J.nr. M 4034-0144
Den 5. september 2005
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 208 (alm. del bilag
370) stillet af Folketingets Miljø - og Planlægningsudvalg den 18. august 2005.
Spørgsmål nr. 208:
Ministeren bedes kommentere vedlagte brev fra Miljøforeningen for bevare l-
se af miljøet omkring Københavns Lufthavn den 17/8 -05 vedrørende ove r-
trædelse af støjregler i Københavns Lufthavn, jf. MPU alm. del - bilag 370.
Svar:
I 1977 besluttede den daværende miljøminister, at tilsynet med støj fra flytr a-
fikken i Københavns Lufthavn skulle overgå til Miljøstyrelsen på grund af de
støjgener, den påfører store områder i de omliggende kommuner. Med Fo l-
ketingets vedtagelse af Lov om udbygning af Københavns Lufthavn, K astrup
i 1980 blev det fastlagt, at lufthavnen skulle forblive i Kastrup, og der blev
fastlagt retningslinier og grænser for udbygningen af lufthavnen, idet der
blev taget hensyn både til at sikre den fortsatte afvikling af lufttrafikken og til
miljøbelastningen af boligerne omkring lufthavnen. Lufthavnens miljøgo d-
kendelse fra 1997 fulgte efter en VVM-vurdering, hvor lufthavnens miljøp å-
virkninger blev analyseret grundigt.
Miljøgodkendelsen stiller en række vilkår og betingelser, som Københavns
Lufthavn skal overholde, herunder vilkår om at lufthavnen skal kontrollere sin
egen forurening. Miljøstyrelsen fører tilsyn med, at godkendelsen er ove r-
holdt, og det bygger for en stor dels vedkommende på denne egenkontrol,
men styrelsen fører desuden tilsyn på stedet. Miljøstyrelsen samarbejde r
med Statens Luftfartsvæsen, som fører tilsyn med de øvrige støjbegræ
n-
sende bestemmelser, der i henhold til lov om luftfart gælder for luftha vnen.
Når Miljøstyrelsen fra beboere i nærheden af lufthavnen får anmeldelser af
forhold, der skønnes at stride imod godkendelsens vilkår, eller klager over
generende støj, står styrelsen således ikke på bar bund. Hertil kommer, at
Miljøstyrelsen alligevel i langt de fleste tilfælde vil undersøge, om der konkret
er forekommet overskridelser eller andre forhold, der kræver at styrelsen r e-
agerer overfor lufthavnsselskabet, Københavns Lufthavne A/S.