J.nr. M 4034-0122
Den 4. august 2005
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 182 (alm. del) stillet af Folketi n-
gets Miljø - og Planlægningsudvalg den 27. juni 2005.
Spørgsmål nr. 182:
Miljøministeren bedes redegøre for erfaringerne med etableringen af miljø-
zoner i Göteborg, herunder de sundhedsmæssige effekter af en reduktion af
udledningen af partikler på op mod 40 pct.
Svar:
De miljøzoneordninger, som er etableret i de fire svenske byer Stockholm,
Göteborg, Malmö og Lund, er som hov edregel baseret på, at ingen diesel-
drevne motorer, der anvendes i tunge køretøjer over 3,5 tons, må være m e-
re end 8 år gamle. Ældre køretøjer accepteres, såfremt de er forsynet med
partikelfilter.
Beregninger for Stockholm for år 2000 viser, at indførelse n af miljøzoner har
reduceret udslippet af partikler fra tunge køretøjer med omkring 40%. Effe k-
ten på luftkvaliteten er dog væsentligt mindre, da en stor del af partiklerne i
gaderne stammer fra andre kilder end vejtransport. I Danmark udgør vejtr a-
fikken således ca. 17% af de samlede emissioner.
I de svenske beregninger har man fundet, at indførelse af miljøzoner har
medført en reduktion i bybaggrundens indhold af PM2,5 (partikler med en di-
ameter mindre end 2,5 µm) på max. 1,2%. Det er normalt ændringer i by-
baggrunden, der danner basis for sundhedsmæssige vurderinger. Der for e-
ligger ikke for Sverige nogen sundhedsmæssig vurdering af den beregnede
æn dring i bybaggrundens indhold af PM2,5.
I Danmark har DMU gennemført beregninger for at belyse effekten af en mil-
jøzone i København, hvor alle tunge køretøjer er forsynet med partikelfi
ltre,
der reducerer udslippet af partikler med ca. 80%. Beregningerne viser en re-
duktion i PM2,5-indholdet i bybaggrunden på max. 1,9%. Man har med disse
forudsætninger beregnet po sitive sundhedseffekter på ca. 160 mio. kr. (jf.
MPU alm. del - bilag 333). Beregninger over de sundhedsmæssige effekter
af en miljøzone i København, hvor partikelreduktionen for tunge køretøjer
antages at være ca. 40% er igangsat hos DMU.