Justitsministeriet
Civil- og Politiafdelingen
Kontor:
Færdsels- og våbenkonto-
ret
Sagsnr.:
2005-151-0033
Dok.:
CHH40445
Besvarelse af spørgsmål nr. 180 fra Folketingets Miljø - og Planlægningsudvalg (Alm. del).
Spørgsmål:
Ministeren bedes redegøre for anskaffelses -, (efter-)monterings- og driftsomkost-
ninger ved partikelfiltre på lastbiler, og redegøre f or forskellen mellem de estimater
som hidtil er lagt til grund af henholdsvis regeringen og Københavns Kommune .
Svar:
Justitsministeriet har tidligere til brug for besvarelsen af spørgsmål nr. S 1544 fra medlem af
Folketinget Poul Henrik Hedeboe (SF) indhentet en udtalelse fra Københavns Kommune samt
fra DTL og Danske Busvognmænd, som har foretaget beregningerne af de økonomiske kons e-
kvenser af den ansø gte miljøzoneordning.
Københavns Kommune har oplyst følgende om kommunens beregninger af de økonomiske kon-
sekvenser af miljøzoneordningen for så vidt angår partikelfiltre:
Statens tilskudsordning til partikelfiltre:
Miljøstyrelsen administrerer statens tilskudsordning til partikelfiltre, ifølge hvi lken
vognmænd kan opnå støtte på 30
% af partikelfilterprisen eller maksimalt 15.000 kr.
for hvert køretøj, der får monteret et principgodkendt partikelfilter.
Dette tilskud er ikke indgået i de økonomiske beregninger, som kommunen i 2003
fik udført om miljøzoneordningens økonomiske konsekvenser for transportbr an-
chen. Årsagen er, at det ville give et skævt helhedsbillede, da der via tilskudsor
d-
ningen kun ville kunne blive givet tilskud til ca. 2.000 køretøjer, og vi vurderede, at
15.000-20.000 køretøjer ville blive omfattet af miljøzoneordni ngen.
Vi kan i øvrig t oplyse, at ved den af Miljøstyrelsen afholdte høring, inden ti lskuds-
ordningens endelige udformning, udtalte Københavns Kommune, at vi gerne så, at
man med tilskudsordningen skulle søge at støtte de mindre vognmænd, der ville få
sværest ved at opfylde mil jøzonens partikelfilterkrav. Miljøstyrelsen val gte at etab-
lere ordningen, så tilskud gives efter først til mølle princippet.