Justitsministeriet
Civil- og Politiafdelingen
Kontor:
Færdsels- og våbenkonto-
ret
Sagsnr.:
2005-151-0041
Dok.:
CHH40609
Besvarelse af spørgsmål nr. 251 fra Folketingets Miljø--- og Planlægningsudvalg (Alm. del).
Spørgsmål:
Ministeren bedes redegøre for forhandlingerne mellem Justitsministeriet og
Københavns kommune om Miljøzoner herunder forklare, hvornår Justitsmi-
nisteriet første gang har gjort Københavns Kommune opmærksom på, at det
ville være en acceptabel løsning for Justitsministeriet, hvis miljøzonen blev
mindre i omfang og om Justitsministeriet er kommet med et konkret forslag til,
hvor stor Miljøzonen måtte være eller andre konkrete forslag til, hvordan pro-
blemerne skulle løses
Svar:
Københavns Kommune ansøgte ved brev af 10. juli 2003 Justitsministeriet om tilladelse til et tre-
årigt forsøg med etablering af en miljøzone i medfør af færdselslovens § 92 d.
Efter anmodning fra Justitsministeriets afgav København Kommune ved brev af 2. december
2003 en række supplerende oplysninger, herunder de af kommunen indhentede høringssvar fra
berørte brancher og organisationer.
På Københavns Kommunes foranledning holdt Justitsministeriet den 30. marts 2004 møde med
kommunen, hvor bl.a. mulighederne for at begrænse forsøgsordningens geografiske udstrækning
og opstilling af alternative krav til de omfattede køretøjer blev diskuteret.
Ved brev af 1. juli 2004 indgav Københavns Kommune en ajourført ansøgning, der indebar visse
lempelser af kravene til køretøjerne.
Justitsministeriet meddelte ved afgørelse af 13. maj 2005 Københavns Kommune afslag på an-
søgningen. Begrundelsen for afgørelsen var, at Justitsministeriet vurderede, at der ikke var lov-
hjemmel til at tillade etablering af en miljøzone, der i sit indhold og omfang indebar så betydeli-
ge byrder for transporterhvervet, som tilfældet var med den ansøgte forsøgsordning.