Besvarelse af spørgsmål nr.  1 (Alm. del), som  Kommu- naludvalget har stillet til indenrigs- og sund- hedsministeren den 3. marts 2005 Spørgsmål  1: "Ministeren bedes oversende en samlet oversigt over samtlige bemyndigel- sesbestemmelser  i  kommunalreformen  samt  udmøntningsplanerne  for  de enkelte bemyndigelser til ministrene." Svar: Nedenstående  oversigt  indeholder  oplysninger  om  bemyndigelsesbestem- melser i lovforslagene til udmøntning af kommunalreformen samt udmøn  t- ningsplanerne  for  de  enkelte  bemyndigelser.  Oversigten  er  udarbejdet  på baggrund af bidrag fra de ministerier, der har fremsa t lovforslag til udmøn t- ning af kommunalreformen. For hovedparten af lovforslagene oplyses udelukkende om bemyndigelses- bestemmelser,  der  udspringer  af  arbejdet  med  kommunalreformen  samt om udmøntningsplanerne for disse. Der vil herudover i en række eksisterende bekendtgørelser  , cirkulærer mv. være behov for at foretage konsekvensrettelser af en mere teknisk karak- ter, som ændringer, hvor en myndighed skiftes ud med en anden eller an- dre  helt  ”automatiske”  ordændri nger.  Disse  mere  tekniske  ændringer  er som udgangspunkt ikke medtaget i oversigten. Ændringer som følge af , at en eksisterende bemyndigelse flyttes fra én lov til en anden , er derfor som udgangspunkt heller ikke medtaget. Det  skal  dog  bemærkes,  at  enkelte  ministerier  i  oversigten  har  medtaget såvel  nye  bemyndigelsesbest emmelser  som  eksisterende  bemyndigelses- bestemmelser, der videreføres med enkelte konsekvensrette lser. Indenrigs- og Sundhedsministeriet Dato: 14. april 2005 Kontor: 1.ø.kt. J.nr.: 2005-2414-39 Sagsbeh.: NFH Fil-navn: Dokument 4
2 Beskæftigelsesministeriets område Beskæftigelsesministeriet har oplyst fø lgende: L  22,  Forslag  til  lov  om  ansvaret  for  og  styringen  af  den  aktive  be- skæftigelsesindsats Der  forventes  udstedt  en  bekendtgørelse  om  ansvaret  for  og  styri ngen  af den aktive beskæftigelsesindsats, med følgende indhold: o   Afgrænsning af, hvilke opgaver i lov om aktiv socialpolitik og i sygedagpengeloven der skal ligge i jobcenteret (lov om an- svaret for og styringen af den aktive beskæft igelsesindsats, § 13, stk. 4) o   Samarbejdet  i  jobcenteret  –  virksomhedsrettet  indsats,  bor- gerrettet indsats, driften, logo (lov om ansvaret for og styrin- gen af den aktive beskæftigelsesindsats, § 19) o   Beskæftigelsesplan  – indhold, form og frister (lov om ansva- ret  for  og  styringen  af  den  aktive  beskæftigelsesindsats,  § 25, stk. 2) o   Resultatrevision  –  indhold,  form  og  frister  (lov  om  ansvaret for  og  styringen  af  den  aktive  beskæftigelsesindsats,  §  26, stk. 3) o   Andre  aktører,  regler  for  inddragelse  af  andre  aktører    (lov om  ansvaret  for  og  styringen  af  den  aktive  beskæftigelses- indsats, § 29, stk. 1 og 2, § 30, stk. 1 og 2, § 31, stk. 2, § 32, stk. 2 og § 33) o   Antal  medlemmer  af  Beskæftigelsesankenævnet  og  fo rret- ningsorden for nævnet (udmøntes kun, hvis der viser sig b  e- hov) (lov om ansvaret for og styringen af den aktive beskæf- tigelsesindsats, § 54, stk. 5 og § 55, stk. 2) o   Forretningsorden  for  Ankestyrelsens  beskæftigelsesudvalg (udmø ntes kun, hvis der viser sig behov) (lov om ændring af lov om retssikkerhed og administration på det sociale omr å- de og andre love, § 50 a, stk. 8) o   Regler  for  tilvejebringelse  af  offentlige  arbejdspladser  med løntilskud  (lov om ansvaret for og styringen af den aktive be- skæftigelsesindsats, § 58, stk. 2) o   IT-bestemmelser  (en  enkelt  bestemmelse  kan  ikke  udmø n- tes, før de fælles IT  -systemer er på plads)  (lov om ansvaret for  og  styringen  af  den  aktive  beskæftigelsesindsats,  §  63, stk. 2, § 67, § 68 og § 69, stk. 2) Det  bemærkes,  at  der  eventuelt  kan  blive  tale  om  at  dele  be- kendtgørelsen op i flere selvstændige bekend  tgørelser. Bekendtgørelsen forventes udstedt  31. december 2005. Med hjemmel i § 44, stk. 2 i lov om ansvaret for og styringen af den aktive  beskæftigelsesindsats  forventes  udstedt  en  bekendtgørelse
3 om  regional  flaskehalspulje  indeholdende  reger  vedr.  pulje  til  be- kæmpelse af flaskehalse på arbejdsmark edet. Bekendtgørelsen forventes udstedt  31. december 2005. Med hjemmel i § 49, stk. 5 i lov om ansvaret for og styringen af den aktive  beskæftigelsesindsats  forventes  udstedt  en  bekendtgørelse om  midler  til  de  lokale  beskæftigelsesråd  til  den  forebyggende  a r- bejdsmarkedsindsats efter lov om ansvaret for og styringen af den aktive  beskæftigelsesindsats  §  49.  Bekendtgørelsen  vil  inde holde regler  om fordeling, udbetaling,  administration, regnskabsaflægge l- se, revision, tilsyn, uforbrugte midler. Bekendtgørelsen forventes udstedt  31. december 2005. Med hjemmel i § 72, stk. 3 i lov om ansvaret for og styringen af den aktive  beskæftigelsesindsats  forventes  udstedt  en  bekendtgørelse indeholdende  regler  om regnskab,  revision,  tilsyn  med  statslige  til- skud, der ydes til kommunerne (C-jobcentre). Bekendtgørelsen forventes udstedt  31. december 2005. Med hjemmel i § 38, stk. 2 i lov om ansvaret for og styringen af den aktive  beskæftigelsesindsats  forventes  udstedt  en  bekendtgørelse om  styring  og  administration  af  den  centrale pulje til  en  særlig  b e- skæftigelsesindsats. Bekendtgørelsen forventes udstedt 31. december 2005 . Med hjemmel i § 59, stk. 2 i lov om ansvaret for og styringen af den aktive  beskæftigelsesindsats  forventes  udstedt  en  bekendtgørelse indeholdende  regler  om  hvordan  stillinger  der  opslås  af  offentlige arbejdsgivere, lægges ind i Jobnet. Bekendtgørelsen forventes udstedt  31. december 2005. Med hjemmel i § 81, stk. 3 i lov om ansvaret for og styringen af den aktive  beskæftigelsesindsats  forventes  udstedt  en  bekendtgørelse indeholdende  regler  om årlig  redegørelse fra kommunerne  om  b  e- hovet for revalideringstilbud. Bekendtgørelsen  forventes udstedt ultimo 2005. Med  hjemmel  i  lov  om  ansvaret for  og  styringen  af  den  aktive  be- skæftigelsesindsats, § 23, stk. 4 forventes udstedt en bekendtgøre l- se om kommunal refusion til staten ved tjenestemandsudlån . Opmærksomheden henledes på, at be kendtgørelsen udstedes af f i- nansministeren.  Bekendtgørelsen  forventes  udstedt  31.  december
