J.nr. M 3034-0036
Den 30. maj 2005
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 65 (alm. del) stillet af Folketi n-
gets Miljø - og Planlægningsudvalg den 1. april 2005 .
Spørgsmål nr. 65:
Ministeren bedes udarbejde en redegørelse for hele sag sforløbet vedrørende
salg og omflagning af motorfærgen Frederik IX.
Redegørelsen bedes udover en konkret opsummerende sagsbeskrivelse og
beskrivelse af handlingsforløbet, evt. i kronologisk form, som et minimum i n-
deholde en evaluering af:
kommunens håndtering og beslutning om at lade færgen afsejle, herunder
kommunens evne til selvstændigt at indhente relevante oplysninger til et fuld -
stændigt beslutning sgrundlag,
ministeriets involvering,
relationer til EU-lovgivning, IMO og Baselkonventionen og evt. kontakter til ju-
ridiske eksperter m.v. i Kommissionen, juridiske tjenester, konventionssekreta-
riatet og medlemslande,
overvejelser om behov og mulighed for opstramning, herunder vedr. sanktio-
ner samt de juridiske muligheder herfor og i den forbindelse bedes ministeren
redegøre for , hvilke juridiske forhindringer der er, og hvilke løsningsmodeller
der er overvejet og konsulteret om,
status på baggrund af nuværende vidensniveau om fartøjets skæbne,
ministeriets eventuelle viden om påtænkt salg af yderligere far tøjer under
dansk flag eller under dansk ejerskab i dansk havn samt en vurdering af
hvordan beredskabet evt. kan forbedres, også set i lyset af kommunalrefor-
men, herunder muligheden for at overdrage kompetencen til centralt niveau.
Svar:
Som lovet i mit svar på den del af spørgsmål 65, der vedrører mit ressort,
fremsender jeg hermed, Søfartsstyrelsens svar vedrørende kronologien i u d-
flagningen af Kong Frederik IX.
Søfartsstyrelsen har i relation til spørgsmålet oplyst følgende:
Skibsregistret har oplyst, at passagerskibet KONG FREDERIK IX blev byg-
get ved Helsingør Skibsværft i 1954 og var ejet af de Danske Statsbaner
frem til 1995, hvor skibet overgik til Scandlines Danmark A/S.