N O T A T
Ref. HKJ/12
Den 20. juli 2005
Redegørelse om skærpet tilsyn med produktionen af svin på ejendomsniveau
Samlet vurdering
På baggrund af indberetninger fra kommunerne om tilsyn med produktionen af svin på ejendomsni-
veau i 2004 er det Skov- og Naturstyrelsens vurdering, at:
Kommunerne har levet op til miljøministerens ønske om, at der gennemføres et skærpet tilsyn
med hvorvidt man på det enkelte svinebrug ikke producerer flere svin, end ejendommen har an-
meldt eller fået tilladelse til. Der er ført tilsyn med 464 miljøgodkendte svinebrug og med 1581 ø v-
rige svinebrug.
Antallet af overtrædelser af produktionstilladelserne omfatter ca. 21 -22% af de miljøgodkendte
svinebrug og 27-28% af de øvrige svinebrug. For ca. 4% af de godk endelsespligtige brug var
overskridelsen på mere end 10%, og på 9½% af de øvrige husdyrbrug var overskridelsen på m e-
re end 10%. Dette niveau er for højt. Det er væsentligt, at understrege at produktionstilladelsen er
et maksimum, og at der ikke kan accepteres overskridelser.
Undersøgelsen viser, at der på hovedparten af svinebrugene – henholdsvis 78-79% af de god-
kendelsespligtige brug og 72-73% af øvrige svinebrug produceres færre svin, end der er givet til-
ladelse til. Samlet set er der derfor ikke tale om, at den samlede husdyrproduktion er større end
det der er anmeldt eller givet tilladelse til.
Det er væsentligt, at tilsynsmyndigheden gør det helt klart for det enkelte brug, at forholdene skal
bringes i orden. Håndhævelsen af produktionstilladelserne omfatter både henstillinger, indskær-
pelser, påbud og politianmeldelser. Der er foreløbigt i ca. 1% af overskridelserne af produktion stil-
ladelserne indgivet politianmeldelse, svarende til seks tilfælde for godkendelsespligtige svin ebrug
og 14 tilfælde for øv rige svinebrug. Politianmeldelser skal især anvendes, hvor administrat ive
midler ikke har vist sig tilstrækkelig til at standse en ulovlighed eller ved grove overtrædelser.
Skov- og Naturstyrelsen finder det derfor relevant at understrege, at håndhævelsen af ulovlige
forhold med overproduktion er kontant, således at antallet af overskridelser reduceres markant.
Kommunerne anvender flere kilder ved tilsyn. Der bruges fysisk kontrol, skatteregnskab, slagteri-
afregning, oplysninger fra det såkaldte centrale husdyrregister (CHR-registret) og fra Plantedirek-
toratet.
2
Baggrund
Ifølge aftale mellem Kommunernes Landsforening (KL) og Miljøministeriet skulle kommunerne i 2004
gennemføre 300 ekstra tilsyn, hvor der fokuseres på produktionsomfanget på godkendelsespligtige
svinebrug. Det vil sige brug med mere end 210 dyreenheder (DE) i slagtesvin, 270 DE for sohold og
mere end 250 DE for andre typer svinebedrifter f.eks. ejendomme med blandede besætninger. De r-
udover skal der gennemføres en udvidet stikprøvekontrol på 300 husdyrbrug vedrørende produktion s-
omfanget på øvrige ikke -godkendelsespligtige svinebrug. Ifølge aftalen skulle der ved disse 600 ekstra
tilsyn anvendes relevante oplysninger fra de eksisterende registre herunder kommunale skatteoplys-
ninger i et administrativt tilsyn og supplere dette med fysisk kontrol på alle ejendomme for at fastlæ g-
ge den aktuelle produktion, som derefter kan sammenholdes med den tilladte produktion.
Det kan oplyses, at der vurderes at være ca. 600 godkendelsespligtige svinebrug og at der skal føres
tilsyn med disse hvert andet år. Det fremgår derfor også af aftalen, at ud over de ekstra 300+300 tilsyn
skulle kommunerne på de resterende 300 godkendelsespligtige svinebrug, som der ifølge min imums-
aftalen årligt alligevel skal føres til syn med, gennemføres samme grundige tilsyn med
produktionsomfanget efter de samme retningslinier, som angivet i aftalen.
