J.nr. M 1034-0283 Den 27. juni 2005 Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 150 (alm. del   – bilag 243) stillet af Folketingets Miljø - og Planlægningsudvalg den 1. juni 2005. Spørgsmål nr. 150: Hvilke kriterier skal opfyldes for at et produkt kan påføres EU’s miljømærke ”Blomsten”. Svar: Der findes forskellige kriterier for hvert af produktgrupperne i ”Blomsten”.   Besvarelsen tager derfor udgangspunkt i den generelle metode ved opstil- ling af kriterier for en specifik produktgruppe. Jeg har bedt Miljøstyrelsen r e- degøre nærmere herfor. Miljøstyrelsen oplyser følgende: ”Kriterierne afhænger af hvilket produkt eller rettere hvilken produktgruppe, produktet tilhører. Under EU’s miljømærkeordning findes der nu 23 produk   t- grupper, der omfatter: Personlige computere, bærbare pc’er, campingpla d- ser, lyskilder, håndopvaskemiddel, gulvbelægninger (af klinker/fliser), jor d- forbedringsmidler, køleskabe/frysere, kopi/trykpapir, madrasser, maling og lak, maskinopvaskemiddel, opvaskemaskiner, hotelovernatning (og kro, vandrerhjem m.m.), sko/fodtøj, smøremidler (til motorer, redskaber mm.), støvsugere, tøj/tekstiler, husholdningspapir (toilet/køkken), TV   -apparater, rengøringsmiddel, vaskemaskiner, tøjvaskemi  dler. Opstilling af kriterier Hver produktgruppe har et sæt af kriterier, der er opstillet i forhold til de mi l- jøproblemer, der er fundet relevante for den pågældende gruppe. Generelt skal der være fokus på relevante miljøforhold (herunder også kvalitet og l e- vetid for produktet), og inddragelse af sundhed og sikkerhedsaspekter. EU-Blomstens forordning1 har opstillet en række overordnede problemstilli n- ger, som skal adresseres, når der opstilles kriterier for en produktgruppe. Ar- tikel 3, samt bilag I og II i forordningen angiver hvordan opstillingen af krite- rier skal foregå. I Bilag II omfatter de metodemæssige krav: - Feasibility- og markedsundersøgelser,   dvs. er det muligt at opstille krite- rier, og er der (i EU) et marked for den pågældende produktgruppe, ud- fra et relevans- og prioteringshensyn. Det er ikke nødvendigvis en god ide, at opstille kriterier for en produktgruppe med et meget lille marked (medmindre miljøanalysen viser et stort potentiale for miljøforbe  dringer). - Livscyklusovervejelser/miljøanalyse  , dvs. en undersøgelse af pr odukt- områdets miljøbela stninger fra ”vugge-til-grav”, fra udvindingen af råma- terialer, produktionen og brugen af produktet, til bortskaffelsen af pro- 1 Europa-Parlamentets og Rådets Forordning (EF) Nr. 1980/2000 af 17. juli 2000 om en revideret ordning for tildeling af et EF-miljømærke
duktet efter brug. ISO 14024 standarden for Type 1 miljømærkning skal inddrages når det er relevant. - Forbedringsanalyse, dvs. der skal tages udgangspunkt i det teoretiske potentiale for miljøforbedring, de tekniske, industrielle og økonomiske muligheder, samt endelig forbrugeradfærd,  -opfattelser og -præferencer. Ovenstående gennemgang diskuteres i arbejdsgruppemøder og EU’s milj ø- mæ rkenævn med relevante interessenter fra myndigheder, brancheorgan i- sationer (erhverv, handel og industri), miljø - og forbrugerorganisationer med en eventuel anbefaling (normalt) om at opstille miljømærkekriterieforslag. Endelig beslutning og vedtagelse om kriterierne foretages i Kommissionens forskriftsudvalg med medlemsstaterne som medlemmer. Nedenfor er bilag I fra Blomstens forordning. Det fremgår, hvilke miljøforhold og hvilke faser i et produkt (varer og tjeneste/serviceydelser) der skal tages hensyn til. Det kan endvidere oplyses, at det nordiske miljømærke, Svanen, anvender de samme principper for opstilling af kriterier. Kort status På EU-plan findes der i alt 256 licenser fordelt på de 23 produktgrupper. Danmark har for tiden 55 licenser til produktgrupper der omfatter: lyskilder (1 licens), maling/lak (4), jordforbedringsmiddel (1), kopi/trykpapir (1), maskin- opvaskemiddel (2), tøjvaskemiddel (1), tøj/tekstiler (27), sko/fodtøj (1), m    a- drasser (2), rengøringsmidler (4), håndopvaskemidler (1), hotel overnatning (5), campingpladser (4)”.