J.nr. M 3034-0196 Den 2. november 2005 Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 262 (alm. del) stillet af Folketi  n- gets Miljø - og Planlægningsudvalg den 28.september 2005. Spørgsmål nr. 262: Kan ministeren bekræfte, at de kommende regi oner ikke gennem oppriorite- ringer eller indtægtsforøgelser har mulighed for at anvende beløb ud over de ca. 300 millioner kroner, som de bliver ”tildelt” til formålet? Svar: Regionerne kan foretage omprioriteringer inden for området udviklingsopga- ver mv. set under ét, dvs. i forhold til områder, som f.eks. planloven og rå- stofloven, ligesom regionsrådet kan fastsætte størrelsen af udviklingsbidr  a- get fra kommunerne efter drøftelse i kontaktudvalget mellem regionen og kommunerne. Regionsrådet vil dog ikke kunne gennemføre forhøjelser af udviklingsbidraget fra året før reguleret med satsreguleringsprocenten, s å- fremt 2/3 af de kommunale repræsentanter i kontaktudvalget mellem regi o- nen og kommunerne modsætter sig dette. Regionernes bevillinger vil blive pristalsreguleret, ligesom bloktilskudsmid- lerne bliver det i dag. Herudover kan størrelsen af det generelle statstilskud drøftes ved de årlige kommuneforhandlinger mellem Finansministeriet og regionerne. Der er intet nyt i, at regionerne har mulighed for at omprioritere inden for de midler, de har fået stillet til rådighed. Det svarer til det eksisterende system, hvor amterne i princippet har ret til at omdisponere inden for det samlede bloktilskud. Der har siden 1997 eksisteret en aftale mellem staten og amterne om den samlede ramme på jordforureningsområdet. Ifølge aftalen skulle amterne selv som minimum årligt bidrage med 60 millioner kroner til jordforurenings- området. I 2003 udgjorde amternes bidrag 143 % af det beløb, der var aftalt med regeringen.
Kontrollen med, at aktivitetsniveauet bliver holdt på det aftalte niveau, sker via de årlige indberetninger til Depotrådet, som danner baggrund for den år- lige redegørelse om jordforureningsområdet. Der er herved mulighed for at kontrollere, dels om området samlet set kører fornuftigt, dels at der afsættes de aftalte ressourcer både samlet og i de enkelte amter. Det har hidtil været tilfældet.