Justitsministeriet Civil- og Politiafdelingen Kontor: Færdsels- og våbenkonto- ret Sagsnr.: 2005-151-0033 Dok.: CHH40445 Besvarelse af spørgsmål nr.   180 fra Folketingets Miljø - og Planlægningsudvalg   (Alm. del). Spørgsmål: ” Ministeren bedes redegøre for anskaffelses -, (efter-)monterings- og driftsomkost- ninger ved partikelfiltre på lastbiler, og redegøre f  or forskellen mellem de estimater som hidtil er lagt til grund af henholdsvis regeringen og Københavns Kommune .” Svar: Justitsministeriet  har  tidligere  til  brug  for  besvarelsen  af  spørgsmål  nr.  S  1544  fra  medlem  af Folketinget  Poul  Henrik  Hedeboe  (SF)  indhentet  en  udtalelse  fra  Københavns  Kommune  samt fra  DTL  og  Danske  Busvognmænd,  som  har  foretaget  beregningerne  af  de  økonomiske  kons   e- kvenser af den ansø gte miljøzoneordning. Københavns Kommune har oplyst følgende om kommunens beregninger af de økonomiske    kon- sekvenser af miljøzoneordningen for så vidt angår partikelfiltre: ” Statens tilskudsordning til partikelfiltre: Miljøstyrelsen administrerer statens tilskudsordning til partikelfiltre, ifølge hvi  lken vognmænd kan opnå støtte på 30 % af partikelfilterprisen eller maksimalt 15.000 kr. for hvert køretøj, der får monteret et principgodkendt partikelfilter. Dette tilskud er ikke indgået i de økonomiske beregninger, som kommunen i 2003 fik  udført  om  miljøzoneordningens  økonomiske  konsekvenser  for  transportbr   an- chen.  Årsagen  er,  at  det  ville  give  et  skævt  helhedsbillede,  da  der  via  tilskudsor d- ningen kun ville kunne blive givet tilskud til ca. 2.000 køretøjer, og vi vurderede, at 15.000-20.000 køretøjer ville blive omfattet af miljøzoneordni   ngen. Vi kan i øvrig t oplyse, at ved den af Miljøstyrelsen afholdte høring, inden ti  lskuds- ordningens endelige udformning, udtalte Københavns Kommune, at vi gerne så, at man med tilskudsordningen skulle søge at støtte de mindre vognmænd, der ville få sværest ved at opfylde mil  jøzonens partikelfilterkrav. Miljøstyrelsen val  gte at etab- lere ordningen, så tilskud gives efter først til mølle princippet.
- Hvilken kostpris (ekskl. tilskud) har kommunen taget udgangspunkt i: I ansøgningen af juli 2003 og i de uddybende økonomiske bereg  ninger, der sæ  rskilt blev sendt til Justitsministeriet, er der  taget udgangspunkt i en gennemsnitspris pr. partikelfilter inkl. montering på 40.000 -60.000 kr. I den ajourførte miljøzoneansøgning af 1. juli 2004 skrev vi i afsnittet om økon omi- ske konsekvenser, at partikelfilterpriserne generelt er faldende og nu har en anslået gennemsnitspris på 40.000 kr. Dette skrev vi blandt andet ud fra, at ved kommunens seneste  udbud  om  montering  af  partikelfiltre  var  gennemsnitsprisen  under  30.000 kr. pr. stk. I  efteråret  2004  blev  kommunen  af  Justitsministeriet  bedt  om  at  kommentere  su p- plerende  udtalelser  fra  DTL  og  Danske  Busvognmænd  om  de  økonomiske  kons   e- kvenser.  Vi  anførte  i  vores  svar  af  16.  december  2004,  at  vi  havde  indvendinger mod de anvendte partikelfilterpriser samt afskrivningsperioden. DTL har anvendt en partikelfilterpris for et partikelfilter på 75.000 kr., og vi me d- delte, at de seneste erfaringer viser gennemsnitspriser på omkring 30.000 kr. DTL forudsætter endvidere en afskrivningsperiode på tre år. Hertil meddelte kom- munen, at vi ikke finder dette rimeligt, da et partikelfilter har en levetid på mindst seks år og formentlig vil blive siddende på køretøjerne efter forsøgets o phør.” DTL  har oplyst følgende om DTL’s beregninger af de økonomiske konsekv   enser af miljøzon e- ordningen for så vidt angår partikelfiltre: ”Forudsætningerne, som det også fremgår af bilagsmaterialet til vort brev af 27. o k- tober 2004, er: - DTL regner som udgangspunkt med en gennemsnitlig pris for et partikel- filter inkl. montering på 60.000 kr., men ekskl. driftstab. Kilde er regeringens Part i- kelredegøre lse. - Konkrete  priser  for  partikelfiltre  inkl.  montering  samt  (netto)driftstab  i forbindelse med montering er indregnet på baggrund af tilbud fra partikelfilterl eve- randører eller på ba  ggrund af skøn i hver af de tre virksomhedsberegni nger, jf. også nedenfor.  