J.nr. M 2034-0020
Den 29. juni 2005
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 163 (MPU -alm. del) stillet af
Miljø - og Planlægningsudvalget den 14. juni 2005.
Spørgsmål nr. 163:
Ministeren bedes redegøre for forskelsbehandlingen melle m danske og
udenlandske lystbåde i danske farvande, jf. svar på MPU alm. del spm. 62
Svar:
Baggrunden for spørgsmålet er Miljøministeriets b ekendtgørelse nr. 237 af
31. marts 2005 om regler for udtømning af kloakspildevand fra lystbåde. Jeg
skal understrege, at reglerne i denne bekendtgørelse er de samme for da n-
ske og udenlandske lystbåde, dvs. for såvel danske og udenlandske lystbå-
de med opsamlingstank må der som hovedregel udtømmes kloakspildevand,
hvis man er over 12 sømil (1 sømil = 1,852 km) fra la nd, mens afstanden er
2 sømil fra land, hvis lystbåden dansk eller udenlandsk ikke er forsynet
med opsamlingstank. Strafbestemmelserne er derimod ikke de samme, hvil-
ket skyldes Havretskonventionen, der er en konvention vedtaget af FN i
1982 og ratificeret af Danmark 16. november 2004, på baggrund af et af
Folketinget enstemmigt vedtaget beslutningsforslag.
Miljøstyrelsen har oplyst følgende om forskellen mellem danske og ude n-
landske skibe, herunder også lystbåde mht. straffebestemmelser:
To begreber er relevante her:
Søterritoriet , der er 12 sømil ud fra kysten målt fra de til enhver tid gældende
basislinier.
Den eksklusive økonomiske zone , der er havområdet uden for søterritoriet
indtil en afstand af 200 sømil fra de til enhver tid gældende basisl inier.
Den altovervejende sanktion er bøder.
Overtrædes havmiljølovens bestemmelser kan der idømmes straf i form af
bøde. Hovedreglen er, at der ikke forskelsbehandles mellem danske og
udenlandske skibe. Undtagelsen er, at kommer det udenlandske skib ikke til
en dansk havn, men alene er på gennemsejling i de danske farvande og
skibet har overtrådt havmiljølovens bestemmelser i den eksklusive økonom i-