Side 1/1
Bilag til forsvarsministerens
skrivelse af 29.
juni 2005
(Alm.del-spm. 8)
Spørgsmål nr. 8:
Kan ministeren i forlængelse af kritikken der rejses af DeMars i Jyllands-Posten 5. juni
forklare, hvorfor der tilsyneladende ikke er etableret den fornødne uddannelse af
medarbejdere i forsvaret, der taster data ind i systemet?
Svar:
Uddannelse af medarbejdere i DeMars systemet er en løbende proces.
Uddannelsesprogrammet for medarbejderne har været og er omfangsrigt, og der sker
løbende forbedringer for at opnå den ønskede effekt. Det er blandt andet besluttet, at
centralisere slutbrugeruddannelsen med henblik på at tilsikre ensartethed. Det bør
endvidere nævnes, at det under hele implementeringen af DeMars og den efterfølgende
drift har været et krav, at brugerne har modtaget den nødvendige uddannelse forud for
adgangen til systemet.
Da forsvaret blev opmærksom på problemerne med kvaliteten af de data, der lægges ind i
DeMars systemet, påbegyndtes et datakvalitetsprojekt med henblik på at få overblik over de
områder, hvor kvaliteten havde været utilstrækkelig. Denne proces har haft effekt, og der
arbejdes fortsat videre på forbedringer. Det er desuden erfaringen fra dette projekt, at
brugernes opmærksomhed på datakvaliteten er blevet skærpet betydeligt. Hertil kommer, at
den igangværende og fortsatte viden- og erfaringsopbygning i systemet og brugerfladen på
sigt forventes at reducere datakvalitetsproblemerne yderligere.