Oversigt over VVM-myndighedernes svar på spørgsmål om husdyrbrug, april 2005
1
AF ANSØGNINGER OM HUSDYRBRUG, (ad MPU-spørgsmål 9)
Hovedstadens
Udviklingsråd
5
Udviklingsrådet oplyser: De 5 ansøgninger fordeler sig på én ansøgning
omfattet af VVM-pligt og 4 ansøgninger omfattet af krav om VVM -
screening.
HUR oplyser, at 70 % af sagerne er de kumulative effekter inddraget.
i 72,5% af det samlede antal sager for perioden 21.
i alle sager modtaget i 2005.
Fyns Amt
188
Amtet oplyser: Omkring 75% af Fyns landareal afvander til Natura
2000-områder og op mod 75% af sagerne vil derfor belaste Natura
2000-områder. Hertil kommer at alle sager, der medfører forøget
ammoniakfordampning kan påvirke Natura 2000 -områder i større eller
mindre grad. På den baggrund er det vurderingen, at hovedparten af de
VVM-screeningsansøgninger, amtet havde under behandling 2/3 -05,
kan berøre et Natura 2000 -område.
Amtet oplyser, at der i samtlige VVM-screeningssager, som amtet behandler, indgår en vurdering af de kumulative
effekter.
i alle ansøgninger om udvide lse eller etablering af
Ribe Amt
Ca. 135
Amtet oplyser: Ansøgningerne fordeler sig på ca. 100 screeningssager
og 35 VVM-redegørelsessager. Samtlige sager vedrørende husdyrbrug
i Ribe Amt kan berøre Natura 2000 -områder, idet samtlige
landbrugsarealer i amtet afvander til Natura 2000-områder.
Amtet oplyser, at der alene kan gives et delsvar på spørgsmålet angående den kumulative effekt, nemlig at i 100% for de
sager, der er blevet behandlet inden for de seneste år, og som bliver behandlet fremover. Svaret gives på baggrund af, at
amtet har afgjort omkring 2.000 sager, siden amterne fik opgaven med screeninger og VVM-redegørelser og en
redegørelse for vurdering af de kumulative effekter.
effekt er inddraget i samtlige screeningssager og VVM-
kumulative effekt gradvist forbedret.
Storstrøms Amt
35
Amtet oplyser: De angivne ansøgninger fordeler sig på 7 VVM -
redegørelsessager og 28 VVM -screeningssager.
Amtet oplyser, at den kumulative effekt vurderes i alle sager.
i sprogbruget vedr. screening og VVM i 1999 med den nye
at fra efteråret 2001 har vurderingen af den kumulative
2005 er detaljeringsgraden for denne vurdering øget, idet
næringsstoffer. Hvor bidrag til den kumulerede effekt ikke i
i nitratudledningen til Vadehavet (typisk kumulerede
Vejle Amt
67
Amtet oplyser at der ikke kan angives en procentdel for inddragelse af de kumulative effekter ved behandling af
ansøgninger, idet den kumulative effekt altid indgår i et eller andet omfang
en naturlokalitet sammenho ldes påvirkningen fra det
indgår ammoniakemmissionen fra husdyrbrug
i a
fstrømningsoplande til Internationale
en administrationspraksi s, hvor der kræ ves 0-løsninger, når
væsentlig i forhold til recipienten. Samtidig holdes der øje
så der kan ske en vurdering af den kumul
ative effekt.
op på praksis.
Viborg Amt
Ca. 113
Amtet oplyser: Der er tale om 13 ansøgninger omfattet af VVM -pligt
samt ca. 100 ansøgninger, som er omfattet af samlebekendtgørelsens
bilag 2, der er under behandling. Alle disse ansøgninger kan berøre
Natura 2000-områder.
Amtet oplyser, at amtet i sagsbehandlingen for alle sager i perioden 21. maj 1994 2. marts 2005 har foretaget vurdering
af den kumulative effekt af de ansøgte etableringer og udvidelser af husdyrbrug.
Amtet bemærker endvidere, at administrationspraksis for vurdering af kumulative effekter har udviklet sig med tiden, idet
amtet løbende har taget bestik af afgørelser og udmeldinger fra Naturklagenævnet og desuden har taget nye
værktøjer/modeller/beregningsmetoder i anvendelse, når de har været tilgængelige.
virkningen fra den konkrete udvidelse/etablering i sig selv er
ikke sker nogen yderligere miljøpåvirkning, foretages der
vurderes den kumulative effekt.
1
Jf. Skov- og Naturstyrelsens brev af 15. marts 2005 til VVM-myndighederne, j. nr. SN 2001-401-1305