4 2005. Med hjemmel i § 13, stk. 5 i lov om ansvaret for og styringen af den aktive  beskæftigelsesindsats  forventes  udstedt  en  bekendtgørelse vedrørende  afgrænsning  a  f  hvilke  opgaver  i  integrationsloven,  der skal ligge i jobcenteret. Opmærksomheden henledes på, at bekendtgørelsen forventes u   d- stedt  at  integrationsministeren.  Bekendtgørelsen  forventes  udstedt 31. december 2005. Med hjemmel i § 30, stk. 2 i lov om ansvaret for og styringen af den aktive  beskæftigelsesindsats  forventes  udstedt  en  bekendtgørelse vedr. andre aktører, regler for inddragelse af andre aktører (udmø   n- tes, hvis der er behov herfor). Opmærksomheden henledes på, at bekendtgørelsen forventes u   d- stedt  at  integrationsministeren.  Bekendtgørelsen  forventes  udstedt 31.december 2005. L 23, Forslag til lov om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesind- sats  med  flere  love  (konsekvensrettelser  som  følge  af  kommunalre- formen) Med hjemmel i lovforslagets § 4 a, stk. 1  forventes udstedt en be- kendtgørelse om visitation og det individuelle kontaktforløb indeho  l- dende regler om visitation, visitationstilsyn og retten til refusion. Bekendtgørelsen  forventes  udstedt  ultimo  2006   (der  er  alene  tale om ændring af lovhjemmel). Med hjemmel i lovforslagets § 4 a, stk. 2 forventes udstedt en be- kendtgørelse om tilsyn med kommunernes overholdelse af regle rne om de sagsbehandlingsskridt, som kommunerne skal foretage ved samtaler i det individuelle kontaktforløb (visitation stilsyn). Bekendtgørelsen  forventes  udstedt  ultimo  2006  (der  er  alene  tale om ændring af lovhjemmel). Med hjemmel i lovforslagets § 4 a, stk. 3 forventes udstedt en  Be- kendtgø relse om beskrivelse, udvikling og vurdering af arbejdsevne. Bekendtgørelsen  inde holder  regler  vedr.  undersøgelse  af  arbejd s- evne, sagsbehandling m.v. ved fleksjob og revalidering. Bekendtgørelsen  forventes  udstedt  ultimo  2006  (der  er  alene  tale om ændring af lovhjemmel).
5 Der forventes  udstedt  en  bekendtgørelse  om  en  aktiv  beskæftige  l- sesindsats med følgende indhold: o   Registrering og afmelding af arbejdssøgende  (lov om æn- dring  af  lov  om  en  aktiv  beskæftigelsesindsats  med  flere love, § 11, stk. 4). o   Oplysninger til de lokale beskæftigelsesråd om anvende l- se af virksomhedspraktik (lov om ændring af lov om en ak- tiv beskæftigelsesindsats med flere love, § 49 a, stk. 2). o   Udveksling af oplysninger mellem stat og kommune i job- centeret (lov om ændring af lov om en aktiv beskæftige l- sesindsats med flere love, § 104, stk. 1). o   Statens oplysninger til a-kasserne (lov om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats med flere love, § 104, stk. 2). Bekendtgørelsen forventes udstedt  31. december 2005. Lov  om  retssikkerhed  og  administration  på  det  sociale  område,  jf. lovbekendtgørelse  nr.  72  af  6.  februar  2004,  som  senest  ændret  ved § 2 i lov nr. 1442 af 22. december 2004 (loven er i forbindelse med ud- møntningen  af  kommunalreformen  foreslået  ændret  af  socialminist e- rens ved L 39). Med hjemmel i lov om retssikkerhed og administration på det soci a- le område, §  85, stk. 1 og § 86 forventes udstedt en bekendtgøre lse om  statsrefusion  og  tilskud  samt  regnskabsaflæggelse  og  revision vedr.  lov  om  aktiv  socialpolitik,  lov  om  en  aktiv  beskæftigelsesind- sats, lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel og lov om delpe nsi- on.  Bekendtgørelsen  vil  indeholde  regler  om  statsrefusion,  tilskud, regnskabsaflæggelse og revision (skærpet finansiel revision). Bekendtgørelsen forventes udstedt  31. december 2005. Følgende bemyndigelser udmøntes ikke i form af bekendtgørelse: Hvilke jobcentre, der skal varetage særlige opgaver udover de g e- nerelle service opgaver. Udmeldes af beskæftigelsesministeren. Aftaler og kontrakt kan tidligst indgås i 2006 . Hvilke jobcentre, der skal være C-centre. Beskæftigelsesministeren udmelder. Delegationen bekendtgøres i Lovtidende. Aftaler og kontrakt kan tidligst indgås i 2006 .
6 Udmelding  om  fordeling  og  anvendelse  af  de  statslige  bevillinger (lov  om  ansvaret for  og styringen  af  den  aktive  beskæftigelsesind- sats,  §  72,  stk.  2.)  Arbejdsmarkedsstyrelsen  udmelder  de  statslige bevillinger).   1. halvår 2006 (Bevillingens størrelse ke  ndes ikke før i 2006) . Ud  over  ovennævnte  bekendtgørelser   foretages  en  række  ændringer  af bekendtgørelser  af   teknisk  karakter.  Ligeledes  skal  der  foretages  ændrin- ger som følge af at be myndigelser er flyttet fra é n lov til en anden.
7 Finansministeriets område Finansministeriet har oplyst fø lgende: L 15, Forslag til lov om ændring af forskellige love på Finansminist e- riets område Med hjemmel i den foreslåede § 12, stk. 6 , i lov om tjenestemænd i folkeskolen m.v., jf. § 4, nr. 1 i L 15, forslag til lov om ændring af for- skellige love på Finansministeriets område forventes udmøntet i en bekendtgørelse. Der er tale om en ajourføring af bekendtgørelse om pensionsadm  i- nistration for tjenestemænd med statslig tjenestemandspension i den kommunale folkeskole. Bekendtgørelsen, der blev udstedt i 1993 i forbindelse med overførslen til kommunerne af forhandling s- retten mv. for folkeskoletjenestemændene, skal ajourføres, da nogle af disse folkeskoletjenestemænd kan blive overført til regionerne, der derfor skal foretage en del af pensionsadministrationen for så- danne tjenestemænd med statslig tjenestemandspensionsret. Bekendtgørelsen berører kun en meget lille del af den kommende regionale forvaltning. Den kan udstedes i 2005, men måske er det mere hensigtsmæssigt at vente til 2006 for ikke at foregribe forhold omkring den regionale forvaltning.
8 Forsvarsministeriets område L 58, Forslag til lov om ændring af beredskabsloven. (Konsekvensret- telser i forbindelse med kommunalreformen). Indeholder ikke ministerbemyndigelser.
