N O T A T
J.nr. SN 2001-4115-0016
Ref. BXJ
Den 15. september 2005
Reglerne om sporbarhed og mærkning af genetisk modificerede organismer
Forordning 1830/2003 om sporbarhed og mærkning af genetisk modificerede organismer og sporba r-
hed af fød evarer og foder fremstillet af genetisk modificerede organismer og forordning 1829/2003 om
genetisk modificerede fødevarer og foderstoffer opstiller til sammen et europæisk sporbarheds og
mærkningssystem af GMO’er samt fødevarer og foderstoffer fremstillet af GMO’er.
De to forordninger trådte i kraft i foråret 2004.
Sporbarhedsreglerne gælder alle led i produktions - og distributionskæden og indeb æ rer, at
Virksomhederne skal videregive oplysninger om et produkts identitet, dvs.
a) om det indeholder GMO’er samt de entydige identifikatorer for hver enkelt GMO, som produktet in-
deholder, eller
b) at produktet er fremstillet af GMO’er i tilfælde, hvor der er tale om fødevarer og foder, der er fre mstil-
let af GMO’er
Virksomhederne skal derudover opbevare disse oplysninger i fem år og efter anmodning stille dem til
rådighed for de kompetente myndigheder
Mærkningsreglerne finder anvendelse når produkterne (fødevarer og foderstoffer) leveres til den end e-
lige forbruger eller storkøkkener og indeb æ rer, at:
a) alle produkter der består af eller indeholder GMO’er skal mærkes med at produkt indeholder eller
består af genetisk modificerede organismer eller genetisk modificerede organismens navn, for ek-
sempel genetisk modificeret majs.
b) fødevarer og foderstoffer, der e r fremstillet af eller indeholder ingredienser der er fremstillet af
GMO’er skal mærkes med at de er fremstillet af eller indeholder genetisk modificeret organismens
navn for eksempel genetisk modificeret majs.
Mærkningsreglerne sikrer således at forbrug erne altid oplyses om en fødevare eller et foderstof ind e-
holder, er fremstillet af eller indeholder ingredienser der er fremstillet af GMO’er. Sporbarhedsreglerne
sikrer at oplysninger om hvilken specifik GMO der er tale om (i form af den unikke kode) følg er alle
produkter fra første stadium i markedsføringen (den første transaktion i produktions - og distributions-
kæden, hvor et produkt leveres til trediemand) gennem alle led i produktions - og distributionskæ den
og indtil sidste led inden den endelige forbruger.