J.nr. M  3034-0036 Den 30. maj 2005 Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 65 (alm. del) stillet af Folketi  n- gets Miljø - og Planlægningsudvalg den 1. april 2005 . Spørgsmål  nr. 65: Ministeren bedes udarbejde en redegørelse for hele sag sforløbet vedrørende salg og omflagning af motorfærgen Frederik IX. Redegørelsen bedes udover en konkret opsummerende sagsbeskrivelse og beskrivelse af handlingsforløbet, evt. i kronologisk form, som et minimum i n- deholde en evaluering af: kommunens håndtering og beslutning om at lade færgen afsejle, herunder kommunens evne til selvstændigt at indhente relevante oplysninger til et fuld - stændigt beslutning sgrundlag, ministeriets involvering, relationer til EU-lovgivning, IMO og Baselkonventionen og evt. kontakter til ju- ridiske eksperter m.v. i Kommissionen, juridiske tjenester, konventionssekreta- riatet og medlemslande, overvejelser om behov og mulighed for opstramning, herunder vedr. sanktio- ner samt de juridiske muligheder herfor og i den forbindelse bedes ministeren redegøre for , hvilke juridiske forhindringer der er, og hvilke løsningsmodeller der er overvejet og konsulteret om, status på baggrund af nuværende vidensniveau om fartøjets skæbne, ministeriets eventuelle viden om påtænkt salg af yderligere far tøjer under dansk flag eller under dansk ejerskab i dansk havn samt en vurdering af hvordan beredskabet evt. kan forbedres, også set i lyset af kommunalrefor- men, herunder muligheden for at overdrage kompetencen til centralt niveau. Svar: Som lovet i mit svar på den del af spørgsmål 65, der vedrører mit ressort, fremsender jeg hermed, Søfartsstyrelsens svar vedrørende kronologien i u  d- flagningen af Kong Frederik IX. Søfartsstyrelsen har i relation til spørgsmålet oplyst følgende: ” Skibsregistret har oplyst, at passagerskibet KONG FREDERIK IX blev byg- get ved Helsingør Skibsværft i 1954 og var ejet af de Danske Statsbaner frem til 1995, hvor skibet overgik til Scandlines Danmark A/S.
Den 15. april 1997 solgte Scandlines A/S skibet til Danmarks Færgemuseum i Roskilde. Danmarks Færgemuseum gik konkurs, og den 21. oktober 2002 solgte ko n- kursboet skibet til Hou-Chi Ho, Hellerup. Da Hou-Chi Ho er dansk statsbor- ger, forblev skibet under dansk flag. Den 21. februar 2003 solgte Hou-Chi Ho skibet til RIB Investment Limited, Nicosia, Cypern. Da det cypriotiske selskab ikke opfyldte betingelserne for at kunne have et skib registreret i Skibsregistret, blev skibet slettet fra Skibsre- gistret den 6. marts 2003. Et skib, der er slettet af Skibsregistret, er ikke længe re dansk, ligesom det ikke længere har ret til at føre dansk flag. Når et skib er slettet af dansk reg  i- ster og solgt til udenlandsk ejer, vil den nye ejer i forbindelse hermed sørge for, at skibet anmeldes til optagelse i et andet lands register. Hvis skibet ikke optages i et andet lands register, bliver skibet statsløst. Den 1. april 2003 anmeldtes skibet igen til optagelse i Skibsregistret med M/F Kong Frederik IX A/S som ejer. Ved optagelse i skibsregistret er det efter sølovens § 15 stk. 1 en betinge lse, at der foreligger en attest fra en udenlandsk registreringsmyndighed om, at skibet ikke er optaget i vedkommende udenlandske skibsregister, eller at det vil blive slettet af det udenlandske skibsregister, når det godtgøres at være optaget i et andet lands register. Der er derudover mulighed efter sølovens   § 15, stk. 2 for, at skibsregistrator dispenserer herfra, såfremt det land, fra hvilket skibet erhverves, ikke har tiltrådt den internationale panteretskonven- tion af 1967 om indførelse af visse ensar tede regler angående søpantere t- tigheder og andre panterettigheder i skib. I det konkrete tilfælde var det hverken muligt at benytte sølovens § 15, stk. 1 eller dispensationsmuligheden i stk. 2, da de nye ejere M/F Kong Frederik IX A/S ikke kunne dokumentere, i hvilket fremmed lands register skibet havde været optaget siden, at det blev slettet af dansk register. Skibet blev derfor ikke optaget i Skibsregistret. Sammenfattende kan derfor oplyses, at skibet ikke siden den 6. marts 2003 har ført dansk flag e ller været berettiget dertil. ” Jeg kan henholde mig til Søfartsstyrelsens svar.