Disse  varierer  fra  60.400  kr.  til  87.000  kr.  og  med  et  ydereksempel  på 100.000 kr. - Afskrivningsperioden er sammenfaldende med forsøgsperiodens 3 år. - Rentesatsen er sat til 5 procent årligt. - DTL  regner  med  driftsomkostninger  på  i  gennemsnit  4.000  kr.  årligt, mens driftsomkostningen i de tre virksomhedsberegninger er på henholdsvis 5.000 - 7.120 kr., 7.800 kr. og 8.000 kr. årligt, jf. også nedenfor. Alle beløb er ekskl. moms. Der er ikke indregnet tilskud til partikelfiltre, da det kun vil være et fåtal af de op til 20.000 monteringer, der med forsøgets gennemførelse ville skulle foretages, der e  f-
- ter først til mølle princippet ville kunne opnå tilskuddet. Puljen på 30 mill ioner kr. kan alt i alt give tilskud på 15.000 kr. til hver af ca. 2.000 filtre, og en del af puljens midler var allerede forbrugt, da DTLs beregninger blev foretaget. I øvrigt ville de, der måtte have opnået tilskuddet, kunne tilbyde en tilsvarende l   ave- re transportpris med tab til følge for de, der ikke måtte have opnået et ti   lskud. For den ene virksomhed gengives forudsætningerne for så vidt angår partikelfiltre i det følge nde: Vognmanden  har  fået  et  tilbud  på  montering  af  filtre  til  i  gennemsnit  55.000  kr. ekskl.  moms  inkl.  montering.  Dertil  skal  lægges  et  omsætningstab  på  op  til  3  a r- bejdsdage pr. køretøj pr. montering svarende til 24 timer à 450 kr., dvs. 10.800 kr. pr. køretøj. I b  egrænset omfang spares variable driftsomkostninger (anslået 20 pct.), og  i  et  vist  omfang  kan  monteringen  gøres  hurtigere  eller  til  dels  på  tid  spunkter, hvor  køretøjet  er  ledigt.  Det  anslås  derfor,  at  nettodriftstabet  udgør  50  pct.  af  o m- sætningstabet,  dvs.  5.400  kr.  pr.  køretøj.  Samlet anskaffelsesomkostning  pr.  filter bliver hermed 60.4 00 kr . Vognmanden har fået et andet tilbud på et partikelfilter på    68.000 kr. inkl. monte- ring (ekskl. driftstab). Prisen  på  et  partikelfilter,  der  er  monteret  på  en  lastbil,  var  ca.    100.000  kr.  inkl. montering. Der er tale om et filter dimensioneret til en 14 liter motor, selvom moto- ren kun er på 9 liter. Der er i øvrigt store driftsproblemer og fejl på filteret he   runder i de elektriske installationer. Filteret må ofte renses for ophobet sod  – efter kun 3 ugers drift.  Indtil videre har det siden februar måned 2004  (til oktober 2004) kostet over 20.000 kr. inkl. driftstab. Det er ikke muligt at skønne, hvad driftsomkostningerne vil være efter disse in   dkø- ringsproblemer, men hvis det antages, at filteret skal renses to gange årligt à 3.000 kr. plus driftstab på 50 procent af omsætningstabet i 2,5 timer à 450 kr., dvs. ca. 560 kr. Den årlige  driftsomkostning bliver dermed i alt 7.120 kr . De  nye  filtre  anvender  et  additiv.  Omkostningen  hertil  samt  driftsomkostninger  i øvrigt er ikke oplyst. DTL s kønner  5.000 kr. årligt inkl. driftstab. Forudsætningerne for den anden virksomhed for så vidt angår pa rtikelfiltre: Vognmanden  har  ikke  erfaringer  med  anskaffelsespris  eller  driftsomkostninger  for partikelfiltre. Olietankbiler er tæt monteret med pumpe  r og rørføringer, og der må derfor p   å regnes betydelige  omkostninger  til  selve  monteringen.  DTL  skønner  derfor  en   anskaffel- sesomkostning på  75.000 kr. ekskl. moms inkl. montering, der varer 3 dage. Dertil skal lægges et omsætningstab på op til 3 arbejdsdage à 5.000 kr. dvs. 15.000 kr.  I begrænset  omfang  spares  variable  driftsomkostninger  (anslået  20  pct.),  dvs.  nett   o-
