J.nr. M 3034-0036 Den 30. maj 2005 Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 91 (alm. del) stillet af Folketi  n- gets Miljø - og Planlægningsudvalg den 29. april 2005. Spørgsmål  nr. 91: På hvilken måde adskiller forløbet vedrørende de to f ærger fra Scandlines sig fra forløbet ved salget af ”Kong Frederik IX”, og hvordan har Miljøstyre   l- sen været inddraget i de to sager? Svar: Der er forskel på de to sager. Dels i sælgers deltagelse i sagsoplysningen, dels i den dokumentation, der forelå for, at skibene skulle sejle som skibe. Sælgers deltagelse i sagsoplysningen I forbindelse med salget, har Scandlines medvirket aktivt til sagsoplysnin- gen/dokumentationen for sagen – herunder har selskabet fremsendt køb s- kontrakterne til Kommunen og Miljøst yrelsen samt købernes ordre til den danske mægler om at sende skibene direkte til et værft i Dubai (Ajman Port) for ombygning. Scandlines har også videresendt kommunikationen med værftet og k ø berne Marwan shipping. Dette er ikke tilfældet i sagen fra Kor sør, hvor sælger ikke har bidraget til sagsoplysningen. Dokumentation for skibets videre færd I de to kontrakter, som Scandlines har udformet i forbindelse med salget af Margrethe II og Rügen, er der udformet specielle vilkår udover, hvad der normalt indgår i en købskontrakt for et skib. Der er således flere forhold i kontrakten, der peger på, at køberne oprindeligt har intenderet at skibene skulle sættes i drift som passagerskibe: Køberne har i klausul 4 lagt vægt på, at skibet er fuldt certificeret   uden an- mærkninger samt at udrustningen er inspiceret, så køber har sikkerhed for at skibet kan sejle som passagerskib.
Køberne accepterer dansk jurisdiktion i den særligt indsatte klausul 16. Scandlines har således krævet, at brud på kontrakten skal behandles i hen- hold til dansk ret. Køberne garanterer i den særligt indsatte klausul 18 at skibet er købt med forretningsmæssig drift for øje og at skibene skal sættes i drift i det Røde Hav/den Arabiske Golf/Indiske Ocean. Det fremgår endvidere af klausul 18, at en eventuel senere ophugning skal foregå efter de gældende regler. Scandlines har forsøgt kontraktuelt, at forpligte ejerne til at overholde Basel Konventionen og andre internationale regler om ophugning. Køberne har endvidere ifølge kontraktens k  lausul 21 ønsket at købe skibet fuldt udrustet med inventar, køkkenredskaber og re dningsflåder mv. Det er endvidere af købernes agent oplyst, at firmaet opererer en rute me l- lem Ajman i Dubai, og Um Qasr og Abu Fluss i Irak, og at skibene skulle indsættes  på denne rute. I sagen om Kong Frederik IX, foreligger der ikke i selve standardkontrakt   nogen form for særlig tilkendegivelse om, at skibet er købt med fortsat drift for øje. Derimod foreligger der to notarpåtegnede erklæringer fra hhv. den formelle ejer og det firma, der tilsyneladende haft ansvaret for at sejle skibet, om at de to selskaber agter at bruge skibet til videre drift. Endvidere foreligger der i sagen to erklæringer fra to græske skibsværfter om, at der skulle være fo    r- udbetalt mindre beløb på bestilling af en tørdok.   Andre forhold Køberne i Scandlines sagen har lagt vægt på at få alle dokumenter og cert i- fikater stillet til rådighed, hvilket må antages at indikere købers ønske om at kende skibet og bruge det til videre drift. Køberne  har ønsket at sikre, at besætningen lærer skibet at kende    – både udrustningen og maskinerne, hvilket indikerer et ønske om drift. Køber har haft Scandlines besætning til rådighed i 3 dage med henblik på at lære at betjene skibet og dets udrustning. Køber  har endvidere sørget for indrejse af 34 besætningsme dlemmer. Skibene har kortvarigt været i drift ifølge Scandlines’ oplysninger. I sagen om Kong Frederik IX har køber også sørget for indrejse af besæ   t- ningsmedlemmer. Miljøstyrelsen er dog ikke orienter et om antallet samt hvil- ken instruktion disse besætningsmedlemmer har fået.
Miljøstyrelsens involvering i de to sager Med mit svar på spørgsmål 65 er der vedlagt en kronologisk oversigt over Miljøstyrelsens rådgivning i sagen om Kong Frederik. Der he nvises hertil. I sagerne fra Nakskov Kommune, retter Miljøstyrelsen henvendelse til Na k- skov kommune, idet Miljøstyrelsen er blevet opmærksom på, at de to Scan  d- lines færger, som ligger i Nakskov havn, netop er blevet solgt. Miljøstyrelsen giver Nakskov Kommu ne samme råd og vejledning, som givet til Korsør Kommune om sikring af dokumentation mv. for skibenes fortsatte drift. Nakskov Kommune indhenter de dokumenter, som Miljøstyrelsen har rådg i- vet kommunen om at indhente – og denne dokumentation fremsendes til   Miljøstyrelsen for vurdering af, om der kan kræves yderligere dokumentation forud for at kommunen træffer den endelige afgørelse. Det er på dette tid  s- punkt Miljøstyrelsens opfattelse, at den fremsendte dokumentation er dæ  k- kende for at klassificere skibet som skibe i drift.