Stormgade 2-6
1470 København K
T 33 95 13 10
F 33 95 13 11
www.minff.dk
[email protected]
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
MINISTEREN
Dato: 19. april 2005
J.nr. 012-1
Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har i skrivelse af 17. marts 2005 (spørgsmål nr.
32 alm. del) anmodet om min besvarelse af følgende stillede spørgsmål:
Spørgsmål 32:
Forud for udarbejdelsen af rapporten om en fremtidig struktur for Fødevarestyrelsen, jf. alm.
del bilag 29 har der været udarbejdet to uafhængige kontrolrapporter og tre interne rappor-
ter. Vil ministeren oplyse, hvorfor der er behov for så mange undersøgelser, og hvilke kons e-
kvenser man har draget af de tidligere rapporter?
Svar:
I 2003 blev det besluttet at iværksætte en analyse af Fødevarestyrelsen med det sigte at identi-
ficere eventuelle effektiviseringsmuligheder. Dette var med henblik på at fastlægge et fremt i-
digt bevillingsniveau, der giver mulighed for at opfylde de politiske forventninger til opgave-
varetagelsen og samtidig sikre, at der i Fødevarestyrelsen sker de fornødne effektiviseringer
og forenklinger.
Som led i analysen blev iværksat to eksterne konsulentundersøgelser og nedsat tre interne ar-
bejdsgrupper med det formål at fremkomme med forslag til effektiviseringer.
McKinseys rapport er fra marts 2004. På grundlag af konsulentvirksomhedens egen datab ase
med oplysninger fra et stort antal europæiske private og offentlige virksomheder anslår
McKinsey, at der kan spares meget betydelige beløb på Fødevarestyrelsens administration.
Hertil kommer bl.a. forslag til besparelser på fødevarekontrollen. Alt i al t anslås et sparep o-
tentiale på 100 mill. kr. Besparelsen ville bl.a. forudsætte en nedlæggelse af fødevareregi o-
nerne som selvstændige enheder. Den betydelige usikkerhed omkring det hensigtsmæssige i at
realisere rapportens forslag førte til, at der blev iværksat en ny ekstern konsulentundersøgelse.
Deloitte Business Partners rapport er fra juni 2004. Den har taget udgangspunkt i de reelle ar-
bejdsgange på det administrative område, som blev analyseret i en række workshops, samt en
intern benchmarking mellem styrelsens enheder. Den vurderer desuden forskellige scenarier
for styrelsens fremtidige struktur, bl.a. færre regioner og en enhedsstruktur og etablering af et