Stormgade 2-6 1470 København K T 33 95 13 10 F 33 95 13 11 www.minff.dk [email protected] Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri Den  3. maj 2005 Sagsnr.:  437-14 Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har i skrivelse af  31. marts 2005 (FLF alm. del Spørgsmål 50) a nmodet om min besvarelse af følgende spørgsmål: Spørgsmål 50: ”Vil ministeren i forlængelse af besvarelsen af samrådsspørgsmål E oplyse om Fødevarestyrelsens r  e- gistrering af ulovligt medicinforbrug til henholdsvis svin, kvæg og fjerkræ i Danmark, og hvordan ulovligt medicinforbrug til dyr sanktioneres?” Svar: For så vidt angår spørgsmålet om Fødevarestyrelsens registrering af ulovligt medicinforbrug til he   n- holdsvis svin, kvæg og fjerkræ henvises til besvarelsen af FLF alm. del 57. For så vidt angår spørgsmålet om sanktionering af    ulovligt medicinforbrug til dyr kan det oplyses, at de regler der administreres af Fødevarestyrelsen vedr. dette spørgsmål findes i bekendtgørelse nr. 134 af 6. marts 2003 om lægemidler til dyr. Det fremgår, at lægemidler til dyr skal opbevares og anvendes i overensstemmelse med dyrlægens anvis- ning, jf. § 18, at lægemidler til dyr, der ikke er mærket i overensstemmelse med bekendtgørelsens § 50 (dy- reejerens navn, dyreart, brugsanvisning, dato for udlevering, dyrlægens navn, tilbageholdelsestid) eller de af Lægemiddelstyrelsen fastsatte regler om mærkning af lægemidler, ikke må opbevares på bedriften, jf. § 19, og at rester af antibiotika m.v. til husdyr eller pelsdyr ikke opbevares eller anvendes på bedriften efter ordineringsperiodens udløb, medmindre de inden for ordineringsperioden er genordineret i overensstemmelse med § 37, jf. § 20. Såfremt besætningsejeren ulovligt anvender veterinære lægemidler og dermed principielt selv agerer dyrlæge overtræder han tillige dyrlægeloven, idet han – uden involvering af en dyrlæge – tager dyr under behandling under anvendelse af lægemidler, der efter apotekerlovgivningen kun må udleveres mod recept. Den ulovlige opbevaring og anvendelse af veterinære lægemidler blev tidligere som udgangspunkt sanktioneret med en bøde på 1.000 kr. og i skærpende tilfælde/gentagelsestilfælde med op til 2.000 kr.
Side 2/2 Det er Fødevarestyrelsens opfattelse, at dette bødeniveau er for lavt. Bøder på 1.000 -2.000 kr. for de pågældende overtrædelser vurderes ikke at have den fornødne præventive  effekt, og bødeniveauet på sammenlignelige områder, herunder fødevareområdet, vurderes at være væsentligt højere. Bødestø  r- relserne for overtrædelser af reglerne om veterinære lægemidler har ikke ændret sig i årevis, der er i k- ke sket nogen regulering i takt med den almindelige prisudvikling, og der har ikke været tradition for at indregne lovbrydernes eventuelle økonomiske gevinst eller besparelse i bødestørrelserne. På denne baggrund har Fødevarestyrelsen taget initiativ til at hæve bødeniveauet på medici  nområdet væsentligt. I slutningen af 2003 instruerede styrelsen således fødevareregionerne om at politianmelde alle ikke-bagatelagtige overtrædelser af den veterinærmedicinske lovgivning, indtil en ny retspraksis med et højere bødeniveau var dannet, sålede s at man på ny kunne udstede administrative bødefor elæg på området. Fødevarestyrelsen har løbende været i kontakt med Rigsadvokaten vedr. processen og har bistået reg i- onerne med at udarbejde politianmeldelserne, således at der er sket en koordinering af  bødeindstillin- ger og begrundelser i sagerne. Det er imidlertid en særdeles tidskrævende proces at få sagerne igennem domstolene og dermed o pnå en ny retspraksis. Det må forventes, at der vil gå yderligere en årrække, før Fødevarestyrelsen på ny vil kunne udstede administrative bødeforelæg for de fleste overtrædelser på medicinområdet. Efter min opfattelse er dette uhensigtsmæssigt, og jeg vil derfor overveje en eventuel lovændring ved først- kommende lejlighed. Lars Barfoed                                                                                                            / Birgit Gottlieb