J.nr. M 4034-0009 Den 4. august 2005 Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 196 (alm. del) stillet af Folketi  n- gets Miljø - og Planlægningsudvalg den 12. juli 2005. Spørgsmål  nr. 196: Vil ministeren kommentere vedlagte artikel af den 27. maj 2005 fra Risø og angive hvilke initiativer, regeringen overvejer eller agter at gennemføre på området? Svar: Anvendelsen af biobrændstof i transportsektoren blev i 2004 analyseret i en tværministeriel arbejdsgruppe under det daværende Økonomi   - og Er- hvervsministerium. I arbejdsgruppen indgik repræsentanter fra Finansmin i- steriet, Fødevareministeriet, Trafikministeriet, Skatteministeriet og Miljømin  i- steriet. En redegørelse fra arbejdsgruppen blev fremlagt i juni 2004. På baggrund af redegørelsens k onklusioner meddelte regeringen i juni 2004 EU-kommissionen, at Danmarks mål for anvendelse af biobrændstoffer i transportsektoren for 2005 var fastsat til nul, hvor der i EU's biobrændstofd i- rektiv (2003/30/EF) for dette år er fastsat et vejledende måltalpå 2%. Dan- mark henviste bl.a. til at biobrændstoffer til transport ikke er forenelig med en omkostningseffektiv klimastrategi, og at Danmark allerede i dag har et højt forbrug af biomasse til produktion af el og varme. Det fremgik af redegørelsen, at afgø  rende gennembrud inden for forskning og udvikling kunne føre til andre konklusioner vedrørende omkostningseffe  k- tiviteten. Regeringen tilkendegav derfor, at man ville følge udvikli ngen nøje. I regeringsgrundlaget "Nye mål", februar 2005 er anført, at reger ingen vil styrke udviklingen af grøn teknologi, bl.a. på energiområdet og brændsto f- området. Regeringen har i den forbindelse besluttet at nedsætte en ny ar- bejdsgruppe, som skal fremlægge forslag til, hvordan udviklingen af teknol o- gier for alternative drivmidler i vejtransporten som fx biobrændstoffer, natu r- gas og på sigt brint kan styrkes. Der skal lægges vægt på, at de på en om- kostningseffektiv måde kan bidrage til den langsigtede energiforsyningssik- kerhed og til at opfylde klimaforpligtelser og andre miljømålsætninger. I den
forbindelse skal arbejdsgruppen også undersøge perspektiverne for at styrke udviklingen af omkostningseffektive teknologier til samproduktion af trans- portdrivmidler, el og varme, ligesom man skal belyse danske forskningsinsti- tutioners og virksomheders styrkepositioner inden for de forskellige teknolo- gier.   Arbejdsgruppen skal desuden undersøge i hvilket omfang, de alternative drivmidler i de næste årtier vil kunne bidrage til at mindske CO2-emissioner og andre miljøbelastninger ved en ergiforbruget til vejtransport og forbedre energiforsyningssikkerheden. I analyserne skal blandt andet lægges vægt på at vurdere omkostningseffektiviteten på kort og længere sigt samt per- spektiverne for en styrket teknologi- og erhvervsudvikling. Som det fremgår af ovenstående vil den problemstilling, som er beskrevet i den omtalte artikel fra Risø blive behandlet i den nye arbejdsgruppe, hvori vil indgå repræsentanter fra Transport- og Energiministeriet (formand), Finans- ministeriet, Miljøministeriet, Mini steriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling, Skatteministeriet samt Økonomi - og Erhvervsministeriet. Gruppens første møde er planlagt til 12. august 2005, og en endelig rapport skal foreligge ultimo 2006.