Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri København, den 3. maj 2005 Sagsnr.: 1874 Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har ved skrivelse af 21. april 2005 anmodet om min besvarelse af  spørgsmål 85 (FLF alm. del): Spørgsmål  85 ”Vil ministeren redegøre for fremlæggelsen af de danske synspunkter vedrørende EU- eksportstøtte til transport af levende dyr til Libanon på rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 26. april 2005, og for hvad der i øvrigt fremkommer af bemærkninger herom på rådsmødet?” Svar ./. Der henvises til vedlagte referat af rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 26. april 2005. Hans Chr. Schmidt /Lene Mølsted Jensen
1 Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 8. kontor / LMJ Den 2. maj 2005 FVM 267 Referat af møde i Rådet (landbrug og fiskeri) den  26.april 2005 I begyndelsen af mødet blev Bulgarien og Rumænien budt velkommen. Efter underskrivelsen af Tiltrædelsestraktaten den 25. april kan Bulgarien og Rumænien deltage i EU-møderne med observa- tørstatus. Bulgarien og Rumænien deltog således for første gang i et råd  smøde (landbrug og fiskeri). 1. Ændring af TAC/kvoter 2005 Punktet var taget af dagsordnen. 2.F  orenkling og forbedring af den fælles fiskeripolitiks lovgivningsmæssige rammer Rådet vedtog råds  konklusioner som a-punkt uden debat. 3.Femte møde i FN’s skovforum Rådet vedtog rådskonklusioner som a  -punkt uden debat. 4.Forekomst af en ikke godkendt GMO på det europæiske marked (Bt10 majs). Kommissær Kyprianou redegjorde for Kommissionens reaktion i Bt10 sagen . De vedtagne foran- staltninger skulle sikre, at GMO-majs ikke indeholder majs af Bt10 oprindelse. Kommissæren hav- de på møder i USA mødt forståelse for EU’s reaktion samtidig med  , at Kommissionen overfor de amerikanske myndigheder havde udtrykt bekymring over den forsinkelse, der havde været med hensyn til de amerikanske myndigheders informationer til EU om Bt10-problemet. Kommissionen havde netop fået oplyst, at GMO -firmaet Syngenta d en 25. april 2005 havde afsendt de aftalte prø- ver til Kommissionen . T ilstrækkeligt referencemateriale til brug for analysemetoderne ville derfor ankomme til de nationale referencelaboratorier i løbet af en uge. Kommissæren oplyste endvidere, at der pt. foregår et arbejde i  Det fælles Forskningscenter med at etablere en GMO-databank. M ed- lemslandene vil løbende blive informeret herom. Endelig erklærede kommissæren sig helt enig i forpligtelsen til at have et fælles harmoniseret EU-system på GMO -området. Samtlige medlemslande takkede Kommissionen for en hurtig og konsekvent indsats i forbindelse med Bt10-sagen. Flere delegationer, herunder Danmark, understregede dog behovet for en langt mere proaktiv indsats, når det gælder om at kontrollere GMO’erne. Det skal bl.a. ske  ved hjælp af databanken over alle godkendte og ikke-godkendte GMO’ere og de analysemetoder, der kan identificere dem. En databank vil gøre overvågningen af importen effektiv og gøre det muligt at reagere hurtigere på import af ikke -godkendte GMO’ere. Det er vigtigt, at EU´s forbrugere kan væ- re sikre på  at have et reelt og troværdigt valg mellem GMO-produkter og traditionelle produkter ved hjælp af udvikling af generelle GMO-sporingsmetoder. Flere delegationer fremhævede endvidere behovet for internationale aftaler om GMO-sporingsværktøjer. Enkelte medlemslande henviste så-
2 ledes til, at der kunne være problemer i forhold til f.eks. import af ris fra Kina. Kommissæren for- sikrede, at der ikke importeres GMO-ris fra Kina til EU, men sagde samtidig, at Bt10-sagen havde aktualiseret problemstillingen med, at der også er andre  3.lande  , der eksporterer GMO-materiale til EU, og som EU ikke har så tætte forbindelser til som f.eks. til  USAog Canada. Kommissionen var indstillet på at f okusere på denne problemstilling blandt andet i form af tættere kontakter til f.ek s. de kinesiske myndigheder. Nogle få delegationer udtrykte  ønske om finansiel støtte fra EU til med- lemslandene vedr. håndtering en af GMO-kontrollen. Kommissæren bemærkede hertil, at Kommis- sionen ikke råder over finansielle midler til brug i denne sammenhæ ng, men at det i øvrigt er impor- tørerne