J.nr. M 2034-0020 Den 29. juni 2005 Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 163 (MPU   -alm. del) stillet af   Miljø - og Planlægningsudvalget den 14. juni 2005. Spørgsmål  nr. 163: ”Ministeren bedes redegøre for forskelsbehandlingen melle m danske og udenlandske lystbåde i danske farvande, jf. svar på MPU alm. del– spm. 62” Svar: Baggrunden for spørgsmålet er Miljøministeriets b  ekendtgørelse nr. 237 af 31. marts 2005 om regler for udtømning af kloakspildevand fra lystbåde.  Jeg skal understrege, at reglerne i denne bekendtgørelse er de samme for da n- ske og udenlandske lystbåde, dvs. for såvel danske og udenlandske lystbå- de med opsamlingstank må der som hovedregel udtømmes kloakspildevand, hvis man er over 12 sømil (1 sømil = 1,852 km) fra la  nd, mens afstanden er 2 sømil fra land, hvis lystbåden  – dansk eller udenlandsk – ikke er forsynet med opsamlingstank. Strafbestemmelserne er derimod ikke de samme, hvil- ket skyldes Havretskonventionen, der er en konvention vedtaget af FN  i 1982 og ratificeret af Danmark 16. november 2004, på baggrund af et af Folketinget enstemmigt vedtaget beslutningsforslag. Miljøstyrelsen har oplyst følgende om forskellen mellem danske og ude  n- landske skibe, herunder også lystbåde mht. straffebestemmelser: ”To begreber er relevante her: Søterritoriet , der er 12 sømil ud fra kysten målt fra de til enhver tid gældende basislinier. Den eksklusive økonomiske zone , der er havområdet uden for søterritoriet indtil en afstand af 200 sømil fra de til enhver tid gældende basisl  inier. Den altovervejende sanktion er bøder. Overtrædes havmiljølovens bestemmelser kan der idømmes straf i form af bøde. Hovedreglen er, at der ikke forskelsbehandles mellem danske og udenlandske skibe. Undtagelsen er, at kommer det udenlandske skib ikke til en dansk havn, men alene er på gennemsejling i de danske farvande og skibet har overtrådt havmiljølovens bestemmelser i den eksklusive økonom  i-
ske zone, da kan skibet kun blive idømt bøde, såfremt overtrædelsen har medført en betydelig skade eller trus sel om betydelig skade på kystlinien el- ler på beslægtede interesser eller på nogen  ressource på søterritoriet eller i den eksklusive økonomiske zone. Fængselstraf kan dog også komme på tale. For danske skibe kan der blive tale om fængselsstraf, hvis ove rtrædelsen er begået forsætligt eller ved grov uagtsomhed. Ydermere skal havmiljøet have lidt skade eller der skal have været fare derfor eller også skal der være o p- nået en økonomisk gevinst/besparelse ved for eksempel at undlade at afl e- vere olieaffald til et modtageanlæg. For de danske skibes vedkommende skelnes der ikke mellem om overtræ- delsen er begået på søterritoriet eller i den eksklusive økonomiske zone. Det gør der derimod for udenlandske skibe, hvor fængselsstraf kun kan komme på tale ved forsætlige overtrædelser begået på søterritoriet. Overtrædelsen skal ydermere have forårsaget en alvorlig forurening af havet.”