Justitsministeriet Civil- og Politiafdelingen Kontor: Færdsels- og våbenkonto- ret Sagsnr.: 2005-151-0041 Dok.: CHH40609 Besvarelse af spørgsmål nr. 251 fra Folketingets Miljø--- og Planlægningsudvalg (Alm. del). Spørgsmål: ”Ministeren  bedes  redegøre  for  forhandlingerne  mellem  Justitsministeriet  og Københavns kommune om Miljøzoner – herunder forklare, hvornår Justitsmi- nisteriet  første  gang  har  gjort  Københavns  Kommune  opmærksom  på,  at  det ville  være  en  acceptabel  løsning  for  Justitsministeriet,  hvis  miljøzonen  blev mindre i omfang og om Justitsministeriet er kommet med et konkret forslag til, hvor stor Miljøzonen måtte være eller andre konkrete forslag til, hvordan pro- blemerne skulle løses” Svar: Københavns Kommune ansøgte ved brev af 10. juli 2003 Justitsministeriet om tilladelse til et tre- årigt forsøg med etablering af en miljøzone i medfør af færdselslovens § 92 d. Efter  anmodning  fra  Justitsministeriets  afgav  København  Kommune  ved  brev  af  2.  december 2003 en række supplerende oplysninger, herunder de af kommunen indhentede høringssvar fra berørte brancher og organisationer.   På Københavns Kommunes foranledning holdt Justitsministeriet den 30. marts 2004 møde med kommunen, hvor bl.a. mulighederne for at begrænse forsøgsordningens geografiske udstrækning og opstilling af alternative krav til de omfattede køretøjer blev diskuteret. Ved brev af 1. juli 2004 indgav Københavns Kommune en ajourført ansøgning, der indebar visse lempelser af kravene til køretøjerne. Justitsministeriet meddelte ved afgørelse af 13. maj 2005 Københavns Kommune afslag på an- søgningen. Begrundelsen for afgørelsen var, at Justitsministeriet vurderede, at der ikke var lov- hjemmel til at tillade etablering af en miljøzone, der i sit indhold og omfang indebar så betydeli- ge byrder for transporterhvervet, som tilfældet var med den ansøgte forsøgsordning.
- Det bemærkes i den forbindelse, at det fremgår af forarbejderne til færdselslovens § 92 d, at be- stemmelsen  ikke  giver  hjemmel  til  forsøgsordninger,  som  indebærer  indgreb  af  ekspropriativ karakter. Justitsministeriet tilkendegav i afgørelsen, at ministeriet er meget indstillet på i samarbejde med kommunen at overveje alternative muligheder for at etablere en miljøzone inden for de gældende lovgivningsmæssige rammer. Som opfølgning herpå har Justitsministeriet den 23. juni 2005 holdt møde med repræsentanter fra Københavns  Kommune, Frederiksberg  Kommune og Miljøstyrelsen, hvor Justitsministeriet redegjorde nærmere for baggrunden for ministeriets afgørelse. Justitsministeriet oplyste endvide- re, at blandt andet forsøgsordningens geografiske udstrækning samt omfanget af køretøjer omfat- tet af ordningen kan genovervejes med henblik på at formindske belastningen for erhvervet. Justitsministeriet har endvidere efterfølgende haft drøftelser med Miljøstyrelsen, herunder på et møde den 2. september 2005, med henblik på at vurdere konsekvenserne af forskellige alternati- ve miljøzonemodeller.   Når disse overvejelser er tilendebragt, vil Justitsministeriet på ny invitere Københavns og Frede- riksberg Kommuner til et møde med henblik på en mere konkret drøftelse af mulighederne for at etablere en miljøzone.