9 Indenrigs- og sundhedsministeriets område For så vidt angår mit eget ministerområde kan jeg oplyse følgende: L 65, Forslag til lov om regioner og om nedlæggelse af amtskommu- nerne,  Hovedstadens  Udviklingsråd  og  Hovedstadens  Sygehusfæ l- lesskab. Bemyndigelser, der udmøntes ved bekendtgørelse: I oversigten er ikke medtaget konsekvensrettelser af gældende bekendtg ø- relser eller bemyndigelser, der kun vil blive udnyttet, hvis det måtte vise sig nø dvendigt. Med  hjemmel  i  lovforslagets  §  11,  stk.  3  forventes  udstedt  en  be- kendtgørelse  om  vederlag,  diæter,  pension  m.v.  for  varetagelse  af regionale hverv. Bekendtgørelsen   vil  indeholde  fastsættelse  af  bestemmelser  om vederlag, diæter, pension m.v. til regionsrådsmedlemmer . Bekendtgørelsen forventes udstedt senest ultimo 2005 . Med hjemmel i lovforslagets § 18, stk. 1 og 2, § 19, stk. 2, § 24, stk. 1 og 2, og § 25, stk. 1 og 2 forventes udstedt en bekendtgørelse om budget-  og  regnskabsvæsen,  budgetfrister,  revision  m.v.  for  regio- ner indeholdende regler om budget- og regnskabsvæsen, budgetfri- ster, revision m.v. vedrørende regionernes virkso mhed. Bekendtgørelsen forventes udstedt senest u ltimo 2005. Med hjemmel i lovforslagets § 22, stk. 2, § 26 og § 27 forventes ud- stedt en bekendtgørelse om regionernes låntagning og meddelelse af  garantier  m.v.  Bekendtgørelsen  skal  indeholde  fastsættelse  af nærmere regler for regionernes låntagning og me ddelelse af garan- tier m.v. samt regler for indgåelse af leje - og leasingaftaler. Bekendtgørelsen forventes udstedt medio 2006. Med hjemmel i lovforslagets § 7, stk. 8, og § 72, stk. 2 forventes ud- stedt  en  bekendtgørelse  om  kontaktudvalgets  virksomhed  ind ehol- dende en fastsættelse af nærmere regler om kontaktudvalgets vir k- somhed, herunder for kontaktudvalgets virksomhed i 2006. Bekendtgørelsen forventes udstedt  senest ultimo 2005. Med  hjemmel  i  lovforslagets  §  37,  stk.  7  forventes  udstedt  en  be- kendtgørels e om Det Regionale Lønnings - og Takstnævn. Bekendt-
10 gørelsen   vil  indeholde  en  fastsættelse  af  regler  for  det  regionale lønnings - og takstnævn. Bekendtgørelsen forventes udstedt  senest efteråret 2006 . Opmærksomheden henledes på, at bekendtgørelsen udstedes    af fi- nansministeren. Med  hjemmel  i  lovforslagets  §  77,  nr.  11 forventes  udstedt  en  be- kendtgørelse  om  ændring  af  bekendtgørelse  om  Kommunernes Lønningsnævn  indeholdende  ændrede  regler  om  sammensætni   n- gen af Kommunernes Lønningsnævn. Bekendtgørelsen forven tes udstedt senest efteråret 2006. Med hjemmel i lovforslagets § 39, stk. 2 og 3 forventes udstedt en bekendtgørelse om afholdelse af valget den 15. november 2005 til regionsråd indeholdende regler om afholdelse af valget den 15. n o- vember  2005  til  regionsråd,  herunder  regler  om  regionsvalgbest y- relser. Bekendtgørelsen forventes udstedt medio 2005. Med hjemmel i lovforslagets § 50, stk. 2 samt i § 17, stk. 2 i L 68, forslag til lov om revision af den kommunale inddeling forventes ud- stedt en bekendtgørelse  om vederlag, diæter m.v. til medlemmerne af forberedelsesudvalg og sammenlægningsudvalg m.v. I bekendt- gørelsen fastsættes regler om vederlag, diæter m.v. til medlemme  r- ne af forberedelsesudvalg og sammenlægningsudvalg m.v. Bekendtgørelsen forventes udstedt  medio 2005 Med hjemmel i lovforslagets §§ 53-57 samt i §§ 20-24 i L 68, forslag til lov om revision af den kommunale inddeling forventes udstedt en bekendtgørelse om godkendelse m.v. af væsentlige økonomiske d   i- spositioner m.v. i forbindelse med kommunalreformen. Bekendtgørelsen  vil  indeholde  fastsættelse  af  nærmere  regler  om forberedelsesudvalgets  godkendelse,  ændring  m.v.  af  beslutninger om væsentlige økonomiske dispositioner m.v., der træffes af amt  s- kommunerne,  Hovedstadens  Udviklingsråd,  Hovedstadens   Syge- husfællesskab   samt   Københavns,   Frederiksberg   og   Bornholms Kommuner  vedrørende  opgaver,  der  den  1.  januar  2007  flyttes  til regionerne. Fastsættelse af nærmere regler om indenrigs - og sundhedsministe- rens  godkendelse,  ændring  m.v.  af  de  nævnte  myndighed ers  be- slutninger  om  væsentlige  økonomiske  dispositioner  m.v.  vedrøre   n-
11 de  opgaver,  der  den  1.  januar  2007  overgår  fra  de  pågældende myndigheder til kommunerne og staten. Fastsættelse   af   nærmere   regler   om   sammenlægningsudvalgets godkendelse,  ændring  m.v.  af  beslutninger  om  væsentlige  økon  o- miske dispositioner m.v., der træffes af kommuner, der indgår i en sammenlægning. Bekendtgørelsen f orventes udstedt efteråret 2005. Med hjemmel i lovforslagets § 60, stk. 6, § 61, stk. 6 og § 62, stk. 5, § 59, stk. 6, § 65, og § 71, stk. 5 forventes udstedt en bekendtgøre l- se om budgetfrister samt budget- og regnskabsvæsen, revision m.v. i forbindelse med oprettelsen af regionerne, indeholdende regler om budget- og regnskabsvæsen, budgetfrister, revision m.v. vedrøre  n- de forberedelsesudvalgenes virksomhed i 2006, regler om budget for regionerne for 2007, regler om fordelingen af udgifterne til forbe- redelsesudvalgenes virksomhed samt regler om aflæggelse og revi- sion m.v. af regnskaber vedrørende 2006 for amtskommunerne, HUR og HS. Bekendtgørelsen forventes udstedt  senest ultimo 2005. Med hjemmel i lovforslagets §§ 63 og 64 forventes udstedt en be- kendtgørelse om forberedelsesudvalgenes a dgang til låntagning og meddelelse  af  garantier  m.v.  indeholdende  regler  om  forberedel- sesudvalgenes låntagning og meddelelse af garantier m.v . Bekendtgørelsen forventes udstedt  senest ultimo 2005. Med hjemmel i lovforslagets § 1, stk. 5 og 6, §§ 1, 4 og 6 i L 68, for- slag til lov om revision af den kommunale inddeling samt i § 2, stk. 1 og 2 i L 69, forslag til lov om forpligtende kommunale samarbejder forventes udstedt en bekendtgørelse om den kommunale inddeling indeholdende  regler  om  fastlæggelse  af  den  kommunale  inddeling med angivelse af de nye kommuners navne og antal medlemmer af kommunalbestyrelsen  i  de  nye  kommune,  fastlæggelse  af  ændri n- ger  i  den  regionale  inddeling  som  følge  af  kommunesammenlæ  g- ninger og angivelse af, i hvilken region kommunerne er beliggende samt angivelse af grupper af kommuner, der samarbejder efter reg- lerne i lov om forpligtende kommunale samarbejder samt bemyndi- gelserne inden for hver gruppe af kommuner. Bekendtgørelsen forventes udstedt  senest den 1. juli 2005.
