Oversigt over VVM-myndighedernes svar på spørgsmål om husdyrbrug, april 2005 1 AF ANSØGNINGER OM HUSDYRBRUG,  (ad MPU-spørgsmål 9) Hovedstadens Udviklingsråd 5 Udviklingsrådet oplyser: De 5 ansøgninger fordeler sig på én ansøgning omfattet af VVM-pligt og 4 ansøgninger omfattet af krav om VVM  - screening. HUR oplyser, at 70 % af sagerne er de kumulative effekter inddraget. i 72,5% af det samlede antal sager  for perioden 21. i alle sager modtaget i 2005. Fyns Amt 188 Amtet oplyser: Omkring 75% af Fyns landareal afvander til Natura 2000-områder og  op mod 75% af sagerne vil derfor belaste Natura 2000-områder. Hertil kommer at alle sager, der medfører forøget ammoniakfordampning kan påvirke Natura 2000 -områder i større eller mindre grad. På den baggrund er det vurderingen, at hovedparten af de VVM-screeningsansøgninger, amtet havde under behandling 2/3  -05, kan berøre et Natura 2000  -område. Amtet oplyser, at der i samtlige VVM-screeningssager, som amtet behandler, indgår en vurdering af de kumulative effekter. i alle ansøgninger om udvide  lse eller etablering af Ribe Amt Ca. 135 Amtet oplyser: Ansøgningerne fordeler sig på ca. 100 screeningssager og 35 VVM-redegørelsessager. Samtlige sager vedrørende husdyrbrug i Ribe Amt kan berøre Natura 2000  -områder, idet samtlige landbrugsarealer i amtet afvander til Natura 2000-områder. Amtet oplyser, at der alene kan gives et delsvar på spørgsmålet angående den kumulative effekt, nemlig at i 100% for de sager, der er blevet behandlet inden for de seneste år, og som bliver behandlet  fremover. Svaret gives på baggrund af, at amtet har afgjort omkring 2.000 sager, siden amterne fik opgaven med screeninger og VVM-redegørelser og en redegørelse for vurdering af de kumulative effekter. effekt er inddraget i samtlige screeningssager og VVM- kumulative effekt gradvist forbedret. Storstrøms Amt 35 Amtet oplyser: De angivne ansøgninger fordeler sig på 7 VVM   - redegørelsessager og 28 VVM  -screeningssager. Amtet oplyser, at den kumulative effekt vurderes i alle sager. i sprogbruget vedr. screening og VVM i 1999 med den nye at fra efteråret 2001 har vurderingen af den kumulative 2005 er detaljeringsgraden for denne vurdering øget, idet næringsstoffer. Hvor bidrag til den kumulerede effekt ikke i i nitratudledningen til Vadehavet (typisk kumulerede Vejle Amt 67 Amtet oplyser at der ikke kan angives en procentdel for inddragelse af de kumulative effekter ved behandling af ansøgninger, idet den kumulative effekt altid indgår i et eller andet omfang en naturlokalitet sammenho   ldes påvirkningen fra det indgår ammoniakemmissionen fra husdyrbrug i a fstrømningsoplande til Internationale en administrationspraksi   s, hvor der kræ   ves 0-løsninger, når væsentlig i forhold til recipienten. Samtidig holdes der øje så der kan ske en vurdering af den kumul ative effekt. op på praksis. Viborg Amt Ca. 113 Amtet oplyser: Der er tale om 13 ansøgninger omfattet af VVM  -pligt samt ca. 100 ansøgninger, som er omfattet af samlebekendtgørelsens bilag 2, der er under behandling. Alle disse ansøgninger kan berøre Natura 2000-områder. Amtet oplyser, at amtet i sagsbehandlingen for alle sager i perioden 21. maj 1994 –  2. marts 2005 har foretaget vurdering af den kumulative effekt af de ansøgte etableringer og   udvidelser af husdyrbrug. Amtet bemærker endvidere, at administrationspraksis for vurdering af kumulative effekter har udviklet sig med tiden, idet amtet løbende har taget bestik af afgørelser og udmeldinger fra Naturklagenævnet og desuden har taget nye værktøjer/modeller/beregningsmetoder i anvendelse, når de har været tilgængelige. virkningen fra den konkrete udvidelse/etablering i sig selv er ikke sker nogen yderligere miljøpåvirkning, foretages der vurderes den kumulative effekt. 1 Jf. Skov- og Naturstyrelsens brev af 15. marts 2005 til VVM-myndighederne, j. nr. SN 2001-401-1305