J.nr. SN 2001-101-1236
Den 30. juni 2005
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 152 stillet af Folketingets Miljø
- og Planlægningsu d-
valg
Spørgsmål 152
Kan ministeren se fællestræk i den valgte procedure for byggeriet i Gentofte Ko mmune og sagen om lov-
liggørelsen af BILKA i Horsens?
Svar
Både i sagen om Bilka i Horsens og i sagen om byggeriet på Ørnegårdsvej i Gentofte, er der tale om, at
en kommune har overtrådt planloven. Kommunerne har i begge sager ønsket at lovliggøre forholde ne
ved efterfølgende at bringe plangrundlaget i orden.
Men her hører ligheden mellem de to sager efter min mening også op.
På detailhandelsområdet sætter planloven nogle specielle grænser for kommunernes planlægningsko m-
petence. Blandt andet kræver planl ægning for butikker med en butiksstørrelse, der overstiger 3.000 m², at
regionplanmyndigheden fastsætter regionplanretningslinjer for beliggenheden.
Med hensyn til kommunernes planlægning til boligformål er det planlovens almindelige regler, der gælder.
I Bilka-sagen har Højesteret udtalt, at byggeriet af Bilka ikke lå indenfor Horsens Kommunes dispensa -
tionskompetence. Byggeriet havde derfor forudsat regionplanlægning og efterfølgende kommuneplanti l-
læg og lokalplan. Miljøministeriet ville have nedlagt veto mod et regionplanforslag, hvis kommunen forud
for opførelsen af Bilka i Horsens havde truffet beslutning om at udarbejde et nyt plangrundlag, og at den
nødvendige ændring af regionplangrundlaget for etablering af et varehus på ca. 14.000 m2 var blevet
iværksat.
Kommunalbestyrelsen i Gentofte begik en procedurefejl ved ikke at indkalde ideer og forslag m.v. fra of-
fentligheden forud for udarbejdelsen af forslaget til kommuneplantillæg