Kommunerne har per 1. april 2005 indberettet omfanget og resultaterne af dette ekstra tilsynsarbejde
vedrørende produkionsomfanget på svinebrug i forbindelse med den øvrige tilsynsindberetning. Der
foreligger oplysninger fra 268 ud af de 271 kommuner.
Det fremgår af de indberettede oplysninger, at der i 2004 har været gennemført tilsyn med produkt i-
onsomfanget efter de retningslinier fastsat i aftalen fra 1/3 2004 på følgende antal svinebrug :
Antal svinebrug, hvor der
ifølge aftalen er ge nnem-
ført tilsyn med pr odukti-
onsomfanget.
Øvrige tilsyn efter samme
retningslinier, som aftalen
foreskriver, men som fø l-
ger af minimumsaftalen
og den udvidede stikprø-
vekontrol.
Antal svinebrug i alt, hvor
der er gennemført tilsyn
med produktionsomfan-
get efter retningslinierne
angivet i aftalen.
Godkendelsespligtige
svinebrug
368
96
464
Øvrige svinebrug
338
1243
1581
Det fremgår af oversigten, at kommunerne har ført tilsyn med de aftalte 300 + 300 svinebrug. Der er
derimod ikke ført tilsyn med produktionsomfanget på godkendelsespligtige ejendomme i det aftalte
omfang (yderligere 300 godkendelsespligtige brug) på de svinebrug, hvor der ifølge minim umsaftalen
skulle gennemføres tilsyn. Den udvidede stikprøvekontrol på de øvrige svinebrug har derimod omfa t-
tet betydelig flere svinebrug end aftalt.
Omfanget af tilsynet må derfor generelt betegnes som tilfredsstillende især i lyset af, at vurderingen a f
hvorvidt der er ca. 600 godkendelsespligtige svinebrug, er usikker. Det kan bl.a. oplyses, at nye data
fra tilsynsindberetningen fra 2003 vedrørende tilsynstemaet om "status for godkendelsespligtige lan d-
3
brug" kunne tyde på, at der var betydelig færre end 600 godkendelsespligtige svinebrug, så de 464
godkendelsespligtige svinebrug faktisk omfatter næsten alle godkendelsespligtige svin ebrug.
I de følgende opgørelser af produktionsomfanget i forhold til produktionstilladelsen samt opgørelsen
vedrørende hånd hævelser er der taget udgangspunkt i oplysningerne fra samtlige svinebrug, hvor der
er gennemført tilsyn efter retningslinierne angivet i aftalen dvs. de 464 godkendelsespligtige eje n-
domme og de 1581 øvrige svinebrug.
Opgørelse af produktionsomfanget i f orhold til produktionstilladelsen
Produktionsomfanget i forhold til produktionstilladelsen er i forbindelse med kommunernes indberet-
ning vurderet på to måder.
I den følgende figur angives produktionsomfanget i forhold til produktionstilladelsen i dyreen heder
(DE). Det er således forskellen mellem den aktuelle produktion i antal DE og produktionstilladelsen
omregnet til antal DE, som skal angives i det følgende skema. Antallet af DE beregnes udfra den n u-
værende omregningsfaktor, der angiver forholdet mel lem antal producerede dyr og det tilladte antal
DE. Angivelsen tager udgangspunkt i beregningen : det aktuelle antal DE minus det tilladte antal DE.
Fra en tidligere foreløbige undersøgelse udarbejdet i efteråret 2004 på baggrund af foreløbige indb e-
retninger fra 93 kommuner er det oplyst, at kommunerne i gennemsnit har foretaget vurderingen af
produktionsomfanget ud fra oplysninger udfra et ca. 2 årigt gennemsnit.
