J.nr. M 4034-0144 Den 5. september 2005 Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 208 (alm. del   – bilag 370) stillet af Folketingets Miljø - og Planlægningsudvalg den 18. august 2005. Spørgsmål  nr. 208: Ministeren bedes kommentere vedlagte brev fra Miljøforeningen for bevare l- se af miljøet omkring Københavns Lufthavn den 17/8  -05 vedrørende ove r- trædelse af støjregler i Københavns Lufthavn, jf. MPU alm. del    - bilag 370. Svar: I 1977 besluttede den daværende miljøminister, at tilsynet med   støj fra flytr a- fikken i Københavns Lufthavn skulle overgå til Miljøstyrelsen på grund af de støjgener, den påfører store områder i de omliggende kommuner. Med Fo l- ketingets vedtagelse af Lov om udbygning af Københavns Lufthavn, K astrup i 1980 blev det fastlagt, at lufthavnen skulle forblive i Kastrup, og der blev fastlagt retningslinier og grænser for udbygningen af lufthavnen, idet der blev taget hensyn både til at sikre den fortsatte afvikling af lufttrafikken og til miljøbelastningen af boligerne omkring  lufthavnen. Lufthavnens miljøgo d- kendelse fra 1997 fulgte efter en VVM-vurdering, hvor lufthavnens miljøp å- virkninger blev analyseret grundigt. Miljøgodkendelsen stiller en række vilkår og betingelser, som Københavns Lufthavn skal overholde, herunder vilkår om at lufthavnen skal kontrollere sin egen forurening. Miljøstyrelsen fører tilsyn med, at godkendelsen er ove  r- holdt, og det bygger for en stor dels vedkommende på denne egenkontrol, men styrelsen fører desuden tilsyn på stedet. Miljøstyrelsen samarbejde  r   med Statens Luftfartsvæsen, som fører tilsyn med de øvrige støjbegræ n- sende bestemmelser, der i henhold til lov om luftfart gælder for luftha vnen. Når Miljøstyrelsen fra beboere i nærheden af lufthavnen får anmeldelser af forhold, der skønnes at stride  imod godkendelsens vilkår, eller klager over generende støj, står styrelsen således ikke på bar bund. Hertil kommer, at   Miljøstyrelsen alligevel i langt de fleste tilfælde vil undersøge, om der konkret er forekommet overskridelser eller andre forhold, der kræver at styrelsen r e- agerer overfor lufthavnsselskabet, Københavns Lufthavne A/S.
Miljøstyrelsen har oplyst, at man har erfaring for, at det i sammenhæng med styrelsens samarbejde med lufthavnsselskabet har været tilstrækkeligt at benytte administrative midler til at sikre, at miljøgodkendelsen og de he nsig- ter, den skal opfylde, har kunnet overholdes. I de situationer, hvor der er fo- regået operationer i strid med godkendelsens vilkår, har lufthavnsselskabet efter styrelsens vurdering truffet rimelige foranstaltninger til at sikre imod gentagelser. Hvis der skulle opstå betydelige eller vedvarende overskridelser af godken- delsens vilkår, og hvis de administrative midler skulle vise sig utilstrækkelige til at bringe overskridelserne til ophør, vil der være   basis for, at Miljøstyrelsen kan foretage en politianmeldelse. Med hensyn til Miljøforeningens klage over motorafprøvninger i forbudstiden om natten, har Miljøstyrelsen oplyst, at man ikke konkret har formodning om, at godkendelses vilkår herom skulle være overskredet. Styrelsen modtager løbende oplysninger fra lufthavnsselskabet om motorafprøvninger, dels i form af kvartalsrapporter, dels i de enkeltstående tilfælde, hvor de enkelte operatørers indberetning har givet selskabet anledning til at indskærpe   god- kendelsens vilkår. Det er på det grundlag Miljøstyrelsens klare opfattelse, at der ikke finder m o- torafprøvninger sted hver eneste nat på lufthavnen. Styrelsen kan derfor ikke tilslutte sig Miljøforeningens vurdering, at lufthavnen bevidst overtræder s  tø j- reglerne.