J.nr. M 2034-0114
Den 3. oktober 2005
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 212 (MPU alm. del) stillet af Fo l-
ketingets Miljø - og Planlægningsudvalg den 26. august 2005:
Spørgsmål nr. 212:
Hvad er de sikkerhedmæssige og tekniske begr undelser for flaring og hvorfor er
en større grad af genvinding ikke mulig?
Svar:
Jeg har forelagt dette spørgsmål for Energistyrelsen under Transport - og Ener-
giministeriet, som har udtalt følgende:
På procesanlæg til indvinding og behandling af olie o g gas benyttes anlægget
til flaring af gas, når der opstår uregelmæssigheder i produktionen, og der er
behov for af sikkerhedsmæssige hensyn hurtigt at tømme procesanlægget for
gas. Gassen afbrændes (flares) på kontrolleret vis. Under normal drift frem-
kommer en række steder i procesanlægget mindre mængder gas, som føres til
flareanlægget. Anlægget anvendes endvidere i forbindelse med etablering af
nye installationer og ved nedbrud mv. af maskiner til behandling af gas.
CO2-udledning fra offshore virksomhed, herunder fra flaring, reguleres i dag
af CO2-kvoteloven. Det medfører, at virksomhederne kan udlede CO2 sv a-
rende til de tildelte kvoter. De tildelte kvoter til offshore virksomheder i perio-
den 2005-07 vil efter Energistyrelsens opfattelse ikke kunne dækk e behovet
ved uændret drift. Virksomhederne vil derfor enten skulle købe yderligere kv o-
ter, eller foretage CO2-reducerende tiltag.
Efter Energistyrelsens opfattelse kan virksomhederne, med henblik på reduktion
af CO2-udledning, etablere gasgenvindingsanlæg på procesanlæg. I dag findes
et sådant anlæg på ét procesanlæg i den danske del af Nordsøen. I et gasge n-
vindingsanlæg genvindes en del af den gas, der ledes til flaresystemet og red u-
cerer derved flaringen. Det er ikke teknisk muligt at genvinde al gas, der ledes
til flaresystemet. Eksempelvis kan gas, der ledes til flaresystemet i forbindelse
med tømning af procesanlægget ikke genvi ndes.