Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 77 stillet af Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg.
Spørgsmål 77:
Svar:
Forureningen fra knallerter og motorcykler er reguleret via EU-direktiver på samme måde som forureningen fra biler. De seneste ændringer af direktivet om knallerters og motorcyklers emissioner blev gennemført i 2002.
Ifølge EU-reglerne skal alle nye motorcykler og knallerter fra 1. juli 2004 overholde Euro 2 normerne. Reglerne fastsætter desuden en Euro 3 norm, der skal opfyldes af alle nye motorcykler fra 1. januar 2007. Der er ikke fastsat Euro 3 normer for knallerter.
Ifølge direktivet fra 2002 skal Kommissionen inden udgangen af 2002 fremlægge forslag til Euro 3 normer for knallerter. Et udkast til nye normer har været drøftet på en række møder i en ekspertgruppe under Kommissionen. Udkastet er imidlertid ikke mundet ud i et officielt forslag om nye normer.
Indenfor EU er bekæmpelsen af luftforurening fra vejtrafikken koncentreret om de stoffer, som er mest problematiske i forhold luftkvaliteten. Det gælder primært partikler, samt stoffer der fører til dannelse af ozon (kulbrinter og kvælstofoxider).
Indsatsen har derfor været koncentreret om at revidere emissionsnormerne for køretøjstyper, hvor der er større potentiale for at nedbringe luftforureningen, særlig med partikler og kvælstofoxider (NOx). Der er således vedtaget nye normer for person- og varebiler i 2007 og Kommissionen har netop fremsat forslag til skærpelse af normerne for lastbiler og busser.