Stormgade 2-6 1470 København K T 33 95 13 10 F 33 95 13 11 www.minff.dk [email protected] Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri MINISTEREN Dato: 14. april 2005 J.nr. 433-23 Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har i skrivelse af 17. marts 2005 (spørgsmål nr. 35 alm. del) anmodet om min besvarelse af følgende stillede spørgsmål: Spørgsmål 35: ”Hvad kan ministeren oplyse om afgift- og skattestoppets betydning for Fødevarestyrelsens økonomi, herunder om skattestoppet er en bremse i udviklingen i gebyrer?” Svar: Taksten for ikke-fiskale afgifter og gebyrer (dvs. afgifter og gebyrer, der har karakter af bru- gerbetaling i modsætning til skattemæssig karakter), skal i  henhold til statens regler, med mindre andet er bestemt, fastsættes således, at der opnås fuld dækning for de o  mkostninger, der er forbundet med det pågældende afgifts - eller gebyrbelagte område, og således at der ti  l- stræbes en balance over en 4-årig periode. Dette er naturligvis også udgangspunktet for taks  t- fastsættelsen i Fødevarestyrelsen. Statens regler sikrer således i udgangspunktet, at der ikk e over tid opstår overskud eller underskud på de gebyrbelagte områder, som kan få virkning for muligheden for at gennemføre basisbevillingsfinansierede aktiviteter. For at sikre, at der sker de nødvendige effektiviseringer på de gebyrbelagte områder, har   rege- ringen indført et prisstigningsloft. For Fødevarestyrelsen gælder prisstigningsloftet for den almindelige gebyrfinansierede kontrol. Om beregningen af prisstigningsloftet gælder ifølge finansloven, at taksterne (som et vægtet gennemsnit) ”…reguleres med det generelle pris- og lønstigningsindeks og fratrækkes en produktivitetsfaktor. I 2005 udgør det generelle pris- og lønstigningsindeks 2,2 pct., og produktivitetsfaktoren udgør 2,0 pct.” Prisstigningsloftet gælder ikke for kødkontrollens virksomhed, idet mulighederne for at opnå effektivitetsgevinster primært afhænger af slagteriernes tilrettelæggelse af slagtningerne. I stedet er der aftalt en række initiativer med henblik på at holde de for Fødevarestyrelsen sty r- bare udgifter i ro. Endelig er enkelte kontrolområder, hvor der ikke er tale om fuld gebyrdækning, undtaget pri s- stigningsloftet. Regeringens politik på gebyrområdet fremgår af skattestoppapiret, som forefindes på Finan    s- ministeriets hjemmeside:
Side 2/2 ”Der skal – uafhængigt af skattestoppet – udv ises forsigtighed med at indføre nye former for brugerbetaling eller hæve brugerbetalingsandelen. Ønsker herom skal forelægges regeringens Økonomiudvalg (for så vidt angår det statslige område), som træffer beslutning på baggrund af de konkrete begrundelser. Hvis ønsker om øget eller ny brugerbetaling er utilstrækkeligt begrundede, afvises de. På det kommunale område indgår ændringer i brugerbetalingsandelen i drøftelserne mellem stat og kommuner. Som udgangspunkt skal to betingelser være opfyldt for at indføre brugerbetaling, eller øge brugerbetalingsandelen, for allerede eksisterende ordninger og ydelser: 1.    Provenuet fra den øgede brugerbetaling skal anvendes til sænkning af skatter eller af- gifter. 2.    Den øgede brugerbetaling skal vedrøre en service, hvor borgerne har frit valg. Hvor der er tale om varetagelse af helt nye opgaver, kan brugerbetaling undtagelsesvist og ef- ter godkendelse i Økonomiudvalget indføres for helt eller delvist at dække de derved for- bundne øgede udgifter.” Lars Barfoed /Lars Jensen