I næste figur er forskellen mellem den aktuelle produktion og produkti onstilladelsen angivet i %, be-
regnet udfra antal DE i forhold til antal DE i produktionstilladelsen. DE beregnes udfra den nuværende
Husdyrproduktionen angivet i DE (dyreenheder) i
forhold til produktionstilladelsen
21,3%
11,9%
44,8%
14,2%
3,0%
2,4%
2,4%
6,4%
10,6%
56,0%
18,7%
3,4%
3,6%
1,4%
0,0%
10,0%
20,0%
30,0%
40,0%
50,0%
60,0%
> 30 DE
mindre
10-30 DE
mindre
0-10 DE
mindre
0-10 DE
mere
10-20 DE
mere
20-50 DE
mere
> 50 DE
mere
Godkendelsespligtige svinebrug
Øvrige svinebrug
4
omregningsfaktor. Angivelsen tager derfor udgangspunkt i beregningen : (det aktuelle antal DE minus
det tilladte antal DE ) * 100 % divideret med det tilladte antal DE.
Det ses af figurene, at ca. 21-22 % af de godkendelsespligtige svinebrug og 27-28 % af de øvrige sv i-
nebrug producerede mere end produktionstilladelsen. Ca. 8 % af begge typer svinebrug havde en
overproduktion på mere end 10 DE. Ca. 4 % af de godkendelsespligtige svinebrug og 9½ % af de ø v-
rige svinebrug havde en overproduktion på over 10 %.
Det fremgår af figuren, at omfanget af husdyrbrug, hvor der produceres mindre end produktionstilla-
delsen, er betydelig større end omfanget af overproduktion. Der er derfor ikke noget der tyder på, at
den samlede svineproduktion i Danmark overstiger de samlede produktionstilladelser. Denne endelige
opgørelse afviger ikke væsentligt fra de foreløbige opgøre
lse udarbejdet i efteråret 2004 på baggrund
af foreløbige indberetninger fra 93 komm uner.
I de viste beregninger er både den nuværende produktion og produktionstilladelserne omregnet til DE.
Den aktuelle produktion kan også på anden måde være i konflikt med produktionstilladelserne f.eks.
hvis der produceres andre dyretyper end angivet i produktionstilladelserne. Hvis der f.eks. produceres
slagtesvin i stedet for et sohold kan et svinebrug give f.eks. flere lugtgener, selvom antallet af DE ikke
øges i forh old produktionstilladelsen. I kommunernes indberetninger fremgår det derfor også, på hvor
mange ejendomme husdyrtypen er ændret væsentligt i forhold til tilladelsen, uden dette er anmeldt.
En ændring fra f.eks. alm. slagtesvin til tungsvin betragtes i denn e forbindelse ikke som en væsentlig
ændring, idet afvigelsen fremgår tilstrækkeligt af skema 3.2 og 3.3 i denne evaluering. Dette gælder
også andre lignende ændringer af vægtgrænserne. Samlet er der indberettet 20 godkendelsespligtige
svinebrug og 91 øvrig e svinebrug, hvor der er konstateret en væsentlig ændring i husdyrtypen i fo r-
hold til tilladelsen. Dette svarer til henholdsvis ca. 4% og ca. 6 %. Det skal bemærkes at ejendomm e-
ne også indgår i de to forrige figurer.
Husdyrproduktion i forhold til produktionstilladelsen
angivet i % mere eller mindre
9,3%
15,5%
54,1%
17,0%
2,6%
1,1%
0,4%
5,9%
11,3%
55,3%
18,1%
3,9%
2,3%
3,2%
0,0%
10,0%
20,0%
30,0%
40,0%
50,0%
60,0%
> 30 %
mindre
10-30 %
mindre
0-10 %
mindre
0-10 %
mere
10-20 %
mere
20-50 %
mere
> 50 %
mere
Godkendelsespligtige svinebrug
Øvrige svinebrug
5
Håndhævelse af overproduktionen
I den følgende figur er angivet kommunernes håndhævelse på baggrund af tilsynet med produktion s-
omfanget. Det skal i den forbindelse bemærkes, at såfremt en sag er politianmeldt, og politiet ikke har
færdigbehandlet sagen, skal sagen noteres som politianmeldt ( og ikke som "ikke afsluttede").
Det ses af figuren at kommunerne i ca. 12-13 % af tilsynene med begge typer svinebrug har håndhæ-
vet forholdet ved en henstilling, indskærpelse, politianmeldelse eller et påbud. Dette betyder, at kom-
munerne i gennemsnit har fastsat bagatelgrænsen, hvor håndhævelse ikke vurderes nødvendig, et
sted mellem en overproduktion på 0-10 DE og 0-10 %.
Ifølge tilsynsvejledningen (Håndhævelse af Miljøbeskyttelsesloven nr. 12/1992) kommer politianme l-
delser ind i billedet, når administrative midler ikke har vist sig tilstrækkelige til at standse en ulovlighed
eller der er tale om en grov overtrædelse. Kommunerne har benyttet sig af denne håndhævelsesform i
ca. 1 % af tilfældene, helt præcist er der fremkommet 6 po litianmeldelser overfor godkendelsespligtige
svinebrug og 14 politianmeldelser overfor øvrige svinebrug. Det skal dog bemærkes, at en del sager
ikke er afsluttet, og at det må formodes, at en betydelige del af disse sager er sager, hvor det overve-
jes, hvorvidt forholdet skal politianmeldes. Der kan derfor ikke konkluderes noget mere præcist om,
hvor stor overproduktionen skal være før den af kommunerne betegnes som en "grov overtrædelse".
Evaluering af registre mm. som kan anvendes i forbindelse med tilsynet
Der kan være indsamlet oplysninger i forbindelse med tilsynet med produktionsomfanget fra mange
forskellige kilder. Da værdien af de forskellige kilder i den konkrete situation kan afhænge af, om en
ejendom er tilknyttet en bedrift med flere ejendomme, er evalueringen opdelt i tilfælde, hvor bedriften
kun omfatter én ejendom (CVR nummeret omfatter et CHR nummer) og hvor bedriften omfatter flere
Håndhævelse af forhold vedrørende evt.
overproduktion
84,5%
4,3%
6,9%
1,3%
3,0%
81,5%
5,2%
6,0%
0,9%
0,1%
6,4%
0,0%
10,0%
20,0%
30,0%
40,0%
50,0%
60,0%
70,0%
80,0%
90,0%
Ingen reaktion eller kun dialog
henstillinger
indskærpelser
Politianmeldelser
Påbud
Forbud
Ikke afsluttede
Antal ejendomme
Godkendelsespligtige svinebrug
Øvrige svinebrug
6
ejendomme (CVR nummeret omfatter flere CHR numre). Det er oplyst fra indberetningerne, at 150 af
de 462 godkendelsespligtige svinebrug og 234 af de 1580 er svinebrug er svinebrug, som indgår i
bedrifter med flere ejendomme. Dette svarer til henholdsvis 33 % og 15 % af ejendommene.
Der er begrænset forskel i vur deringerne af kildernes anvendelighed i forhold om ejendommene er til-
knyttet bedrifter med én eller flere ejendomme. Slagteriafregningerne har generelt den største værdi.
Hvor der er flere ejendomme per bedrift er skatteoplysningerne dog lige så værdifulde , mens de ikke i
samme grad er nødvendige, hvor bedrifterne kun består af én ejendom. Efterfølgende er CHR data
samt et fysisk besøg vurderet værdifulde, mens oplysninger fra Plantedirektoratet generelt har været
vurderet mindst værdifulde.
Kommunernes evaluering af registre mm. på svinebrug
hvor ét CVR nummer kun omfatter ét CHR nummer
0,0%
10,0%
20,0%
30,0%
40,0%
50,0%
60,0%
CHR incl.
svineflytninger
Plantedirektoratet
Skatteoplysninger
Slagteriafregninger
Fysisk besøg
% af kommunerne
Har ikke brugt
Lille værdi
Nogen værdi
Stor værdi
Afgørende værdi
Kommunernes evaluering af registre mm. på svinebrug
hvor ét CVR nummer består af flere CHR numre
0,0%
10,0%
20,0%
30,0%
40,0%
50,0%
60,0%
CHR incl.
svineflytninger
Plantedirektoratet
Skatteoplysninger
Slagteriafregninger
Fysisk besøg
% af kommunerne
Har ikke brugt
Lille værdi
Nogen værdi
Stor værdi
Afgørende værdi