12 Bemyndigelser, der forventes udmøntet på anden vis end  ved udst e- delse af bekendtgørelser Beslutning  om  bestemmelser  om  fravigelse  af  gældende  lovgiv- ning. Indenrigs- og sundhedsministeren kan med hjemmel i lovfors- lagets § 70 samt § 41 i L 68, forslag til lov om revision af den kom- munale inddeling efter forudgående forhandling med vedkommende minister  træffe  bestemmelse  om  sådanne  fravigelser  af  gældende lovgivning, herunder lovgivning vedrørende indhold og omfang samt betaling for kommunale ydelser, som forberedelsen og dannelsen af de nye regioner henholdsvis kommuner nø dvendiggør Bemyndigelsen  vil  kun  blive  udnyttet  i  det  omfang,  det  viser  sig nødve ndigt. L 66, Forslag til lov om ændring af lov om Begunstigelser for en Kre- ditforening af Kommuner i Danmark. (Konsekvensrettelser som følge af kommunalreformen). Lovforslaget indeholder ikke ministerbemyndigelser. L 67, Forslag til lov om visse proceduremæssige spørgsmål  i forbin- delse med kommunalreformen Bemyndigelser, der udmøntes ved bekendtgørelse: I oversigten er ikke medtaget konsekvensrettelser af gældende bekendtg ø- relser eller bemyndigelser, der kun vil blive udnyttet, hvis det måtte vise sig nø dvendigt. Med hjemmel i lovforslagets § 7, stk. 3- 6 forventes udstedt en be- kendtgørelse om  beregning, fordeling, administration m.v. af pensi- onsforpligtelsen  vedrørende  tjenestemænd,  der  overføres fra  m   yn- digheder,  der  ikke  nedlægges  ved  kommunalreformen  indeholden- de regler om beregning og eventuel fordeling mellem den hidtidige og  den  nye  ansættelsesmyndighed  af  pensionsforpligtelsen  vedr ø- rende tjenestemænd, der overføres fra myndigheder, der ikke ne  d- lægges, og evt. tillige fra myndigheder, der nedlægges. Bekendtgø- relsen  vil  indeholde  regler  om  beregning,  administration,  refusion, revision m.v. af pensionerne. Bekendtgørelsen udstedes af finansministeren. Bekendtgørelsen forventes udstedt  senest ultimo 2005. Med hjemmel i lovforslagets § 17, stk. 1-4 samt evt. § 8, stk. 4 i L 69, forslag til lov om forpligtende kommunale samarbejder forventes
13 udstedt en bekendtgørelse om udarbejdelse af aftaleudkast, værd  i- ansættelse og fordeling af aktiver og passiver,  rettigheder og pligter samt  ansatte  i  forbindelse  med  kommunalreformen.  Bekendtgøre l- sen  vil  indeholde  nærmere  regler  for  udarbejdelse  af  aftaleudkast, herunder regler for værdiansættelse af aktiver og passiver samt re t- tigheder og pligter. Endvidere fastsættes nærmere regler for forde- lingen af aktiver og passiver, herunder fordeling af tjenestemands- pensionsforpligtelsen  mellem  de  modtagende  myndigheder,  samt rettigheder  og  pligter  samt  ansatte  ved  indgåelse  af  aftale  og  ved delingsrådets b eslutning. Bekendtgørelsen  vil  evt.   indeholde  nærmere  regler  for  fordelingen af de ansatte og af pensionsforpligtelsen vedrørende tjenestemænd og  tjenestemandslignende  ansatte  mellem  en  delegerende  og  en bemyndiget kommune i et forpligtende kommunalt samarbejde. Bekendtgør elsen forventes udstedt efteråret  2005. Med hjemmel i lovforslagets § 27 og § 30, stk. 2 samt evt. § 8, stk. 3 i  L  69,  forslag  til  lov  om  forpligtende  kommunale  samarbejder  for- ventes  udstedt  en  bekendtgørelse  om  delingsrådets  virksomhed, om vederlag m.v. til delingsrådets medlemmer og om beregning og betaling af omkostningerne ved delingsrådets virksomhed . Bekendtgørelsen  vil  indeholde  nærmere  regler  om  delingsrådets virksomhed, herunder om vederlag og udgiftsgodtgørelse til deling s- rådets medlemmer og der es stedfortrædere og om beregning af og myndighedernes  betaling  af  et  beløb  til  staten  til  dækning  af  o  m- kostningerne til delingsrå dets virksomhed. Bekendtgørelsen forventes udstedt  senest ultimo 2005. L 68, Forslag til lov om revision af den kommunale inddeling Bemyndigelser, der udmøntes ved bekendtgørelse: I oversigten er ikke medtaget konsekvensrettelser af gældende bekendtg ø- relser eller bemyndigelser, der kun vil blive udnyttet, hvis det måtte vise sig nø dvendigt. Med hjemmel i lovforslagets § 5, stk. 2, 2. pkt., og stk. 3 forventes udstedt en bekendtgørelse om afholdelse af valget den 15. nove m- ber 2005 til kommunalbestyrelsen i de nye kommuner indeholdende regler  om  afholdelse  af  valget  den  15.  november  2005  til  kommu- nalbestyrelsen  i  de  nye  kommuner,  herunder  regler  om  sammen- lægningsvalgbestyrelser. Bekendtgørelsen forventes udstedt medio 2005.
