J.nr. M 4034-0113
Den 7 juni 2005
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 126 (alm. del bilag
164) stillet af Folketingets Miljø - og Planlægningsudvalg den 11. maj 2005.
Spørgsmål nr. 126:
Ministeren bedes kommentere henvendelse af 19. april 2005 vedrørende
PD-5 Scandinavias ansøgning om midler, jf. alm. del - bilag 164.
Svar:
Den tidligere miljøminister har besvaret lignende spørgsmål om samme pr o-
dukt. Der henvises til svarene på S 2823 og S 3051 af 29. marts og 15. april
2004. Heraf fremgår det blandt andet, at sammenligning af forskellige køret ø-
jers brændstofforbrug forudsætter, at målinger foretages under identiske fo r-
hold. Det betyder, at målingerne normalt skal ske på godkendt testlaboratori-
um. I den virkelige verden kan der være stor forskel på forbruget, f.eks. ved
sommer- og vinterbetingelser og ved forskellige chaufførers måde at køre på.
Nævnte forskelle kan let andrage 20%.
Vedrørende bestemmelsen af røgtætheden er det en måling, som foretages
med ubelastet motor. Målingen anvendes i forbindelse med periodisk syn og
har til formål at sikre, at køretøjet er ordentlig vedligeholdt. Målingen fortæller i
princippet ikke noget om partikeludslippet under aktuel kørsel med belastet
motor.
I EU-kommissionens arbejdsgruppe vedrø rende luftforurening fra motorkør e-
tøjer blev der i 2002 gennemført et større projekt, der havde til formål at uda r-
bejde en protokol for vurdering af brændstofadditivers effekt på emissionerne.
Anbefalingen var, at der skal foretages målinger på mindst 10 køretøjer r e-
præsenterende forskellige motorteknologier før der kan drages endelige ko n-
klusioner. Testen skal gennemføres i overensstemmelse med den testproc e-
dure, der anvendes ved typegodkendelse af køretøjer. Der er dermed tale om
et ganske omfattende og omkostningskrævende program.
Generelt vil jeg sige, at det må være producenten af et givet produkt, der har
ansvaret for og omkostningerne ved at fremskaffe dokumentation om produk-
tets egenskaber. Det er producenten, der har rettighederne til et produkt og
indtjeningen ved salget.
Miljøstyrelsen har oplyst, at man tidligere er blevet præsenteret for forskellige
"vidunder-additiver". Der er indtil nu ikke eksempler på, at additiverne under
ovennævnte veldokumenterede kørselsbetingelser lever op til de påst åede ef-
fekter.
Jeg finder ikke, at der i det materiale, som er tilsendt udvalget fra PD-5 Scan-
dinavia er informationer, som medfører ændringer i forhold til de tidligere b e-
svarelser. Miljøstyrelsen har oplyst, at man stiller sig yderst tvivlsom over for
de påståede reduktioner i udslippet af ultrafine partikler. Der er ikke oplysnin-