Stormgade 2-6 1470 København K T 33 95 13 10 F 33 95 13 11 www.minff.dk [email protected] Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri MINISTEREN Dato: 19. april 2005 J.nr. 012-1 Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har i skrivelse af 17. marts 2005  (spørgsmål nr. 32 alm. del) anmodet om min besvarelse af følgende stillede spørgsmål: Spørgsmål 32: ”Forud for udarbejdelsen af rapporten om en fremtidig struktur for Fødevarestyrelsen, jf. alm. del – bilag 29 har der været udarbejdet to uafhængige kontrolrapporter og tre interne rappor- ter. Vil ministeren oplyse, hvorfor der er behov for så mange undersøgelser, og hvilke kons e- kvenser man har draget af de tidligere rapporter?” Svar: I 2003 blev det besluttet at iværksætte en analyse af Fødevarestyrelsen med det sigte at identi- ficere eventuelle effektiviseringsmuligheder. Dette var med henblik på at fastlægge et fremt i- digt bevillingsniveau, der giver mulighed for at opfylde de politiske forventninger til opgave- varetagelsen og samtidig sikre, at der i Fødevarestyrelsen sker de fornødne effektiviseringer og forenklinger. Som led i analysen blev iværksat to eksterne konsulentundersøgelser og nedsat tre interne ar- bejdsgrupper med det formål at fremkomme med forslag til effektiviseringer. McKinseys rapport er fra marts 2004. På grundlag af konsulentvirksomhedens egen datab ase med oplysninger fra et stort antal europæiske private og offentlige virksomheder anslår McKinsey, at der kan spares meget betydelige beløb på Fødevarestyrelsens administration. Hertil kommer bl.a. forslag til besparelser på fødevarekontrollen. Alt i al t anslås et sparep o- tentiale på 100 mill. kr. Besparelsen ville bl.a. forudsætte en nedlæggelse af fødevareregi o- nerne som selvstændige enheder. Den betydelige usikkerhed omkring det hensigtsmæssige i at realisere rapportens forslag førte til, at der blev iværksat en ny ekstern konsulentundersøgelse. Deloitte Business Partners rapport er fra juni 2004. Den har taget udgangspunkt i de reelle ar- bejdsgange på det administrative område, som blev analyseret i en række workshops, samt en intern benchmarking mellem styrelsens enheder. Den vurderer desuden forskellige scenarier for styrelsens fremtidige struktur, bl.a. færre regioner og en enhedsstruktur og etablering af et
Side 2/2 fælles servicecenter. Den anslår mulige besparelser på lidt længere sigt på op til ca. 42 mill   . kr som følge af administrative besparelser og ændret struktur.   De tre interne rapporter er blevet til i arbejdsgrupper med deltagelse af ledelse og medarbejde- re fra Mørkhøj og regionerne i løbet af første halvår 2004. De tre interne rapporter behandle r forskellige delelementer af styrelsens virksomhed, nemlig henholdsvis det administrative om- råde, de regionale faglige afdelinger og de kemiske laboratorier. Rapporterne påpeger dels en række mindre besparelsesmuligheder inden for den eksisterende struktur, der allerede er iværksat fra 2005, og dels behandles nogle mere vidtgående strukturelle omlægninger  – hvil- ket herefter har indgået som et forarbejde til arbejdet i det samlede strukturudvalg. Der var i hele forløbet et tæt samarbejde og løbende vidensdeling mellem de tre interne arbejdsgrupper og de eksterne konsulenter. På dette grundlag blev det jf. finansloven for 2005 besluttet at tilføre styrelsen 40 mill. kr., hvortil kommer mulighed for omdisponering af videreførte midler for 11,7 mill. kr. Derud- over blev tilført 15 mill. kr. til styrkelse af fødevaresikkerheden og ernæringsområdet. Det blev samtidig meldt ud på finansloven, at der på baggrund af det udførte analysearbejde ville blive iværksat overvejelser om organisationsændringer i styrelsen fra 1. januar 2006. For at fremme dette arbejde mest muligt bad min forgænger allerede i oktober 2004 Fødevarestyrel- sen om at nedsætte det interne udvalg, der nu har fremlagt rapporten om en fremtidig struktur for Fødevarestyrelsen. Rapporten rummer i kapitel 3 en mere detaljeret gennemgang af konsulentrapporterne og rap- porterne fra de interne grupper, og i bilaget findes en sammenligning af det besparelsespoten- tiale, som efter styrelsens vurdering kan realiseres sammenholdt med konsulenternes estime- ringer. Lars Barfoed /Lars Jensen