14 Med hjemmel i lovforslagets § 27, stk. 6, § 28, stk. 6, § 29, stk. 5, § 26, stk. 5 og § 43, stk. 5 forventes udstedt en bekendtgørelse om budget- og regnskabsvæsen, budgetfrister, revision m.v. i forbindel- se  med  kommunesammenlægninger  indeholdende  regler  om  bud- get-  og  regnskabsvæsen,  budgetfrister,  revision  m.v.  vedrørende sammenlægningsudvalgenes  virksomhed,  regler  om  budget  for  de nye  kommuner  i  2007,  regler  om  aflæggelse  og  revision  m.v.  af regnskab vedrørende 2006 for de kommuner, der indgår i en sa  m- menlægning  samt  regler  om  sammenlægningsudvalgenes  adgang til låntagning. Bekendtgørelsen forventes udstedt  senest ultimo 2005. Med hjemmel i lovforslagets §§ 30 og 31 forventes udstedt en be- kendtgørelse  om  sammenlægningsudvalgenes  adgang  til  lånta   g- ning og meddelelse af garantier m.v. og om mellemværender me l- lem  sammenlægningsudvalg  og  kommunale  forsyningsvirksomhe- der indeholdende regler om sammenlægningsudvalgenes adgang til låntagning og meddelelse af garantier m.v. og om mellemvære nder mellem  sammenlægningsudvalgene  og  kommunale  forsyningsvirk- somheder. Bekendtgørelsen forventes udstedt  senest ultimo 2005. Med  hjemmel  i  lovforslagets  §  45,  nr.  1  og  2 forventes  udstedt  en bekendtgørelse om det tyske mindretal i Sønderjyllands repræse   n- tation  i  kommunalbestyrelsen  indeholdende  regler  der  øger  det  t y- ske mindretal i Sønderjy llands mulighed for at være repræsenteret i de  nye  kommunalbestyrelser  i  Sønderjylland,  h erunder  regler  om, hvilket  antal  medlemmer  der  mindst  skal  vælges  til  en  kommunal- bestyrelse fra og med 2009, regler om udpegelse af en tilforordnet og regler om nedsættelse af et særligt udvalg til varetagelse af det tyske mindretals interesser og om dette udvalgs sammensætning. Bekendtgørelsen forventes udstedt medio 2005. For så vidt angår udmøntning af bemyndigelsen i lovforslagets §§ 1, 4 og 6 henvises til oversigten for L 65, forslag til lov om regioner og om nedlæggelse af amtskommunerne, Hovedstadens Udviklingsråd og Hovedstadens Sygehusfællesskab. For så vidt angår udmøntning af bemyndigelsen i lovforslagets § 17, stk. 2 henvises til oversigten for L 65, forslag til lov om regioner og om nedlæggelse af amtskommunerne, Hovedstadens Udviklingsråd og Hovedstadens Sygehusfællesskab. For  så  vidt  angår  udmøntning  af  bemyndigelsen  i  lovforslagets  §§ 20-24 henvises til oversigten for L 65, forslag til lov om regioner og
15 om nedlæggelse af amtskommunerne, Hovedstadens Udviklingsråd og Hovedstadens Sygehusfællesskab. For så vidt angår udmøntning af bemyndigelsen i lovforslagets § 41 henvises  til  oversigten  for  L  65,  forslag  til  lov  om  regioner  og  om nedlæggelse af amtskommunerne, Hovedstadens Udviklingsråd og Hovedstadens Sygehusfællesskab. Bemyndigelser,  der  forventes  udmøntet  på  anden  vis  end  gennem bekendtgørelser: Bemyndigelse i lovforslaget § 2, stk. 2 om fastsættelse af vilkår for gennemførelsen af ændringer i den kommunale inddeling, der ind  e- bærer deling af kommuner. Forventes udmøntet medio 2005 Bemyndigelse  i  §  42  om  at  træffe  beslutning  om  tilladelse  til,  at sammenlægningsudvalget  kan  bestemme  en  forskellig  skatteud- skrivning  i  en  ny  kommune,  fastsættelse  af  vilkår  for  beslutningen og  fastsættelse  af  regler  for  sammenlægningsudvalgets  beslutni n- ger.   Indenrigs- og sundhedsministeren kan, såfremt særlige forhold taler herfor,  tillade,  at  sammenlægningsudvalget  kan  bestemme  en  for- skellig skatteudskrivning for hvert af de områder i den nye komm u- ne, der svarer til de kommuner, der er indgået i sammenl ægningen. Ministeren kan fastsætte vilkår for tilladelsen. Ministeren kan endv i- dere  fastsætte  nærmere  regler  for  sammenlægningsudvalgets  b e- slutninger efter bestemmelsen. Bemyndigelsen vil kun blive udnyttet i det omfang, det viser sig nø d- vendigt. Bemyndigelse i lovforslagets § 51 om evt. fastsættelse af vilkår for gennemførelse  af  ændringer  efter  inddelingslo  vens  §§  49  og  50. Vilkår  for  gennemførelse  af  mindre  grænseændringer  efter  indd   e- lingslovens §§ 49 og 50 Bemyndigelsen udnyttes kun i det omfang, det viser sig nødve ndigt. L 69, Forslag til lov om forpligtende kommunale samarbejder. Bemyndigelser, der udmøntes ved bekendtgørelse: I oversigten er ikke medtaget konsekvensrettelser af gældende bekendtg ø- relser eller bemyndigelser, der kun vil blive udnyttet, hvis det måtte vise sig nø dvendigt.
16 For så vidt angår udmøntning af bemyndigelsen i lovforslagets § 2, stk. 1 og 2 henvises til oversigten for L 65, forslag til lov om regioner og  om  nedlæggelse  af  amtskommunerne,  Hovedstadens  Udvik- lingsråd og Hove dstadens Sygehusfællesskab. For så vidt angår udmøntning af bemyndigelsen i lovforslagets § 8, stk. 3 henvises til oversigten for L 67, forslag til lov om visse proce- duremæssige spørgsmål i forbindelse med kommunalreformen. For så vidt angår udmøntning a   f bemyndigelsen i lovforslagets § 8, stk. 4 henvises til oversigten for L 67, forslag til lov om visse proce- duremæssige spørgsmål i forbindelse med kommunalreformen. Bemyndigelser,  der  forventes  udmøntet  på  anden  vis  end  gennem bekendtgørelser: Bemyndigelse  i  lovforslagets  §  11  om  dispensationer  vedrørende forpligtende kommunale samarbejder, der omfatter ø -kommuner. Dispensationer fra lovgivningen med henblik på at tage højde for de særlige   omstændigheder,   som   kan   gøre   sig   gældende   for   ø    - kommuner, der indgår i et forpligtende kommunalt samarbejde. Bemyndigelsen forventes udmøntet  senest ultimo 2005. L 70, Forslag til lov om regional statsforvaltning Med  hjemmel  i  lovforslagets  §  5,  stk.  1  og  2  forventes  udstedt  en bekendtgørelse  indeholdende regler for varetagelsen af statsamter- nes og statsamtmændenes opgaver indtil udgangen af 2006 og for statsamternes  varetagelse  indtil  udgangen  af  2006  af  andre  opga- ver, som efter lovgivningen varetages af statsforvaltningerne fra den 1. januar 2007. Bekendtgørelsen  forventes udstedt senest ultimo 2005. L 71, Forslag til lov om regionernes finansiering Der forventes udstedt bekendtgørelse om opgørelse og afregning af tilskud  til  regionerne  i  henhold  til  lov  om  regionernes  finansiering. Bemyndigelserne findes  i føl gende  bestemmelser:  §  3,  stk.  5,  §  4, stk. 4, § 7, stk. 4, § 8, stk. 1, § 8, stk. 2, § 14, stk. 1, § 15. stk. 1, § 16, stk. 1, § 18, stk. 1, § 20, stk. 1. I  bekendtgørelsen  præciseres  reglerne  om  opgørelse  af  de  årlige bloktilskud til regionerne. Det præciseres, hvilke konkrete statistiske
