J.nr. M 1034-0283
Den 27. juni 2005
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 150 (alm. del bilag
243) stillet af Folketingets Miljø - og Planlægningsudvalg den 1. juni 2005.
Spørgsmål nr. 150:
Hvilke kriterier skal opfyldes for at et produkt kan påføres EUs miljømærke
Blomsten.
Svar:
Der findes forskellige kriterier for hvert af produktgrupperne i Blomsten.
Besvarelsen tager derfor udgangspunkt i den generelle metode ved opstil-
ling af kriterier for en specifik produktgruppe. Jeg har bedt Miljøstyrelsen r e-
degøre nærmere herfor. Miljøstyrelsen oplyser følgende:
Kriterierne afhænger af hvilket produkt eller rettere hvilken produktgruppe,
produktet tilhører. Under EUs miljømærkeordning findes der nu 23 produk t-
grupper, der omfatter: Personlige computere, bærbare pcer, campingpla d-
ser, lyskilder, håndopvaskemiddel, gulvbelægninger (af klinker/fliser), jor d-
forbedringsmidler, køleskabe/frysere, kopi/trykpapir, madrasser, maling og
lak, maskinopvaskemiddel, opvaskemaskiner, hotelovernatning (og kro,
vandrerhjem m.m.), sko/fodtøj, smøremidler (til motorer, redskaber mm.),
støvsugere, tøj/tekstiler, husholdningspapir (toilet/køkken), TV -apparater,
rengøringsmiddel, vaskemaskiner, tøjvaskemi dler.
Opstilling af kriterier
Hver produktgruppe har et sæt af kriterier, der er opstillet i forhold til de mi l-
jøproblemer, der er fundet relevante for den pågældende gruppe. Generelt
skal der være fokus på relevante miljøforhold (herunder også kvalitet og l e-
vetid for produktet), og inddragelse af sundhed og sikkerhedsaspekter.
EU-Blomstens forordning1 har opstillet en række overordnede problemstilli n-
ger, som skal adresseres, når der opstilles kriterier for en produktgruppe. Ar-
tikel 3, samt bilag I og II i forordningen angiver hvordan opstillingen af krite-
rier skal foregå.
I Bilag II omfatter de metodemæssige krav:
-
Feasibility- og markedsundersøgelser, dvs. er det muligt at opstille krite-
rier, og er der (i EU) et marked for den pågældende produktgruppe, ud-
fra et relevans- og prioteringshensyn. Det er ikke nødvendigvis en god
ide, at opstille kriterier for en produktgruppe med et meget lille marked
(medmindre miljøanalysen viser et stort potentiale for miljøforbe dringer).
-
Livscyklusovervejelser/miljøanalyse , dvs. en undersøgelse af pr odukt-
områdets miljøbela stninger fra vugge-til-grav, fra udvindingen af råma-
terialer, produktionen og brugen af produktet, til bortskaffelsen af pro-
1
Europa-Parlamentets og Rådets Forordning (EF) Nr. 1980/2000 af 17. juli 2000 om
en revideret ordning for tildeling af et EF-miljømærke