Kor sør, hvor sælger ikke har bidraget til
sagsoplysningen.
Dokumentation for skibets videre færd
I de to kontrakter, som Scandlines har udformet i forbindelse med salget af
Margrethe II og Rügen, er der udformet specielle vilkår udover, hvad der
normalt indgår i en købskontrakt for et skib.
Der er således flere forhold i kontrakten, der peger på, at køberne oprindeligt
har intenderet at skibene skulle sættes i drift som passagerskibe:
Køberne har i klausul 4 lagt vægt på, at skibet er fuldt certificeret uden an-
mærkninger samt at udrustningen er inspiceret, så køber har sikkerhed for at
skibet kan sejle som passagerskib.