- driftstabet kan opgøres til 12.000 kr. Samlet omkostning for et fi lter bliver hermed 87.000 kr. Hvis det antages, at filteret skal renses to gange årligt à 3.000 kr. plus driftstab på omsætningstabet i 2,5 timer à 500 kr. minus 20 procent i sparede variable drift   som- kostninger dvs. ca. 1.000 kr. Den årlige   driftsomkostning bliver dermed i alt 8.000 kr. Forudsætningerne for den tredje virksomhed f  or så vidt angår partikelfiltre: Vognmanden regner med en pris på 75.000 kr. ekskl. moms inkl. montering, der v a- rer 2½ dag. Dertil skal lægges et omsætningstab på op til 2½ arbejdsdag pr. kør    etøj pr. montering svarende til 20 timer à 450 kr. dvs. 9.000 kr . pr. køretøj. I begrænset omfang  spares  variable  driftsomkostninger  (anslået  20  pct.),  dvs.  nett odriftstabet kan opgøres til 7.200 kr. pr. køretøj. Samlet     anskaffelsesomkostning pr. filter bliver hermed 82.200 kr. Vognmanden  har  endnu  ikke  erfaringer  med  driftsomkostningerne.  Hvis  det  anta- ges, at filteret skal renses to gange årligt à 3.000 kr. plus driftstab på omsæ tningsta- bet  i  2,5  timer  à  450  kr.,  minus  20  procent  i  sparede  variable  driftsomkos tninger dvs. ca. 900 kr. Den årlige  driftsomkostning bliver dermed i alt 7.800 kr. Nogle  af  lastbilerne  med  kortest  restlevetid  vil  muligvis  skulle  udskiftes,  da  virk- somheden ikke vil montere et filter på en lastbil, der planlægges solgt inden for kort tid. Der er ikke taget højde for risiko for fejl og driftsfo rstyrrelser, og de dertil knyttede omkostninger og driftstab, der må forvent es i forbindelse med en vis andel af de fo- retagne monteringer af partikelfiltre som f.eks. erfaret i den først nævnte vir   ksom- hed ovenfor. Siden  de  foretagne  beregninger,  som  indgå r  i  vort  brev  af  27.  oktober  2004,  er  vi blevet  bekendt  med  et  eksempel  på  priser  for  filtre  til  lastbiler  på  43.600  kr.  til 57.700 kr. ekskl. montering samt tilhørende ekstremt høje monteringsomkos  tnings- omkostninger på fra 44.000 kr. til 71.300 kr. og mon teringstider på 2 til 4 dage med dertil  hørende  driftstab  for  transportøren  til  følge.  Der  er  tale  om  spec   ialkøretøjer, hvor  der  skal  foretages  omfattende  tilpasninger/ombygninger  af  lastbilen  og  dens specialudrustning. Den aktuelle markedssituation for partikelfiltre giver ikke DTL anledning til at for- vente prisfald, da der for DTL oplyst er mangel på filtre på verdensmarkedet og b  e- tydelige ventetider på lev ering.” Danske  Busvognmænd   har oplyst følgende om Danske  Busvognmænds beregninger af de øk o- nomiske konsekvenser af miljøzoneordningen for så vidt angår partikelfiltre:
- ”Danske  Busvognmænds  notat  af  28.  oktober  2004  om  miljøzonens  økonomiske konsekvenser for busvirksomhederne er baseret på følgende præmi sser: - Det  forudsættes,  at  virksomhederne  fortsæt ter  med  den  samme  grund- læggende forretningsmodel og kundeprofil som hidtil. - Der ses isoleret på omkostningerne ved den 3 -årige forsøgsperiode. Det betyder  eksempelvis,  at  partikelfiltre  afskrives  over  3  år,  og  alene  meromkostni n- gerne  i  den  3-årige  periode   indregnes.  