Stormgade 2-6
1470 København K
T 33 95 13 10
F 33 95 13 11
www.minff.dk
[email protected]
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
MINISTEREN
Dato: 14. april 2005
J.nr. 433-23
Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har i skrivelse af 17. marts 2005 (spørgsmål nr.
35 alm. del) anmodet om min besvarelse af følgende stillede spørgsmål:
Spørgsmål 35:
Hvad kan ministeren oplyse om afgift- og skattestoppets betydning for Fødevarestyrelsens
økonomi, herunder om skattestoppet er en bremse i udviklingen i gebyrer?
Svar:
Taksten for ikke-fiskale afgifter og gebyrer (dvs. afgifter og gebyrer, der har karakter af bru-
gerbetaling i modsætning til skattemæssig karakter), skal i henhold til statens regler, med
mindre andet er bestemt, fastsættes således, at der opnås fuld dækning for de o mkostninger,
der er forbundet med det pågældende afgifts - eller gebyrbelagte område, og således at der ti l-
stræbes en balance over en 4-årig periode. Dette er naturligvis også udgangspunktet for taks t-
fastsættelsen i Fødevarestyrelsen. Statens regler sikrer således i udgangspunktet, at der ikk e
over tid opstår overskud eller underskud på de gebyrbelagte områder, som kan få virkning for
muligheden for at gennemføre basisbevillingsfinansierede aktiviteter.
For at sikre, at der sker de nødvendige effektiviseringer på de gebyrbelagte områder, har rege-
ringen indført et prisstigningsloft. For Fødevarestyrelsen gælder prisstigningsloftet for den
almindelige gebyrfinansierede kontrol. Om beregningen af prisstigningsloftet gælder ifølge
finansloven, at taksterne (som et vægtet gennemsnit)
reguleres med det generelle pris- og
lønstigningsindeks og fratrækkes en produktivitetsfaktor. I 2005 udgør det generelle pris- og
lønstigningsindeks 2,2 pct., og produktivitetsfaktoren udgør 2,0 pct.
Prisstigningsloftet gælder ikke for kødkontrollens virksomhed, idet mulighederne for at opnå
effektivitetsgevinster primært afhænger af slagteriernes tilrettelæggelse af slagtningerne. I
stedet er der aftalt en række initiativer med henblik på at holde de for Fødevarestyrelsen sty r-
bare udgifter i ro.
Endelig er enkelte kontrolområder, hvor der ikke er tale om fuld gebyrdækning, undtaget pri s-
stigningsloftet.
Regeringens politik på gebyrområdet fremgår af skattestoppapiret, som forefindes på Finan s-
ministeriets hjemmeside: