J.nr. M 4034-0122 Den 4. august 2005 Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 182 (alm. del) stillet af Folketi  n- gets Miljø - og Planlægningsudvalg den 27. juni 2005. Spørgsmål  nr. 182: Miljøministeren bedes redegøre for erfaringerne med   etableringen af miljø- zoner i Göteborg, herunder de sundhedsmæssige effekter af en reduktion af udledningen af partikler på op mod 40 pct. Svar: De miljøzoneordninger, som er etableret i de fire svenske byer Stockholm, Göteborg, Malmö og Lund, er som hov  edregel baseret på, at ingen diesel- drevne motorer, der anvendes i tunge køretøjer over 3,5 tons, må være m   e- re end 8 år gamle. Ældre køretøjer accepteres, såfremt de er forsynet med partikelfilter. Beregninger for Stockholm for år 2000 viser, at indførelse n af miljøzoner har reduceret udslippet af partikler fra tunge køretøjer med omkring 40%. Effe  k- ten på luftkvaliteten er dog væsentligt mindre, da en stor del af partiklerne i gaderne stammer fra andre kilder end vejtransport. I Danmark udgør vejtr a- fikken således ca. 17% af de samlede emissioner. I de svenske beregninger har man fundet, at indførelse af miljøzoner har medført en reduktion i bybaggrundens indhold af PM2,5 (partikler med en di- ameter mindre end 2,5 µm) på max. 1,2%. Det er normalt ændringer i by- baggrunden, der danner basis for sundhedsmæssige vurderinger. Der for e- ligger ikke for Sverige nogen sundhedsmæssig vurdering af den beregnede æn dring i bybaggrundens indhold af PM2,5. I Danmark har DMU gennemført beregninger for at belyse effekten af en  mil- jøzone i København, hvor alle tunge køretøjer er forsynet med partikelfi ltre, der reducerer udslippet af partikler med ca. 80%. Beregningerne viser en re- duktion i PM2,5-indholdet i bybaggrunden på max. 1,9%. Man har med disse forudsætninger beregnet po sitive sundhedseffekter på ca. 160 mio. kr. (jf. MPU alm. del - bilag 333). Beregninger over de sundhedsmæssige effekter af en miljøzone i København, hvor partikelreduktionen for tunge køretøjer antages at være ca. 40% er igangsat hos DMU.