og de handlende, der bærer de væsentligste omkostninger. Den danske fødevareminister udtrykte også  tilfredshed med Kommissionens første reaktion på den ulovlige eksport af Bt-10 majs fra USA, men understregede, at det var helt uacceptabelt, at der kun- ne opstå en  sådan  situation. Fra dansk side lagde man stor vægt på, at lignende fejl  blev undgået fremover. Det var i den forbindelse meget vigtigt, at Kommissionen påt og sig sit ansvar og sikrede dette. Man var fuldstændig enig i, at der skulle iværksættes aktive foranstaltninger, der styrkede kontrollen med såvel de godkendte GMO’er som de ikke -godkendte GMO’er, herunder etablering af en databank med analyseværktøjer. Fra dansk side så man endvidere  frem til, at Kommissionen fastholdt vore handelspartnere på, at situationen ikke  kan gentage sig. Formandskabet kunne konkludere, at Rådet var tilfreds med de foranstaltninger som Kommissionen havde sat i værk i den konkrete sag om Bt10-majs, men at Rådet ønskede, at Kommis sionen fortsat- te arbejdet med grundige undersøgelser af, hvordan en lignende situation undgås i fremtiden. 5. Ny landdistriktspolitik 2007 - 2013 Rådet havde i forlængelse af drøftelsen på rådsmødet den 14. marts 2005 en ny orienterende drø   f- telse af forslaget med særlig vægt på spørgsmålet om udpegningen af de ugunstigt stillede områder. Drøftelsen viste, at delegationerne har meget delte opfattelser af, hvilke kriterier der skal gælde i den kommende periode 2007 – 2013. Kommissær Mariann Fischer Boel understregede, at afgræns- ningen med hensyn til de ugunstigt stillede områder  har ændret sig med tiden, og at det var afgøren- de, at der blev taget hensyn til kritikken fra Europa-Parlamentet og Revisionsretten, når nye kriterier skal fastlægges. Formålet er, a t der skal holdes liv i aktiviteterne i landdistrikterne i de områder, hvor det er særligt vanskeligt at drive landbrug. Det skal ske især af hensyn til landskabet og bære- dygtigheden. Om udpegningen og definitionen af de ugunstigt stillede områder fremhæve de kom- missæren, at der bør være tale om fælles objektive kriterier som f.eks. jordbunds- og klimatiske for- hold, der samtidig er kompatible med WTO-reglerne, dvs. opfylder kravene i grøn boks. Fra dansk side blev det særligt fremhævet, at landdistriktspolitikken bør sikre, at der også  bliver mulighed for at yde støtte til innovation i store virksomheder (f.eks. med over 50 ansatte) med hen- blik på at skabe vækst og beskæftigelse i landdistrikterne, ligesom  Danmark ønsker at opretholde støtten til en række danske småøer.  Man var enig i, at udpegningen af de ugunstigt stillede områder skal ske på grundlag af objektive kriterier  og et alternativt kriterium vil efter dansk opfattelse kunne være adgang til infrastruktur.
3 Formandskabet og Kommissionen sagde afslutningsvist, at man på baggrund af drøftelserne på de seneste rådsmøder vil  vende tilbage til Rådet  på mødet ultimo maj med henblik på at finde d  et ende- lige politiske kompromis. Der vil derfor i forbindelse med majrådsmødet blive afholdt  bilaterale konsultationer med medlemslandene. 6.Risiko  - og krisehåndtering i landbruget Punktet var taget af dagsordnen. 7. Ændring af de almindelige regler for finansiering af intervention Forslaget blev vedtaget som a-punkt uden debat. 8. Ændringsbudget nr. 2 til EU’s 2005-budget Punktet var ikke på dagsordnen . Under dagsordenspunktet eventuelt rejste den danske fødevareminister problemerne vedr. EU’s eksportstøtte til slagtekvæg.Hans Christian Schmidt   sagde, at Danmark finder EU-støtten til eks- port af levende slagtekvæg til Libanon og Egypten helt uacceptabel. Det kunne ikke være menin- gen, at dyrene – oven i købet med stor økonomisk støtte – skulle transporteres over lange afstande før slagtning. Eksport skulle være af kød, ikke levende dyr. Gentagne gange var der blevet vist bil- leder i medierne af de helt utålelige forhold fra disse lange transporter af levende dyr.  Hans Christi- an Schmidt mente ikke, at det kunne passe, at EU skulle fortsætte med at bruge EU-borgernes penge til at støtte dette område .På denne bagg   rund ville han gerne have oplyst følgende fra Kommissi o- nen: 1) Hvor mange EU-midler er der udbetalt i eksportstøtte til levende slagtekvæg, og hvor mange dyr drejer det sig om ? 