Side 1/1 Bilag til forsvarsministerens skrivelse af 29. juni 2005 (Alm.del-spm. 8) Spørgsmål nr. 8: Kan ministeren i forlængelse af kritikken der rejses af DeMars i Jyllands-Posten 5. juni forklare, hvorfor der tilsyneladende ikke er etableret den fornødne uddannelse af medarbejdere i forsvaret, der taster data ind i systemet? Svar: Uddannelse af medarbejdere i DeMars systemet er en løbende proces. Uddannelsesprogrammet for medarbejderne har været og er omfangsrigt, og der sker løbende forbedringer for at opnå den ønskede effekt. Det er blandt andet besluttet, at centralisere slutbrugeruddannelsen med henblik at tilsikre ensartethed. Det bør endvidere nævnes, at det under hele implementeringen af DeMars og den efterfølgende drift har været et krav, at brugerne har modtaget den nødvendige uddannelse forud for adgangen til systemet. Da forsvaret blev opmærksom problemerne med kvaliteten af de data, der lægges ind i DeMars systemet, påbegyndtes et datakvalitetsprojekt med henblik at overblik over de områder, hvor kvaliteten havde været utilstrækkelig. Denne proces har haft effekt, og der arbejdes fortsat videre forbedringer. Det er desuden erfaringen fra dette projekt, at brugernes opmærksomhed datakvaliteten er blevet skærpet betydeligt. Hertil kommer, at den igangværende og fortsatte viden- og erfaringsopbygning i systemet og brugerfladen sigt forventes at reducere datakvalitetsproblemerne yderligere.