17 oplysninger der ligger til grund for opgø relsen af udgiftsbehovet for de enkelte regioner.   Der fastsættes endvidere bestemmelse om beregning af tilskuddet til  regionerne  og  om  tidspunktet  for  afregning  til  regionerne,  og overgangstilskuddet til regionerne for årene 2007 -2011 fastsættes. Bekendtgørelsen  forventes  udstedt  den  1.  juli  2006.  Der  forventes herefter  årlige  revisioner  af  bekendtgørelsen    –  første  gang  den  1. juli 2007. Bemyndigelser,  der  forventes  udmøntet  på  anden  vis  end  gennem bekendtgørelser: Indenrigs- og sundhedsministeren kan med hjemmel i lovforslagets § 7, stk. 4 fastsætte,  at en forholdsmæssig del af statens tilskud til Region  Hovedstaden,  jf.  § 3,  udbetales  til  Bornholms  Kommune  til finansiering  af  de  udviklingsopgaver,  som  er  henlagt  til  Bornholms Kommune, og at Bornholms Kommune tilsvarende fritages for beta- ling af en forholdsmæssig del af udviklingsbidraget, jf. stk. 1. Bemyndigelsen forventes udmøntet sommeren 2006. L 72, Forslag til lov om kommunale borgerservicecentre Lovforslaget indeholder ikke ministerbemyndigelser L 73, Forslag til lov om ændring af forskellige love på sundhedsomr å- det og visse andre områder. (Konsekvensrettelser som følge af ko m- munalreformen). Lovforslaget indeholder ikke ministerbemyndigelser. L 74, Forslag til sundhedsloven Oversigten omfatter bekendtgørelser, som Indenrigs - og Sundhedsministe- riet forventer at udstede i medfør af sundhedsloven med henblik på at i  m- plementere  kommunalreformen  på  sundhedsområdet.    Oversigten  nævner ikke bemyndigelser, som ikke forventes udmøntet i bekendtgøre  lser her og nu, eller som ikke har til formål at implementere kommunalreformen . Med hjemmel i sundhedslovforslaget § 13, stk. 2 og 3. forventes ud- stedt en bekendtgørelse om udst edelse af sundhedsbevis Kommunerne udsteder efter sundhedslovforslagets § 13 et bevis til personer, der har ret til ydelser efter loven. Beviset gælder som do- kumentation  for  retten  til  ydelser  efter  loven.  Med  kommunalrefor- men  sker  en  udvidelse  i  forhold  til  det  nuværende  sygesikringsbe-
18 vis,  der  alene  dokumenter  retten  til  ydelserne  efter  sygesikringslo- ven.    Bekendtgørelsen skal indeholde de nærmere regler om udformning, anvendelse,  indhold,  udstedelse  og  inddragelse  af  beviserne  samt om opkrævning af g ebyr for beviser. Bekendtgørelsen skal endvid e- re indeholde nærmere regler om, i hvilket omfang der bl.a. skal ud- færdiges bevis til personer, der ikke har bopæl i landet. Reglerne forventes udstedt senest ved udgangen af 2005. Med  hjemmel  i  sundhedslovforslagets  §  79,  stk.  2.  forventes  be- kendtgørelse om ret til sygehusbehandling og fødselshjælp    mv. re- videret. Der vil blive fastsat regler om, at et regionsråd mod betaling kan ti l- byde behandlinger og ydelser på regionens sygehuse, herunder u d- lejning af lokaler og udstyr til offentlige myndigheder og private virk- somheder. Regionsrådene  skal  bl.a.  gives  mulighed for  at opkræve  betaling   - som det også er tilfældet for amterne i dag   - for behandlinger, un- dersøgelser  og  prøver  mv.,  der  udføres  til  brug  for  f   orsikringssel- skaber, pensionskasser, trafikselskaber m.fl. Endvidere  vil sygehu- sene  som  hidtil  mod  betaling  kunne  levere  diagnostiske  undersø- gelser til private sygehuse mv. Regionsrådene skal endvidere gives mulighed for at videreføre a  c- cessoriske  ydelser  i  sygehusvæsenet,  som  fx  cafeteriaer  og  pat i- enthoteller. Med hjemmel i § 79, stk. 2 forventes det også fastsat, at et region s- råd efter aftale med kommunalbestyrelserne kan etablere eller vid e- reføre de geno ptræningstilbud, der i dag gives i sygehusregi. Reglerne forventes udstedt senest ved udgangen af 2005. Bemyndigelsen  i  sundhedslovforslaget  §  79,  stk.  3  forventes  ud- møntet ved r evision af bekendtgørelse om ret til sygehusbehandling og fødsel shjælp mv. §  79,  stk.  3  giver  hjemmel  til  at  videreføre  eks isterende  samarbej- der,  som  i  dag  har  været  hjemlet  i  kommunalfuldmagtsreglerne  – mellem amterne i kommunale selskaber, eller mellem det offentlige sygehusvæsen og private virksomheder samt dels at skabe grund- lag for lignende samarbejder i fremtiden. I bekendtgørelsen vil det blive fastsat, hvilke samarbejder som ikke kræver  indenrigs-  og  sundhedsministerens  godkendelse.  Nogle  af
19 de samarbejder, som forventes ikke at skulle godkendes, er forsk- nings-  og  udviklingssamarbejder  mellem  sygehus  og  universiteter eller  private  virksomheder  samt  samarbejde  om  sundhedsbered- skab over landegrænser. Reglerne forventes udstedt senest ved udgangen af 2005. Med hjemmel i sundhedslovforslagets § 85 og § 141, stk. 4 forven- tes udstedt en bekendtgø relse om genoptræning. En ny bekendtgørelse om genoptræning skal indeholde de nærm  e- re regler dels om, at regionsrådet tilbyder en genoptræningsplan til patienter, der har et lægefagligt begrundet behov for fortsat genop- træning efter udskrivning fra sygehus (§ 85), dels om patienternes mulighed for at vælge mellem genoptræningstilbud.   For så vidt angår udmøntningen af § 85, er der delvis tale om en v   i- dereførelse  af  den  gældende  bekendtgørelse  om  genoptræning   s- planer, dog opdateret i forhold til kommunalreformen og revideret i overensstemmelse med loven: Det vil sige, at bekendtgørelsen for t- sat  skal  fastlægge  genoptræningsplanens  funktion  som  ordination af  genoptræning,  men  at  genoptræningsydelsen  til  forskel  fra  n u- gældende regler bliver kommunalt myndighedsansvar. For så vidt ang år udmøntningen af § 141, stk. 4, skal der fastsættes nærmere  regler  om  frit  valg  til  de  genoptræningsydelser,  komm u- nerne  med  lovforslaget  får  ansvaret  for.  Bemyndigelsen  vil  blive udmøntet i regler, der sikrer patienterne frit valg af genoptræning i de tilfælde, hvor det af genoptræningsplanen fremgår, at der er b  e- hov for specialiseret, ambulant genoptræning i sygehusregi. Patie n- terne får derudover muli ghed for – hvor det af genoptræningsplanen fremgår,  at  der  er  behov  for  ”almindelig” genoptræning   –  at  vælge mellem de tilbud, bopælskommunen har etableret eller indgået aft a- ler om, og kan også vælge genoptræning på andre kommuners i   n- stitutioner. Bekendtgørelsen forventes udstedt i  april 2006, efter rapport fra ar- bejdsgruppen om genoptræning. Med  hjemmel  i  sundhedslovforslagets  §  134,  stk.  5.  forventes  ud- stedt en bekendtgørelse om specialtandpleje . Kommunerne, der med kommunalreformen får ansvaret får specia  l- tandplejen,  har  efter  sundhedslovforslagets  §  134,  stk.  4  ansvaret for at udarbejde en årlig redegør  else for behovet for og det forven- tede forbrug af ”specialtandplejepladser” i regionen, der kan danne grundlag for  indgåelse  af  en  rammeaftale  mellem kommunerne  og regionen.
20 Bekendtgørelsen   skal  indeholde  de  nærmere  regler  for  den  årlige redegø relse samt rammeaftalen (minimumskrav, tidsperspektiv mv.) Reglerne, der skal indarbejdes i en samlet ny bekendtgørelse, som regulerer  kommunernes  opgaver  på  tandplejeområdet,  forventes udstedt senest ved udgangen af 2005. Evt. nærmere regler om kvalitetsudvikling Indenrigs- og sundhedsministeren fastlægger i samarbejde med r e- gionsrådene og kommunalbestyrelserne en fælles ramme for kval i- tetsudvikling  i  det  danske  sundhedsvæsen.   Endvidere  kan  inden- rigs- og sundhedsministeren fastsætte regler om krav til kvalitet og IT-anvendelse i sundhedsvæsenet. Samarbejdet om fastlæggelse af den fælles ramme for kvalitetsu d- vikling  er  i  fuld  gang  i  form  af  etableringen  af  Den  Danske  Kvali- tetsmodel. Det er hensigten at kvalitetsmodellens udvikling og drift, herunder  fastlæggelse  af  modellens  standarder  og  indikatorer  mv. skal  ske  i  et  samarbejde  mellem  de  centrale  og  decentrale  sund- hedsmyndigheder i den fælles organisation (kvalitetsmodellen), der er oprettet til formålet. Bestemmelsen tænkes således ikke udmø   n- tet i regler vedrøre nde kvalitetsudvikling. Indenrigs-  og  sundhedsministeren  kan  fastsætte  regler  om  krav  til kvalitet  og  IT-anvendelse  i  sundhedsvæsenet.  For  så  vidt  angår krav  til  kvaliteten  tænkes  bemyndigelsen  alene  anvendt  i  tilfælde, hvor  hensynet  til  patienternes  sikkerhed  særligt kan  begrunde  det, og det er forudsat, at ministeren kun undtagelsesvist anvender den- ne  adgang.  For  så  vidt  angår  evt.  centralt  fastsatte  krav  til  IT  - anvendelse kan Sundhedsstyrelsen med henblik på at sikre en hu r- tig  gennemførelser  af  f.eks.  e lektroniske  patientjournaler  fastsætte krav. Der  planlægges  ikke  for  nuværende  at  fastsætte  nærmere  regler om kvalitet og IT-anvendelse, jf. sundhedslovforslagets § 194, stk. 2 og 3. Med hjemmel i sundhedslovforslagets §§ 205, stk. 2, og § 206, stk. 2 forventes udstedt en bekendtgørelse om samarbejde og planlæ  g- ning – sundhedskoordinationsudvalg. Bekendtgørelsen skal dels indeholde regler om sundhedskoordin a- tionsudvalgene dels om sundhedsaftalerne. If. § 205, stk. 2, skal der fastsættes nærmere regler om  de regionale sundhedskoordinationsudvalg,   herunder   om   sammensætning   og formandskab  mv.  Det  fremgår  af  bemærkningerne,  at  ministeren endvidere  fastsætter  regler  om,  at  regionsråd  og  kommunalbest y-
21 relse  kan  nedsætte  et  kontaktforum,  hvor  en  kommunes  beliggen- hed, størrelse eller andre forhold rejser særlige problemstillinger e  l- ler særligt behov for samarbejde om løsningen af sun  dhedsopgaver (f.eks. Bornholm). Det er hensigten - at  sundhedskoordinationsudvalget  skal  drøfte  og  evt.  fo r- handle  de  aftaler,  som  regionsrådet  og  kommunalbestyre l- serne  i  regionen  skal  indgå  samt  løbende  følge  parternes opfølgning på aft  alen - at  udvalget  skal  fungere  som  det  forum,  hvor  forventninger og interesser afstemmes og drøftes f.eks. som led i region s- rådets udarbe jdelse af den samlede sundhedsplan (§ 207) - at udvalget som udgangspunkt skal behandle spørgsmål af generel relevans og ikke forholde sig til konkrete patientfor- løb mv. - at udvalget kan få pålagt opgaver og beføjelser i det omfang, de deltagende kommunalbestyrelser og regionsrådet træffer beslutning herom - at  regionsråd  og kommunalbestyrelser  kan  beslutte  at  ne d- sætte  underudvalg  efter  behov,  f.eks.  udvalg  og  arbejds- grupper af faglig ekspertise og repræsentanter for bruger - at  udvalget  sammensættes  af  repræsentanter  fra  regionen, kommunerne i regionen og repræsentanter fra praksissekt o- ren. If.  §  206,  stk.  2,  fastsætter  ministeren  nærmere  regler  om,  hvilke indsatsområder,  sundhedsaftalerne  skal  omfatte.  Det  fremgår,  at der vil blive fastsat regler om, at der skal indgås sundhedsaf taler på følgende områder: - Udskrivningsforløb for svage, ældre patienter - Indlæggelsesforløb - Træningsområdet - Hjælpemiddelområdet - Forebyggelse  og  sundhedsfremme,  herunder  patientrettet forebyggelse - Indsatsen for mennesker med sindslidelser. Der er understreget i bl.a. notat om høringssvar til Folketinget, at l i- sten ikke er udtømmende. Det  fremgår  endvidere  af  lovforslaget,  at  regionsrådet  fremsender de  indgåede  aftaler  til  Sundhedsstyrelsens  godkendelse.  Godke n- delsen  vil  afhænge  af,  om  regionsrådet  og  kommu nalbestyrelsen har indgået aft aler på de områder, der er udmeldt som obligatoriske. Bekendtgøre lsen udstedes inden udgangen af 2005.