Det  betyder  også,  at  afskrivningshor isonten for  nyanskaffede  køretøjer  antages  at  være  de  sædvanlige  13  år  og  ikke  7  år,  som hvis ordningen var permanent. - Miljøzonen antages at starte den 1. januar 2006. Øvrige forudsætninger var: - Der antages fortsat drift (going koncern) for virksomhederne som helhed (alle forretningsområder fortsættes med nuværende aktivitet). - Omkostningerne ved partikelfiltre beløber sig til 60.000 kr. i anskaffe lse og montering samt 4.000 kr. i årlig drift og vedligeholdels e. - Nyanskaffelse af busser med EURO 4 motorer bliver ikke en reel mulig- hed inden miljøz onens indførelse. - Salgsprisen for en brugt bus, som følge af krav om maksimalalder, skø  n- nes  at  medføre  et  tab  på  30  pct.  af  bussens  nedskrevne  værdi  på  salgstid spunktet. Dels  vil  busserne  være  værdiløse  for  købere  med  kørsel  i  københavnso mrådet,  og dels vil det danske brugtmarked for turistbusser være præget af et m eget højt udbud. - Omkostningerne  ved  anskaffelse  af  en  ny  bus  vurderes  til  nyanskaffel- sesprisen på omtrent 1. 800.000 kr. for en gennemsnitlig turistbus minus salgsprisen for den bus, der afhændes. - En nyanskaffet turistbus afskrives driftsøkonomisk over en periode på 13 år. For busser med særligt sæsonbetonet anvendelse kan afskrivningshorisonten v æ- re længere. I relation til de specifikke spørgsmål kan fremhæves: 1)  Busser  er  p.t.  ikke  omfattet  af  partikelfilterstøtteordningen.  Danske  busvog n- mænd kan, i modsætning til godsvognmændene, ikke opnå støtte til anskaffe lse  af partikelfiltre. Tidligere miljøminister Ha ns Christian Schmidt har den 26. maj 2004 givet tilsagn om, at en udvidelse af ordningen til også at omfatte danske busser vil blive ove rve- jet i forbindelse med en evaluering af den eksisterende ordning. 2) Kostprisen for partikelfiltre inkl. montering er forudsat til 60.000 kr. Dette beløb er fastsat på baggrund af oplysninger fra partikelfilterproducenter samt oply sninger fra busvognmænd, der har erfaring med monteringen af partikelfiltre på busser. For at opnå et retvisende billede af forsøgsordningens   økonomiske kons ekvenser forud- sættes partikelfiltrene afskrevet over en 3  -årig periode. Der er fo rudsat en årlig o m- kostning på 4.000 kr. til vedligeholdelse af filtrene  – a- ringer i busvirksomheder.”
- Det bemærkes, at Miljøstyrels   en over  for Justitsministeriet har oplyst, at ” først til mølle pri  ncip- pet”   for  tilskudsordningen  til  partikelfiltre  blev  valgt  som  tildelingsprincip,  idet  styrelsen  ikke fandt det muligt at opstille et kriterium for tildeling af støtte, der ville sikre en  mere objektiv og retfærdig behandling af ti  lskud. Justitsministeriet  kan  oplyse,  at  ministeriet  i  sin  afgørelse  af  13.  maj  2005  har  taget  udgang s- punkt i Københavns Kommunes, DTL’s og Danske Busvognmænds beregninger af de økon omi- ske konsekvenser af miljøzo neordningen. Disse beregninger er, som det fremgår af udtalelserne ovenfor, baseret på forskellige foru  dsæ  t- ninger for så vidt angår priser mv. for partike  lfiltre. Det fremgår endvidere, at støtte efter statens tilskudsordning til partikelfiltre ikke er indgået i beregningerne. Justitsministeriet  kan  endvidere  oplyse,  at  ministeriet  i  sin  afgørelse  både  har  lagt  vægt  på  de beregninger, der er foretaget af organisationerne med fokus på de økonomiske konsekvenser for enkelte  vognmandsvirksomheder,  og  på  de  b eregninger,  der  er  foretaget  af  Københavns  Ko m- mune, hvor de samlede økonomiske konsekvenser for transportbranchen belyses. For så vidt angår   Københavns Kommunes  økonomiske  beregninger kan Justitsministeriet oplyse, at kommunen i sin ansøgning  har lagt væ  gt på  virksomhedsøkonomiske beregninger  foretaget af COWI, der i den samlede opgørelse af meromkostningerne over tid som følge af kravet om pa  r- tikelfiltre har udeladt drifts- og vedligeholdelsesudgifter. Justitsministeriet kan endelig oplyse, at ministeriet ikke har grundlag for at efterprøve de af K ø- benhavns Kommune, DTL og Danske Busvognmænd foretagne virksomhedsøkonomiske bere   g- ninger.