2) Har der været givet afslag på udbetaling af eksportstøtte, og hvilke san k- tioner har der været ? 3) Hvilke overvejelser har Kommissionen om den fremtidige brug af eksport- støtte til levende slagtekvæg. Fødevareministeren understregede, at det jo ikke var første gang, at denne støtte kaster et negativt lys over EU. Igennem en årrækk e har Kommissionen forsøgt sig med stramninger af reglerne, og det har tilsyneladende ikke hjulpet. Fødevareministeren mente derfor, at det var på tide, at  EU én gang for alle sa tte en stopper for støtten til de lange transporter af levende slagtekvæg og fremhævede, at man var nødt til at sætte sig ud over, om det økonomisk kunne betale sig eller ej. Det var nødvendigt, at EU gik forrest og fødevareministeren opfordrede afslutningsvist Kommissionen til at fremsætte forslag om en afskaffelse af eksportstøtten til levende slagtekvæg. Tyskland, Storbritannien, Nederlandene, Østrig, Sverige og Luxembourg gav udtrykkelig støtte til de danske synspunkter og takkede Danmark for initiativet. Disse delegationer bemærkede blandt andet, at eksportstøtten til levende slagtekvæg kastede et dårligt lys på europ  æisk landbrugspolitik og skadede EU´s image blandt befolkningerne. Nederlandene tilføjede, at også eksport af avlsdyr burde være udelukket for eksportstøtte, da det næppe ville få indflydelse  på  konkurrenceforholdene i EU for eksporten af avlsdyr. Østrig mente på den anden side, at støtten til avlsdyr burde opretho l- des. Irland, Spanien, Ungarn, Polen, Frankrig og Tjekkiet henviste til EU´s gældende lovgivning om dy- revelfærd i forbindelse med eksport af levende dyr og fremhævede, at det vigtigste var at sikre, at disse regler blev overholdt. D er var efter disse medlemslandes opfattelse ingen grund til at foretage
4 ændringer i de gældende bestemmelser. Fra irsk side blev det særligt fremhævet, at Irlands eksport af levende dyr udgjorde en vigtig del af erhvervets indtægter. Såfremt  EU ophører med at yde eks- portstøtte til levende dyr ville det blot medføre, at eksporten ville komme fra 3 . l ande med langt då rligere regler for dyrevelfærd. Kommissær Mariann Fischer Boel sagde, at Kommissionen lagde stor vægt på  at gældende standar- der for dyrevelfærd blev overholdt i forbindelse med eksport af levende kvæg. EU´s lovgivning på området  var allerede blevet styrket i 2003, men Kommissionen ville arbejde på en  yderligere styr- kelse af kontrollen af eksportstøtten til levende dyr.Kommissæren   oplyste, at Kommissionen i juni 2005 vil fremlægge en rapport, der evaluerer området.  Denne rapport vil også indeholde relevante data. Kommissæren oplyste videre, at Ægypten næsten har stoppet for importen af levende kvæg, og at det reelt derfor kun er Libanon, der importerer levende kvæg til slagtning af kulturelle og reli- giøse årsager.  Kommissæren udtalte, at såfremt EU beslutter ikke at udbetale eksportstøtte til ek s- port af levende kvæg til Libanon, så vil Libanon i stedet importere fra fjernere lande med en helt anden dyrevelfærdsmæssig standard. Kommissæren henviste til Brasilien, der eksempelvis i 2003 eksporterede 10.000 dyr til Libanon. Kommissæren fremhævede også  de igangværende forhandlin- ger i WTO, hvor EU insisterer på inddragelse  af ikke-handelsmæssige forhold som bl.a. overholdel- se af dyrevelfærdsstandarder. Kommissæren fastslog med henvisning til de igangværende WTO- forhandlinger, at EU ville komme til at betale for indrømmelser 2 gange, såfremt EU på n  uværende tidspunkt valgte at afskaffe eksportstøtten til levende kvæg. Mariann Fischer Boel understregede af- slutningsvist, at hun ikke var ressortansvarlig for dyrevelfærd i Kommissionen, men at EU var le- dende i verden på dyrevelfærds området. Hans Christian Schmidt fastslog, at Danmark ønskede en fjernelse af eksportstøtten til levende dyr, og at man fra dansk side nøje vil følge op på den kommende rapport  fra Kommissionen. Den nederlandske minister så gerne, at EU afskaffede eksp ortstøtten samtidig med, at man i WTO- forhandlingerne sikrede, at andre lande i fremtiden skulle leve op til EU’s standarder på dyreve l- færdsområdet.