J.nr. M  3034-0036 Den 28. juni 2005 Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 166 (alm. del) stillet af Folketi  n- gets Miljø - og Planlægningsudvalg den 15. juni 2005. Spørgsmål  nr. 166: Hvordan foreslås emissioner af kviksølv fra kulkraf t inddraget i fællesskab s- strategien for kviksølv, og vil der blive foreslået virkemidler som inddrager den øvrige regulering af f. eks. forsuring (SO2 og NOx), CO2, partikler m.v. eller samordner  indsatsen hermed? Svar: EU’s strategi for kviksølv indeho lder to foranstaltninger, der vedrører emiss i- onen af kviksølv fra kraftværker. Den første, som omfattet større kraftværker (over 50 MW) er: ”Foranstaltning 1. Kommissionen vil vurdere virkningerne af IPPC’s direkti- vets effekt  på kviksølvemissioner og ove   rveje, om der er behov for yderlige- re foranstaltninger som f.eks. fælles emissionsgrænseværdier, efterhånden som der foreligger oplysninger på grundlag af IPPC - og EPER6- rapporteringskravene, og foretage en mere omfattende gennemgang af stra- tegien inden udgangen af 2010. Den skal omfatte en undersøgelse af de gavnlige virkninger af den kontrol, der i henhold til direktiv 2001/80/EF skal indføres inden den 1. januar 2008 for at formindske svovldioxidemissionerne fra store fyringsanlæg.” Kommissionens gennemgang af effekten af den nuværende regulering for e- ligger endnu ikke, men baseret på danske erfaringer med afsvovlingsanlæg kan man konkludere, at disse har en betydelig positiv effekt på emissionen af kviksølv. Der er således muligt, at de krav til svovlemi ssionen, der indfø- res fra 1. januar 2008 i hele EU vil medføre en betydelig reduktion i kvi ksøl v- udslippet i Europa fra store kraftværker (over 50 MW). Den anden foranstaltning vedrører mindre kraftværker: ”Foranstaltning 3. Kommissionen vil i 2005 foretage en undersøgelse af m  u- lighederne for at formindske kviksølvemissionerne fra små kulfyrede fo   r- brændingsanlæg og behandle dem i forbindelse med en mere omfattende CAFE-vurdering.”
Ifølge Kommissionens foreløbige udmeldinger vil regulering af mindre kraf  t- værker indgå som et initiativ i Kommissionens tematiske strategi for luftforu- rening, der vil blive offentliggjort i juli 2005. Miljøstyrelsen har p.t. ikke ken d- skab til forarbejde under CAFE (Clean Air For Europe) processen, der speci- fikt har vurderet effekten på kviksølvemissionen fra denne type anlæg, men i lighed med de store fyringsanlæg, forventes skærpede krav til svo  vludslip- pet, der vil medføre afsvovling af røggassen, at medføre en betydelig redu   k- tion i emissionen af kviksølv. Under CAFE er der gennemført beregninger af effekten på luftforureningen af at gennemføre en r eduktion af energiforbruget som følge af Kyoto - protokollen. Beregningerne viser, at en reduktion i energiforbruget giver en tilsvarende reduktion i emissionen af SO2 og NOx, mens etablering af rø g- gasrensning giver betydeligt større reduktioner. En reduktion i emissionen af CO2 på 10 % giver således en reduktion i luftforureningen på ca. 10 %, mens røggasrensning kan fjerne mellem 80 og  99 % af emissionen. Konkl u- sionen er, at man skal huske at medregne den positive effekt på luftforure- ningen, når man ser på samfundsøkonomien i klimatiltag, men at der er en række omkostningseffektive tiltag, der kan reducere luftforureningen betyd e- ligt under alle omstændigheder.