Folketingets Udvalg for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeri
København, den 6. oktober
2005
Sag: 1874/149549
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har i skrivelse af 22. september 2005
(FLF alm. del) udbedt sig min besvarelse af følgende spørgsmål:
Spø rgsmål nr. 283:
"Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 15. september 2005 fra Fjerritslev Kommune
vedrørende ny regulering af det demersale fiskeri, jf. FLF alm. Del - bilag 346 (omtrykt).
Svar:
Amtsborgmester Orla Hav, Nordjyllands Amt og Borgmester Otto Kjær Larsen, Fjerritslev
Kommune (Hav og Kjær Larsen) har i henvendelse dateret 15. september 2005 fremsendt en
række kommentarer til rapporten fra arbejdsgruppen om ny regulering af det demersale
fiskeri. Hav og Kjær Larsen udtrykker bekymring f or, at fartøjsejere bl.a. på grund af pres fra
pengeinstitutter efter indførelse af arbejdsgruppens forslag til ny regulering vil sælge deres
fartøjer til ugunst for nordjyske fiskerbyer, som under næsten enhver anden reguleringsform
er særdeles konkurren cedygtige.
Jeg vil godt understrege, at når der skal være færre fartøjer i fiskeriet, er det ikke som Hav og
Kjær Larsen argumenterer af hensyn til konkurrencen med de øvrige fiskerinationer. Faktum
er, at der er for stor kapacitet i det danske fiskerierhverv i forhold til vores fiskerimuligheder.
Det er forfejlet at tro, at vi med de fiskerimuligheder, som er til rådighed, kan fortsætte som
hidtil, hvis vi ønsker fiskeriet som et erhverv, der skaber aktivitet i havne og lokalsamfund.
Forslagene til ny regulering er fremkommet, fordi regeringen ønsker, at erhvervet skal være et
respekteret og økonomisk selvbærende erhverv. Forslagene indebærer en ordning, hvor hvert
fartøj får tildelt fartøjskvoteandele (FKA) ), som erstatning for de nuværende rationer
, der
ikke muliggør en planlægning af fiskeriet. FKA -ordningen kan anvendes på forskellig vis. Det
vil være muligt for flere fartøjer at udnytte deres FKA i et puljefiskeri, hvilket vil styrke
muligheden for samarbejdet i bl.a. de mindre havne om at udnytte fangstmulighederne mest
økonomisk. Det bliver også muligt at erhverve og sammenlægge fartøjer og kvoter, hvorved
der på sigt kan ske en reduktion i flåden, hvilket vil sikre, at der bliver mulighed for at opnå et
lønsomt fiskeri både blandt store og små fartøjer. Endelig kan den enkelte fisker, som jo hvert
år får sin FKA udmøntet i en årsmængde, blot drive sit eget fiskeri, som han ønsker. Den
enkelte fisker vælger selv den ordning, som han ønsker at være tilmeldt.
En ny regulering som foreslået indebær er, at den enkelte fisker får bedre muligheder for at
tilrettelægge sit fiskeri. Muligheden for sammenlægninger og samdrift kan samtidig medvirke
til at sikre fortsat aktivitet i danske fiskerihavne.