J.nr. M 3034-0036
Den 26.04.2005
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 65 (alm. del) stillet af Fo l-
ketingets Miljø - og Planlægningsudvalg den 1. april 2005.
Spørgsmål nr. 65 :
Ministeren bedes udarbejde en redegørelse for hele sags forløbet
vedrørende salg og omflagning af motorfærgen Frederik IX.
Redegørelsen bedes udover en konkret, opsummerende sagsbeskr i-
velse og beskrivelse af handlingsforløbet, evt. i kronologisk form, som
et minimum indeholde en evaluering af:
- kommunens håndtering og beslutning om at lade færgen afsejle,
herunder kommunens evne til selvstændigt at indhente relevante o p-
lysninger til et fuldstændigt beslutningsgrundlag,
-ministeriets involvering,
-relation til EU-lovgivning, IMO og Baselkonventionen og evt. kontak-
ter til juridiske eksperter m.v. i Kommissionen, juridiske tjenester,
konventionssekretariat og medlemslande
- overvejelser om behov og mulighed for opstramning, herunder vedr.
sanktioner samt de juridiske muligheder herfor og i den forbindelse
bedes ministeren redegøre for, hvilke juridiske forhindringer der er, og
hvilke løsningsmodeller, der er overvejet og konsulteret om,
- status på baggrund af nuværende vidensniveau om fartøjets skæ b-
ne,
- ministeriets eventuelle viden om påtænkt salg af yderligere fartøjer
under danske flag eller under dansk ejerskab i dansk havn samt en
vurdering af,
- hvordan beredskabet evt. kan forbedres, også set i lyset af kommu-
nalreformen, herunder muligheden for at overdrage kompetencen til
centralt niveau.
Svar:
Miljøministeriet bliver pr. mail den 31. januar 2005 gjort opmærksom
på, at skibet er solgt og skal fungere som passagerskib. Borgeren,
som retter henvendelsen, er bekymret for færgens videre færd.
Den 11. februar retter Miljøstyrelsen første gang henven delse til Kor-
sør Kommune for at gøre kommunen opmærksom på salget. Miljøst y-
relsen gør også kommunen opmærksom på, at de som tilsynsmy n-
dighed i forbindelse med import/eksport af affald har pligt til at vurde-
re, om skibet er affald.