22 Med  hjemmel  i  sundhedslovforslagets  §  208,  stk.  4  forventes  ud- stedt en bekendtgørelse om specialeplanlægning  . Efter § 208 nedsætter Sundhedsstyrelsen et rådgivende udvalg for specialeplanlægning.   Efter   bestemmelsen   fastsætter   ministeren nærmere regler om udvalgets sammensætning og funktionsperiode samt regler for udvalgets virksomhed. Det  fremgår  af  bemærkningerne,  at  op gaven  for  udvalget  bliver  at drøfte  det  faglige  grundlag  for  specialeplanlægning  samt  komme med oplæg til Sundhedsstyrelsens udmeldinger vedr. specialeplan- lægning. Det fremgår i øvrigt af § 208, stk. 3, at indenrigs  - og sundhedsmini- steren  udnævner formanden  for  udvalget  efter  indstilling  fra  Sund- hedsstyrelsen (det forudsættes i bemærkningerne at medicinaldire k- tøren bliver formand) samt ministeriets medlem af udvalget og su p- pleanter  herfor,  og  at  Sundhedsstyrelsen  udpeger  de  øvrige  me d- lemmer samt suppleanter herfor. Bekendtgørelsen  udstedes  i  efteråret  2005    –  bestemmelserne  om specialplanlægningen  i sundhedsloven  træder  i  kraft  den  1.  januar 2006. Med hjemmel i sundhedslovens § 216, stk. 4, § 218, § 219, § 220, stk.  5,  og  §  221,  stk.  1  forventes  udstedt  en  bekendtgørelse  om Sundhedsstyrelsens og embedslægeinstitutionernes opgaver og til- syn vedrørende sun dhedsmæssige forhold. Bekendtgørelsen   vil   regulere   alle   bemyndigelsesbestemmelser   i sundhedslovens kap. 66 om Sundhedsstyrelsen, da bestemmelser- ne  bør  ses   i  sammenhæng,  og  da  tilsynsreglerne  samt  de  sund- hedsmæssige opgaver på andre ministerområder, f.eks. miljømed   i- cin og retsmedicin, er fælles for Sundhedsstyrelsen og embedslæ- geinstitutionerne, jf. bl.a. § 221, stk. 1. Bekendtgørelsen  vil  videreføre  de  gæl   dende  bestemmelser  i  bl.a. bkg.  nr.  1129  af  13.  december  2002  om  embedslægeinstitutioner- nes virksomhed, bkg. nr. 514 af 16. juni 1992 om embedslægeinst i- tutionernes opgaver i forhold til dag- og døgninstitutioner m.v. samt bkg. nr. 135 af 3. april 1985 om uddannelse af embedslæger. Med videreførelsen vil der dog blive taget højde for samlingen af Sun  d- hedsstyrelsen og embedslægeinstitutionerne i en enhedsorganisat i- on. Forventet tidspunkt for bekendtgørelsens udstedelse: Ultimo 2005 . Som  udmøntning  af  bemyn digelsen  i  sundhedslovforslaget  §  211, stk. 4. forventes udstedt en bekendtgørelse om sundhedsberedskab
23 Indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter nærmere regler for r e- gioners og kommuners planlægning og varetagelse af sundhedsb e- redskabet. Formålet  med   bemyndigelsen  er  at  styrke  sundhedsberedskabs- planlægningen  i  regioner  og kommuner  og  dermed  sikre  en  større robusthed i samfundet ved f.eks. katastrofer og ulykker. Der  vil  blive  fastsat  bestemmelser  om  planlægningens  nærmere indhold i forhold til sygehusberedskab, beredskab i primærsektoren, lægemiddelberedskab,  herunder  et  psykoterapeutisk  beredskab  og beredskabsindsats i forbindelse med kemiske, biologiske, radiologi- ske og nukleare hændelser. Endvidere vil der kunne fastsættes re g- ler om etablering af en entydig indgang til beredskabet såvel regi o- nalt som kommunalt, herunder om udpegning af en leder for områ- det, samarbejde med øvrige aktører i en beredskabsindsats (fx pol  i- ti, redningsberedskabet, beredskabet vedrørende andre nøglefun  k- tioner, som man er afhængig af), koordinering af indsats på det e n- kelte administrative niveau og mellem niveauerne, fx ved oprettelse af kontaktfora, kommunikation og øve lse.   Som følge af den for store uensartethed i planlægningen tiltænkes Sundhedsstyrelsens  rådgivende  r olle  endvidere  styrket  i  forhold kommunernes sundhedsberedskabsplanlægning. Baggrunden er, at der er tale om en funktion, hvis funktionsevne ikke er synlig i daglig- dagen, og at det har særdeles stor betydning for samfundet i øvrigt, at sundhedsberedskabet fungerer i tilfælde af en hæ ndelse. Reglerne forventes udstedt senest ved udgangen af 2005. Bemyndigelser,  der  forventes  udmøntet  på  anden  vis  end  gennem bekendtgørelser: Som udmøntning af bemyndigelsen i  § 235, stk. 3, og § 239, stk. 4 forventes  udstedt  et  cirkulære  om  kommunal  aktivitetsafhængig medfinansiering af det regionale sundhedsvæsen. Kommunerne yder til regionerne en aktivitetsafhængig medfinansie- ring svarende til ca. 10 pct. af de samlede regionale sundhedsudgif- ter. Formålet er, gennem  et delvist betalingsansvar for egne borge- res  behandling i sundhedsvæsenet,  at give kommunerne en yderli- gere tilskyndelse til at yde en effektiv  forebyggelses-, trænings- og plejeindsats.  Den aktivitetsafhængige kommunale betaling omfatter sygehusindlæggelser,  ambulant  behandling,  genoptræning  og  psy- kiatrisk behandling efter lovens § 239 og ydelser i praksissektoren efter  §  235.  Indenrigs-  og  sundhedsministeren  har  med  forslaget hjemmel  til  at  fastsætte   de  nærmere   regler  for  den  kommunale betaling  på de ovenfor  nævnte områder.   Reglerne vil blive fastsat i et cirkulære.
24 Reglerne forventes udstedt senest ved udgangen af 2005. Som  udmøntning  af  bemyndigelsen  i  sundhedslovforslaget  §  235, stk.  4,  og  §  244,  stk.  2.  forventes  udstedt  et  cirkulære  om  statslig aktivitetsafhængig  medfinansiering  af  det  regionale  sundhedsvæ- sen. Staten  yder  til  regionerne  et  aktivitetsafhængigt  tilskud  til  delvis  fi- nansiering  af  de  regionale  sundhedsudgifter.  Tilskuddet  afhænger af regionernes (mer-)aktivitet på sygehusområdet   efter lovens § 244 samt en række næ rmere definerede ydelser på speciallægeområdet efter § 235. Aktivitetspuljen vil blive fastlagt årligt,  men udgør som udgangspunkt højst   5 pct. af regionernes  sundhedsudgifter. Puljen forventes i første omgang pr. 1. januar 2007   etableret efter samme principper som regeringens nuværende  meraktivitetspulje på syg e- husområdet.   Indenrigs-  og  sundhedsministeren  har  med  forslaget hjemmel til at fastsætte de nærmere vilkår  for det statslige tilskud på de ovenfor nævnte områder.   Reglerne vil blive fastsat i et cirkulære. Reglerne forventes udstedt senest ved udgangen af 2005. L  75,  Forslag til lov  om  klage-  og  erstatningsadgang  inden for  sund- hedsvæsenet. Med  hjemmel  i  lovforslagets  §  19,  stk.  4  forventes  udstedt  en  be- kendtgø relse om dæk ningsområdet for lov om patientforsikring . Bekendtgørelsen  vil  nærmere  udmønte  det  centrale  dækningso   m- råde for patientforsikringsordningen. De hidtidige regler, der er fas t- sat i ministeriets bekendtgørelse nr. 1097 af 12. december 2003 om dækningsområdet   vil  blive  videreført  uændret,  dog  således  at  a   d- gangen til at opnå erstatning efter loven vil blive tilpasset de omr å- der, der som følge af kommunalreformen er overført fra regioner til kommuner  (genoptræning  og  behandling  for  alkohol-  og  stofmis- brug). Forventet tidspunkt for bekendtgørelsens udstedelse:  Ultimo 2005. Med  hjemmel  i  lovforslagets  §  18,  stk.  3  forventes  udstedt  en be- kendtgørelse  om  fastsættelse  af  takster  for  behandling  af  sager  i Sundhedsvæsenets Patientklag enævn. I  2006  skal  amterne,  H:S,  Københavns,  Frederiksberg  og  Bor n- holms  kommuner  afholde  udgifterne  til  drift  af  Sundhedsvæsenets Patientklagenævn.  I  2007  overgår  udgiftsafholdelsen  til  regionsråd og kommunalbestyrelser. Udgiftsafholdelsen baseres på betaling af en standardtakst pr. sag, der vedrører den pågældende myndighed. Bekendtgørelsen vil indeholde regler for fastsættelse af ta  ksterne.