Justitsministeriet Civil- og Politiafdelingen Kontor: Civilkontoret Sagsnr.: 2005-151-0021 Dok.: RSB40212 Besvarelse af spørgsmål nr.  56 af 4. april 2005 fra Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri. Spørgsmål: ”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 30. marts 2005 fra Center for Biodi- versitet vedrørende bureaukrati og hobbyfjerkræ, jf. FLF alm. del – bilag 82” Svar: 1. Center for Biodiversitet har til Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskerifrem- sendt ”Påskeerklæringen om bureaukrati og hobbyfjerkræ”, der omhandler en række  problemstil- linger ved de gældende regler for hold, transport og samling af fjerkræ. To af de i erklæringen nævnte områder, hører under Justitsministeriets ressort. Det drejer sig om reglerne for transport (punkt 1 i erklæringen) og reglerne for andre samlinger af dyr (punkt 3). 2. For så vidt angår transport af dyr, anføres det i   erklæringen, at man skal være registreret trans- portør af husdyr for at transportere en høne til en udstilling eller til en interessefælle. Det fore- slås, at det bliver muligt at transportere egne og bekendtes  dyr frit, så længe der ikke er tale om erhvervsmæssig transport. Reglerne  om  transport  af  dyr  er  reguleret  i  to  bekendtgørelser  udstedt  af  Justitsministeriet.  Be- kendtgørelse  nr.  201  af  16.  april  1993  med  senere  ændringer  (herefter  1993-bekendtgørelsen) indeholder i kapitel 1a (§§ 3a – 3g) regler om autorisation. Det følger af § 3a, at en transportvirk- somhed, der udfører transport af dyr, skal være autoriseret. En transportvirksomhed er i bekendt- gørelsens § 3, stk. 8, defineret som en virksomhed, der, forudsat at der er tale kommerciel trans- port med fortjeneste for øje, transporterer dyr for egen eller for tredjemands regning eller overla- der et transportmiddel til tredjemand med henblik på tran sport af dyr.   Det  følger  af  bekendtgørelsens  §  1,  stk.  2,  nr.  3, at  bekendtgørelsen  ikke  finder  anvendelse  på transport af dyr i ikke-kommercielt øjemed eller transport af enkeltdyr, der er ledsaget af en fy-
- sisk  person,  der  er  ansvarlig  for  dyret  under  transporten.  Bekendtgørelsen  undtager  endvidere nationale herunder kommercielle transporter over en afstand af højst 50 km. I de situationer, hvor en ejer af hobbyfjerkræ, transporterer egne eller bekendtes dyr, og transpor- ten  ikke  er  erhvervsmæssig,  finder  bekendtgørelsen  og  dermed  autorisationskravet  ikke  anven- delse.  I  de  tilfælde,  hvor  transporten  er  kommerciel,  finder  bekendtgørelsen  alene  anvendelse, hvis der er tale om transport af mere end é t dyr, og transporten er over 50 km eller over en lan- degrænse. Bekendtgørelse  nr.  208  af  17.  juni  1964 om  transport  af  dyr (herefter  1964 - bekendtgørelsen) omfatter  transport  af  dyr  under  50  km  eller  uanset  afstand  transport  af  dyr  i  ikke-kommercielt øjemed og af enkeltdyr ledsaget af en fysisk person, der er ansvarlig for dyret under transporten. 1964 - bekendtgørelsen indeholder i §§ 16-24 regler om godkendelse af køretøjer, der anvendes til transport af større dyr. Disse regler finder imidlertid alene anvendelse på transport af større dyr, og dermed ikke på  transport af fjerkræ. Der er ingen bestemmelser om autorisation i bekendtgø- relsen. Påskeerklæringens krav om  mulighed for at transportere egne eller andre dyr i ikke-kommercielt øjemed, uden at skulle autoriseres, svarer således til den gældende retstilstand.   3. Bekendtgørelse nr. 674 af 14. juli 2003 om beskyttelse af dyr på samlesteder og andre sa mlin- ger  af  dyr  (herefter  samlestedsbekendtgørelsen)  indeholder  i  §  45  et  krav  om,  at  der  skal  være dyrlægetilsyn  på samlinger af dyr , f.eks. udstillinger, markeder og dyrskuer. Det fremgår af P å- skeerklæringen, at dyrlægetilsynet bør være gratis ved endagsarrangementer samt ved alle udstil- linger, der er arrangeret af en forening, som har opsyn med dyrene under hele samlingen. Jeg kan oplyse, at Justitsministeriet i forlængelse af besvarelsen af Fødevareudvalgets samråd s- spørgsmål  C   sendte  et  udkast  til  ændring  af  samlestedsbekendtgørelsen  i  høring  den  15.  marts 2005. Udkastet indebærer bl.a., at der ikke længere vil være krav om dyrlægetilsyn på udsti llin- ger, avlsarrangementer og kåringer, hvor der alene deltager én dyreart. Mi  nisteriet behandler for tiden de indkomne høringssvar og stiler mod at kunne udstede ændringen af samlestedbekendt- gørelsen, så æ ndringen kan træde i kraft den 1. juni 2005.