J.nr. M 3034-0036 Den 15. juli 2005 Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 79 (alm. del   – bilag ) stillet af Folketingets Miljø - og Planlægningsudvalg den 28. april 2005. Spørgsmål  nr. 79: Ministeren bedes i forlængelse af samrådet i Miljø - og Planlægning s- udvalget d. 27.april 2005 at fremsende en oversigt over danske skibe med angivelse af alder og opdelt på enkelt- og dobbeltskrogede. Mini- steren bedes endvidere at vurdere potentielle miljøproblemer i forbi n- delse med ophugning/skrotning af skibstyperne Svar: I forbindelse med min første tilbagemelding på spørgsmål 79 lovede jeg udvalget at vende tilbage med en besvarelse senere. Søfartsstyrelsen har bidraget til en besvarelse af spørgsmålet. Denne besvarelse inkluderer en oversigt over skibstyper med aldersangivel- se. Det er desværre ikke muligt at bringe en komplet liste med navn, alder og størrelse på de enkelte skibe, idet disse oplysninger ikke er offentligt tilgængelige. Som oplyst på samrådet den 28. juni 2005, har KL, de berørte ko m- muner og Miljøstyrelsen arbejdet med at finde en model for en ko m- petencefordeling i forbindelse med klassificering af skibe som affald. Det er i dette arbejdet vurderet, at det vil være hensigtsmæssigt, at staten fremtidigt får kompetencen til at klassificere skibe med en egenvægt på over 2.000 tons, idet skibe med en egenvægt på over 2.000 tons må anses for attraktive for det internationale skrotmarked.
Det er valgt at lægge vægt på skibets egenvægt fremfor brutto eller nettotonnage, idet skibets egenvægt er et udtryk for hvor meget sk i- bet i sig selv (uden last) vejer. Egenvægten er således et udtryk for skibets indhold af metaller – og da det er metalindhold (særligt stål og aluminium), der må anses som værende interessant for det internat i- onale skrotmarked, vurderes det, at egenvægten at være den bedste parameter til at fastlægge kompetenceford elingen. Skibenes egenvægt fremgår ikke af de oplysninger, der har været ti l- gængelige i sagen. Egenvægten fremgår sommetider i skibets reg i- streringspapirer, men skal fremgå af skibets stabilitetsbog, der til en hver tid skal være tilstede på skibet. For at afgøre hvilken myndighed, der skal behandle en konkret sag om klassificering af et skib som af- fald, skal myndighederne indledningsvis således have indsigt med oplysningerne i stabilitetsbogen, hvis ikke oplysningerne fremgår af skibets registrering i et skibsregister.   Søfartsstyrelsen har på spørgsmålet vedr. antal danske skibe og d e- res alder oplyst at: ”I forbindelse med ophugning af skibe er spør gsmålet om, hvorvidt et skib er enkelt- eller dobbeltskroget, kun relevant i forhold til, om skibet er omfattet af udfasningsregler. De skærpede internationale udfasningsregler for enkeltskrogede tankskibe, der transporterer tunge olier, trådte i kraft den 5. april 2005. Tilsvarende regler har for sådanne skibe under EU-flag været gældende siden 21. oktober 2003. Enkeltskrogede olietankskibe med en dødvægtstonnage1 på over 5.000 er omfattet af disse regler. Tankskibene vil fortsat kunne operere efter de er udfaset. En betin- gelse herfor er dog, at de ikke sejler med tunge olier. Langt den overvejende del af den danske tankskibsflåde, der trans- porterer olie, har i flere år bestået af dobbeltskrogede tankskibe. Der er på nuværende tidspunkt ingen enkeltskrogede olietankskibe med en dødvægtstonnage på over 5.000 under dansk flag. I forhold til alderen på danske skibe har Søfartsstyrelsen udarbejdet en oversigt over skibstyper fordelt på alder (se bilag 1). I oversigten er der ikke medtaget skibstyper, som er af en sådan karakter, at de 1Dødvægttonnage er et mål for, hvad skibet kan medføre af ladning og stores (pr   o- viant m.v.)
næppe er relevante i forhold til eventuel ophugning i Sydøstasien. Der vil her typisk være tale om fiskeskibe, sandsugere, lodsskibe, fr i- tidsfartøjer, flydende boliger og pramme og lignende. Under dansk flag – med undtagelse af de førnævnte skibstyper   – er der 1.772 skibe med en samlet tonnage på 7,6 millioner. Lige knap 75% af tonnagen er under 9 år gammel og kun 6 % er over 20 år. For så vidt angår skibene over 20 år, er der generelt tale om små skibe med en gennemsnitlig tonnage på 338. Bilag 1: Oversigt over skibstyper med aldersangivelse.” Gastankskib 9 250.122 11,4 Andre tankskibe2 82 1.760.272 14,4 Bulk carrier 1 29.963 4,0 Containerskibe 74 3.872.526 6,5 Forsyningsskibe 22 76.490 10,1 Kabelskibe 6 35.974 15,0 Køleskibe 1 7.944 13,0 Andre lastskibe 1.376 1.117.754 43,8 Passagerskibe 201 453.290 30,8 2Tankskibe omfatter her også kemikalietankskibe, olietankskibe og produkttankskibe samt produkt-/olie-/kemikalietankskibe.