20. april 2005 MINFF/jmog Det talte ord gælder Samrådstale til spørgsmål O den 20. april 2005 kl. 13.00 i Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri Regnskab 2004               Tak for indbydelsen til samrådet her om Danmarks Fødevareforskning. I februar i år erklærede Danmarks Fødevar e- forskning, at det første driftsregnskab for året 2004 viser et underskud på 33,1 mio. kr. Det betyder efter forbrug af opsparing et un- derskud på 21,6 mio. kr. Underskuddet er meget tæt på den tilladte udsvingsmargin på 22,1 mio. kr. Derfor b e- sluttede departementet og bestyrelsen for Danmarks Fødevareforskning at igangsætte en ekstern revision af bl.a. det økonomiske resultat for 2004. Der er en række uafklarede spørgsmål. Danmarks Fødevareforskning har iværksat et
2. oprydningsarbejde vedrørende institutionens ca. 300 projektregnskaber, der er verserende, idet projektstyringen har været mangelfuld i 2004. Der er i den forbindelse usikkerhed om det tilgodehavende tilskud fra eksternt finansieret forskning og hvor meget der kan forventes indbetalt. Oprydningen skal være færdig i løbet af 1. halvår 2005 og eventuelle regnskabskorrektioner eller tabs- afskrivninger skal bogføres i regnskabet for 2005. Jeg har orienteret Finansudvalget om sagen og vil vende tilbage til Finansudvalget, når der er noget nyt at fortælle. Budget 2005 og frem Danmarks Fødevareforskning har opgjort sin budgetterede nettoudgift i 2005 til 242,8 mio. kr. Nettoudgiftsbevillingen udgør 207,3 mio. kr. Det betyder, at der ved uændret drift vil være et underskud på 35,5 mio. kr. i 2005. Nettoudgiftsbevillingen falder yderligere til 190,6 mio. kr. i 2006 og 185,1 mio. kr. i
3. 2007. Dermed vil underskuddet alt andet lige stige til 57,7 mio. kr. i 2007. Tilpasningsbehov Der er altså tale om et ganske betydeligt b e- hov for at tilpasse Danmarks Fødevareforsk- nings aktiviteter til de gældende finanslovs- bevillinger og forventede indtægter. Bestyrelsens beslutning          På baggrund af oplæg fra ledels en for Dan- marks Fødevareforskning har bestyrelsen på sit møde den 6. april besluttet at gennemføre en tilpasningsplan. Bestyrelsen har anmodet ledelsen af Dan- marks Fødevareforskning om at foretage en tilpasning af økonomien over en 3-årig per i- ode under respekt for den overordnede stra- tegi, der gælder for virksomhedens aktivite- ter. Ifølge strategiplanen er det hensigten at fast- holde Danmarks Fødevareforsknings faglige og internationalt anerkendte position inden
4. for de tre hovedområder: Ernæring, fødev a- resikkerhed og husdyrsygdomme. Bestyrelsen har tilkendegivet, at det mindste hovedområde  – ernæring – skal bære en rela- tivt mindre del af aktivitetstilpasningen. Ledelsen har under respekt for bestyrelsens overordnede prioriteringer foretaget en gen- nemgang af alle områder i Danmarks Fød e- vareforskning med henblik på en vurdering af hvilke aktiviteter, der bedst og med mindst mulig ulempe kan opbremses eller nedlægges. For at opnå den fulde effekt af besparelserne har bestyrelsen anmodet ledelsen om, at der snarest muligt iværksættes de fornødne skridt til personalereduktioner, idet den na- turlige personaleafgang og ophør af midler- tidige stillinger ikke vil være tilstrækkelig til at skabe balance i økonomien. Disse aktivitetstilpasninger medfører en per- sonalereduktion på p.t. 117 medarbe jdere,
5. hvoraf 58 skal realiseres ved uansøgte afske- digelser, 5 ved frivillige fratrædelse, 35 ved ophør af midlertidig ansættelse og 19 ved na- turlig afgang. De uansøgte afskedigelser er varslet i sidste uge. Dialog med bestyrelsen Ministeriet har indledt en dialog med besty- relsen og direktionen med henblik på at fi n- de en fornuftig og fagligt forsvarlig løsning for Danmarks Fødevareforskning. Til støtte for det videre arbejde med at genoprette økonomien i Danmarks Fødevareforskning har Familie- og Forbrugerministeriets depar- tement udlånt en afd elingschef til Danmarks Fødevareforskning for at bistå ledelsen i forbindelse med de kommende tilpasninger. Besparelserne Det er indlysende, at en så stor personaler e- duktion ikke kan gennemføres uden, at det vil få konsekvenser for institutionens opg a- vevaretagelse. En opretholdelse af fødevaresikkerheden og tryghed for forbrugerne står meget højt på min dagsorden. Forbrugerne skal være ligeså
6. trygge ved madvarerne i morgen, som de var i går. Sådan må det være. Derfor er det også afgørende, at Da nmarks Fødevareforskning kan opfylde sine strategi- ske mål og faglige forpligtelser på et forsva  r- ligt niveau. Der vil desuden blive etableret en dialog med Fødevarestyrelsen, Miljøstyrelsen og Skov- og Naturstyrelsen omkring hele myn- dighedsberedskabet. Dette for at sikre, at Danmarks Fødevareforsknings beredskab opretholdes på et fagligt forsva rligt niveau. Task Force Jeg kan oplyse, at jeg har nedsat en task for- ce med deltagelse af Familie- og Forbruger- ministeriet og Finansministeriet, der skal se på Danmarks Fødevarefors knings regnskab for 2004 og vurdere bestyrelsens oplæg til en økonomisk tilpasning af Danmarks Fødeva- reforsknings økonomi. Den pågældende task force vil endvidere på det grundl ag udarbej- de en plan for en samlet økonomisk løsning
7. for Danmarks Fødevareforskning de kom- mende år. Udgangspunktet er, at Danmarks Fødevare- forskning må ompriorit ere inden for eget område. Hvis det viser sig, at der er behov for merbevillinger vil vi søge om det. Men det beror på resultatet af arbejdet i den ne d- satte task force. Når jeg har modtaget et beslutning sgrundlag for hvordan vi får løst de økonomiske pr o- blemer, som vi står med her og nu, vil jeg naturligvis orientere udvalgets medlemmer om min beslutning. Jeg forventer at forelægge et aktstykke for Finansudvalget om DFVF’s økonomiske rammer for de kommende år, dvs. for 2004 og 2005 i starten af juni. Regeringens forslag til bevillinger for Dan- marks Fødevareforskning vil fremgå af fo r- slaget til finanslov for 2006, som offentlig- gøres i slutningen af august.
8. Uden at foregribe begivenhedernes gang kan jeg understrege endnu en gang over for ud- valget, at fødevaresikkerhed og sundhed fortsat har meget høj prioritet.    DFVF er naturligvis forpligtet til at holde sig indenfor sine bevillingsmæssige rammer. Li- geså klart er det, at vi i Danmark skal have et solidt og videnbaseret grundlag for fortsat høj fødevaresikkerhed og dyresundhed. Det er altså den balance, vi skal finde i den plan, vi er i gang med at udarbejde.