ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTEREN Eksp.nr. 192498 26. maj 2005 Besvarelse af spørgsmål   8 alm. del. stillet af Kommunaludvalget den 17. maj 2005. Spørgsmål   8: Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 21. april 2005 vedrørende kommunalreformen fra S og RV, jf. alm. del - bilag 55. Svar: Jeg har følgende kommentarer til henvendelsen af 21. april vedr. fo rslag til lov om erhvervsfremme, som jeg også har tilkendegivet over for S og RV på et møde den 24. maj 2005:   1) Vi ønsker målsæt ningen om beskæftigelsesfremme nævnt i lovens fo r- mål. Jeg ser ikke umiddelbart noget til hinder for at indføje beskæftigelseshe   n- synet  i  lovens  formålsparagraf.  Konkret  kan  beskæftigelse    tilføjes   i  lov- forslagets  §  1,  nr.  3, der  herefter vil  få   følgende  ord lyd:  "  3)  at  fremme den regionale erhvervsudvikling og beskæ  ftigelse,". . 2)  Vi  ønsker  en  skal -bestemmelse  vedrørende  gensidig  repræsentation  i regionale Vækstfora og regionale Beskæftigelsesråd. I lovforslaget findes kun en kan-bestemmelse. Som det fremgår af lovforslaget, kan udpegningen af en observatør ske i de regioner, hvor der ikke på anden måde er opnået gensidig repræsent a- tion  mellem  vækstforum  og  beskæftigelsesråd,  og  når  både  vækstforum og beskæftigelsesråd finder dette hensigtsmæssigt. Det  er  min  opfattelse,  at  denne  mulighed  for  gensidig  repræsentation  er fuldt ud tilstrækkelig. Jeg mener ikke, at det vil være hensigtsmæssigt, at der  udpeges  en  observatør  mod  vækstforummets  eller  beskæftigelsesr å- dets ønske. ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTERIET Slotsholmsgade 10-12 1216 København K Tlf. 33 92 33 50 Fax 33 12 37 78 CVR-nr 10 09 24 85 [email protected] www.oem.dk
2/3 3) Vi ønsker, at staten kompenser er for det fald i tildelingen af EU-midler til  Danmark,  der  forventes  fra  2007.  Regeringen  forventer,  at  stat  og kommuner vil fastholde bidraget til regional erhvervsudvikling på det n u- værende  niveau,  hvorfor  et  fald  i  tildelingen  af EU  -midler  vil  betyde  en reel forringelse af erhvervsfremmeindsatsen. Det bør regeringen som m i- nimum kompensere for. Den  materielle  lovgivning  vedrører   ikke  økonomien.  Spørgsmålet  må derfor rejses som led i finanslovsforhandlingerne. 4) Vi ønsker klarhed over, hvorledes mini steren vil fordele de ca. 1,3 mia. kr.,  der  er  til  rådighed  for  erhvervsudvikling.  Med  omlægningen  af  re   g- lerne for tildeling af EU-midler har regeringen konstateret, at Danmark forventeligt vil modtage færre midler fra 2007, mens rege  ringen ligeledes har besluttet at fastholde niveauet for støtte til yderkantsområderne. R  e- geringen skal derfor pålægges at redegøre for de økonomiske muligheder for erhvervsudvikling i alle regioner, som konsekvens af den ny struktur. Regeringen vil sikre, at yderområderne s andel af EU-midlerne i den kom- mende  strukturfondsperiode  bliver  mindst  den  samme  som  i  dag,  jf. aftalen om strukturreformen. Når resultatet af forhandlingerne om EU -midlerne er kendt, er regeringen indstillet  på  at  redegøre  for  de  økonomiske  muligheder     for  erhvervsud- vikling i regionerne som følge heraf. Regeringen er l igeledes indstillet på at redegøre for de samlede midler til udviklingsopgaver i r egionerne. Det vil imidlertid ikke være muligt at redegøre for, hvor stor en del af disse midler,  der  vil  blive  brugt  på  erhvervsudvikling,  da  det  er  kommunerne og regionerne, der prioriterer udviklingsmidlerne. 5) Vi ønsker at etablere en regional udviklingsfond, der får til opgave at medfinansiere perspektivrige regionale udviklingsinitiativer. Jeg mener ikke, at der er behov for at etablere en særlig statslig regional udviklingsfond. 6) Vi ønsker sikkerhed for, at mulighederne for samarbejde om erhverv s- fremme på tværs af landegrænser styrkes med den ny struktur. Loven skal tage højde for særlige forhol   d i henholdsvis øresundsregionen og sama r- bejdet  over  den  dansk-tyske  grænse.  Nuværende  initiativer  og  sama r- bejdskonstruktioner skal med sikkerhed kunne fortsætte. Som det fremgår af lovforslagets § 8, stk. 8, og de tilhørende bemærkni n- ger, bliver mulighederne for det tværnationale samarbejde jo netop sty  r- ket.  Og  der  er  specifikt  taget  højde  for  de  særlige  forhold  i  henholdsvis Øresundsregionen og for samarbejdet over den dansk  -tyske grænse.
3/3 På Øresundsområdet placerer vi f.eks. for første gang et egentli gt lovgiv- ningsmæssigt ansvar for udviklingen af Øresundsarbejdet hos én regional aktør  - Region Hovedstaden. Og vi skærper også kravene til samarbejdet om Øresundsudviklingen på dansk side. Region Hovedstaden får nemlig pligt  til  at  inddrage  alle  relevante  aktører  både  på  Sjælland  og  på  Bor n- holm i arbejdet. Der er endelig heller ikke noget i lovforslaget, der hindrer, at nuværende initiativer   og   samarbejdskonstruktioner   kan   fortsætte,   hvis   regioner, kommuner, vækstfora eller andre vælger dette. 7) Vi øns ker en ændring således, at Regionsrådene kan udpege repræse n- tanter til samarbejdsorganisationer, som fx Wonderful Copenhagen. Jeg er indstillet på at åbne op for, at medlemmer af regionsråd kan være bestyrelsesrepræsentanter i samarbejdsorganisationer so  m f.eks. Wonder- ful Copenhagen, idet det dog fortsat  er vækstfora, der udpeger medle  m- merne til bestyrelsen, hvis samarbejdsorganisationer ønsker de ltagelse fra de regionale parter.