J.nr. M 3034-0036
Den 19. maj 2005
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 103 (alm. del) stillet af Folketi n-
gets Miljø - og Planlægningsudvalg den 6. maj 2005.
Spørgsmål nr. 103:
I oktober 2004 fjernede Baselkonventionens medlemslande den sidste tvivl
om fortolkningen af Baselkonventionens forbud mod at eksportere farligt affald
fra OECD-landene til landene udenfor OECD, da Beslutning II/26 blev vedta-
get ved konsensus. Herved stod det klart, at et skib både kan være affald ifø l-
ge Baselkonventionens artikel 2 og være defineret som skib under andre i n-
ternationale konventioner (f.eks. FNs søfartsorganisation, IMO). Er ministeren
enig i, at brevet fra den indiske miljøminister ikke tager højde for Beslutning
II/26?
Svar:
Jeg vil starte med at kommentere spørgsmålets beskrivelse af Basel Ko n-
ventionens beslutning VII/26. Det, der fremgår af beslutning VII/26, er at et
skib godt kan betragtes som affald, selv om det i relation til de internationale
søfartsregler mv., betragtes som sejlbart, og dermed som et skib.
Jeg er enig i, at den indiske miljøminister ikke i sit svar til mig tager stilling til
anvendelsen af beslutningen, der blev vedtaget enstemmigt på Basel Kon-
ventionens 7. partskonference (COP 7).
Jeg har noteret mig dette. Jeg informerede derfor også den indiske miljøm i-
nister om COP-beslutningen i det brev, jeg sendte til min kollega den 4. maj
2005, da det stod klart, at de to Scandlines færger også var på vej til at blive
ophugget i Indien.