Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender Fødevarestyrelsen Svar FLF alm. del spørgsmål 57 Medicinkontrollen blev efter politisk beslutning styrket og omlagt i 2003. Indtil 2003 var kontrollen med anvendelsen af veterinære lægemidler baseret på stikprøvevis udvælgelse af landmænd og dyrlæger. Fra 2003 har kontrollen været risikobaseret, dvs. at udpegningen af landmænd og dyrlæger sker på baggrund af såkaldte risikoparametre. De  suden er man overgået fra anmeldte til uanmeldte kontro lbesøg. Kontrollen udføres af Fødevareregionernes veterinærafdelinger, men i 2003 etableredes et såkaldt medicinrejsehold, der bl.a. organiserer og koordinerer medicinkontrollen. Fødevarestyrelsens medicinrejsehold udsendte i juli 2004 rapporten ”Kontrol med veterinære lægemidler 2003”. En tilsvarende rapport, der forventes udsendt i juni 2005, er pt. under udarbejdelse vedr. kontrollen i 2004. Vedrørende antallet af overtrædelser har Fødevarestyrelsen ikke tidligere opgjort antallet og arten af overtrædelser af reglerne om veterinære lægemidler. I 2004 foretog styrelsen dog en optælling af antallet af politianmeldelser indgivet af Fødevareregionerne i perioden 2000-2003. Resultatet af denne optælling samt en foreløbig gennemgang af indberetningerne fra Fødevareregionerne vedr. kontrollen i 2004 udarbejdet i anledning af nærværende spørgsmål viser en markant stigning i antallet af politianmeldelser i perioden 2000-2004: 2000: 10 politianmeldelser 2001: 11 politianmeldelser 2002: 11 politianmeldelser 2003: 31 politianmeldelser, heraf 15 vedr. dyrlæger og 16 vedr. besætningsejere 2004: 74 politianmeldelser, heraf 12 vedr. dyrlæger og 62 vedr. besætningsejere* *) foreløbige tal for 2004 Herudover blev der i 2003 udstedt 82 administrative bødeforelæg, heraf to vedr. dyrlæger og 80 vedr. besætningsejere. Fødevarestyrelsen har ikke opgjort antallet af administrative bøder i perioden 2000-2002. I 2004 er der ikke udstedt administrative bødeforelæg, idet der er taget initiativ til at søge bødeniveauet på med icinområdet hæ vet. Dette initiativ indebærer, at Fødevareregionerne i stedet politianmelder alle ikke-bagatelagtige overtrædelser af reglerne på medicino mrådet, indtil der ved domstolene har dannet sig en ny praksis i forhold til de enkelte overtrædelser. Når en ny rets praksis er fastlagt, vil fødevareregionerne på ny kunne udstede administrative bødefor elæg på området. Kontrolresultaterne for 2003 og 2004 kan med nogen forsigtighed siges at afspejle værdien af den forebyggende indsats. I 2003 blev der udstedt 82 administrative bødeforelæg og indgivet 31 politianmeldelser svarende til, at Fødevareregionerne konstaterede lovovertrædelser i 113 tilfælde. I 2004 var dette tal – ifølge den foreløbige opgørelse – faldet til 74 tilfælde.
2 Vedrørende arten af overtrædelser kan det oplyses, at 11 af de 16 politianmeldelser vedr. besætningsejere i 2003 omfattede ulovlig opbevaring/anvendelse af veterinære lægemidler. Det samme gjaldt 17 af de 80 administrative bødeforelæg vedr. besætningsejere i 2003. De øvrige overtrædelser omfattede primært levering af mælk/kød med rester af lægemiddel i en større mængde end den fastsatte maksimalgrænseværdi samt manglende/mangelfulde medicinoptegnelser i besætningerne. 23 af de 62 politianmeldelser vedr. besætningsejere i 2004 omfattede ifølge den foreløbige gennemgang ulovlig opbevaring/anvendelse af veterinære lægemidler. Som nævnt vil indberetningerne for 2004 blive endeligt sammenfattet i den rapport, som Fødevarestyrelsens medicinrejsehold udsender i løbet af juni 2005. Vedrørende dyrearter og besætningsstørrelse kan det oplyses, at tallene for 2000-2003 ikke er opgjort i forhold til produktionens art og størrelsen af de besætninger, der er udtaget til kontrol. Fødevarestyrelsens medicinrejsehold vil i rapporten vedr. kontrollen 2004 – i overensstemmelse med udvalgets ønske – opgøre overtrædelserne i forhold til dyreart og besætningsstørrelse. Resultaterne af kontrolindsatsen efter den politisk vedtagne styrkelse af medicinkontrollen i 2003 viser, at beslutningen om at intensivere og effektivisere medicinkontrollen var rigtig. Den risikobaserede medicinkontrol og etableringen af medicinrejseholdet har bragt medicinkontrollen i fokus blandt dyrlæger, landmænd og forbrugere, og har dermed også styrket det forebyggende formål med medici nkontrollen: At færre dyrlæger og landmænd overtræder medicinlovgivningen. Der har i forbindelse med kontrollen i 2003 og 2004 været betydeligt fokus på landmænds ulovlige opbevaring og anvendelse af veterinære lægemidler. Dette fokusområde vil blive fastholdt,  og som et led i den mere målrettede kontrol vil medicinrejseholdet i 2005 og de kommende år i samarbejde med politiet og udenlandske veterinær- og politimyndigheder øge indsatsen i forhold til opbevaring og anvendelse af ulovligt importeret medicin. Baggrunden for denne prioritering er, at ulovlig import af udenlandsk fremstillede veterinære lægemidler kan udgøre en ikke ubetydelig fare for fødevaresikkerheden, da denne type medicin kan være af dårlig kvalitet med flere urenh eder.