Stormgade 2-6 1470 København K T 33 95 13 10 F 33 95 13 11 www.minff.dk [email protected] Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri MINISTEREN Dato: 15. april 2005 J.nr. 012-1 Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har i skrivelse af 17. marts 2005 (spørgsmål nr. 37 alm. del) anmodet om min besvarelse af følgende stillede spørgsmål: Spørgsmål 37: Vil ministeren oplyse, om spørgsmålet om en fremtidig struktur for Fødevarestyrelsen er forligsstof?” Svar: Jeg forstår spørgsmålet således, at der bliver spurgt til, hvorvidt Fødevarestyrelsens struktur er omfattet af et politisk forlig i den forstand, at det er omfattet af en politisk aftale, som kun kan ændres, hvis der er enighed mellem de partier, som indgik aftalen. Fødevarestyrelsens struktur er omtalt i Fødevareloven, som senest blev ændret i 1998. Jeg har få et oplyst, at der ikke blev indgået et politisk forlig i den forbindelse. Fødevarestyrelsens fremtidige struktur er derfor ikke forligsstof. Styrelsens struktur er der- imod omtalt i Fødevareloven, hvor det i §59, stk. 1 hedder: ”Ministeren for fødevarer, land- brug og fiskeri etablerer en central enhed og et antal regionale statslige enheder, som skal va- retage kontrol, tilsyn, undersøgelser og informationsvirksomhed m.m. inden for lovens områ- de.” I stk. 2 hedder det: ”Ministeren kan fastsætte regler eller træffe bestemmelser om disse enheders opgaver og virksomhed, samt om tilsynet med disse”. I lovforslagets almindelige bemærkninger, jf. lovforslag L 9, 1997/98, 2. samling, hedder det bl.a.: ”Lovforslaget lægger op til, at den overordnede struktur fastlægges i selve fødevarelo- ven, medens den mere detaljerede struktur fastlægges af fødevareministeren.” I bemærknin- gerne til § 59 omtales bl.a., at regeringen er enig i, at der bør etableres et antal enheder i stør- relsesordenen 8-10. Fødevareloven blev vedtaget med 95 stemmer (S, V, KF, DF, CD, RV og KRF) mod 15 (SF, EL og FP). 2 (Bjarne Laustsen (S) og Peder Sass (S)) stemte hverken for eller imod.
Side 2/2 Bestemmelsen i Fødevarelovens § 59, stk. 1 videreføres ved § 47 i forslag til ny fødevarelov, som er genfremsat i april I. Af bemærkningerne til lovforslagets § 47 fremgår,…”at he nsyn til den fagligt bedst mulige opgaveløsning, muligheden for at opnå besparelser gennem rational i- seringer, herunder udlicitering af laboratorieopgaver, samt ude fra kommende påvir kninger, herunder strukturudviklingen i de berørte erhverv, vil kunne medføre, at der også i fre mtiden vil være behov for en løbende tilpasning af den regionale struktur og af opgavefordelingen mellem fødevareregionerne og Fødevarestyrelsen”. Af bemærkningerne til stk. 2 fremgår det, at den foreslåede bestemmelse giver ministeren mulighed for en nærmere fastlæggelse af f ø- devareregionernes opgaver. Jeg er generelt af den opfattelse, at statslige institutioner løbende skal tilpasses forandringerne i deres omgivelser, og man bør hele tiden have for øje, om forvaltningen af de statslige midler sker på den mest hensigtsmæssige måde. Siden regionsdannelsen i 2000 har man gjort sig nyttige erfaringer med funktionsmåden af den nuværende struktur i Fødevarestyrelsen. Hertil kommer, at flere af forudsætningerne for dimensioneringen af styrelsen er ændret siden den gang. F.eks. har der været bred enighed om omlægning af kontrolstrategien, som har medført, at der analyseres færre prøver på styrelsens laboratorier end oprindeligt antaget. Fødevarestyrelsens forslag til ny struktur er udtryk for en smidig tilpasning af opgaveløsnin- gen, der fortsat sikrer en struktur med en central enhed og et antal regionale og borgernære enheder. I forhold til behandlingen af forslaget til ny fødevarelov vil jeg naturligvis søge at opnå br e- dest mulig tilslutning fra Folketingets partier. Lars Barfoed /Lars Jensen