Folketingets Udvalg for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeri
København, den 3. oktober 2005
Sagsnr. 1874/148170
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har i skrivelse af 22. september 200 5
(FLF alm. del) udbedt sig min besvarelse af følgende spørgsmål:
Spørgsmål nr. 280
"Ministeren bedes kommentere henvendelsen fra borgmester Egon Pleidrup, Morsø
Kommune vedrørende fiskeriregulering, jf. alm. del - bilag 353."
Svar
Borgmester på Mors, Egon Pleidrup Poulsen har i sin henvendelse af 20. september gengiv et
en række synspunkter på baggrund af henvendelser fra et antal fiskere. Egon Poulsen
udtrykker i sin henvendelse bekymring for, at forslaget til ny regulering vil indebære, at de
mindre fartøjer vil forsvinde til ugunst for havnene i området omkring Mors og foreslår i
stedet, at man raffinerer det nuværende kvotesystem lidt mere i retning af at forhindre discard.
Faktum er, at den nuværende regulering af det demersale fiskeri, hvor fiskerne tildeles ofte
små rationer ikke er bæredygtig - hverken for fiskerierhvervet eller for fiskene. Der er for stor
kapacitet i erhvervet. Det er fiktion at tro, at vi med de fiskerimuligheder, som er til rådighed,
kan fortsætte som hidtil, hvis vi ønsker fiskeriet som et erhverv, der skaber aktivitet i havne
og lokalsamfund.
Forslagene til ny regulering er fremkommet, fordi regeringen ønsker, at erhvervet skal være et
respekteret og økonomisk selvbærende erhverv. Forslagene indebærer en ordning, hvor hvert
fartøj får tildelt fartøjskvoteandele (FKA). FKA
-
ordningen kan så anvendes på forskellig vis.
Det vil være muligt for flere fartøjer at udnytte deres FKA i et puljefiskeri, hvilket vil styrke
muligheden for samarbejdet - bl.a. i de mindre havne - om at udnytte fangstmulighederne
mest økonomisk. Det bliver også muligt a t erhverve og sammenlægge fartøjer og kvoter,
hvilket vil medføre en reduktion og tilpasning af flåden. Endelig kan den enkelte fisker, som
jo hvert år får sin FKA udmøntet i en årsmængde, blot drive sit eget fiskeri, som han ønsker.
En ny regulering som foreslået indebære r, at den enkelte fisker får bedre muligheder for at
tilrettelægge sit fiskeri. Muligheden for sammenlægninger og samdrift vil sikre, at der bliver
mulighed for at opnå et lønsomt fiskeri blandt både store og små fartøjer , hvilket også gi ver
fortsat aktivitet i danske fiskerihavne.
Under alle omstændigheder vil der også fremover ske en strukturtilpasning i fiskeriet . I
modsætning til den gældende regulering, er det imidlertid tanken, at der under ny
regulering
sker en særlig beskyttelse af kystfiskeriet, idet der skal være mulighed for, at mindre fartøjer