Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri København, den  23. september 2005 Sag: 1874/145559 Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har i skrivelse af 15. september 2005 (Alm. del) udbedt sig min besvarelse af følge nde spørgsmål: Spørg smål  277: ”Ministeren  bedes  kommentere  henvendelse   af  14.  september  2005  fra  Landsforeningen Levende Hav vedrørende fremtidens fiskeri og regulering, jf. FLF alm. del  – bilag 339” Svar: ./. Jeg henviser til mit vedlagte svar til Landsforeningen Levende Hav. Hans Chr. Schmidt /Kenn Skau Fogtmann
Kurt Bertelsen Christensen Landsforeningen Levende Hav Juelsgårdsvej 27 Ferring Strand 7620 Lemvig København, den  23. september 2005 J.nr.: 367/145558 Kære Kurt Bertelsen Christensen I brev af 12. september til regeringens medlemmer har du opfordret regeringen til at ændre det fiskeripolitiske grundlag. Du henviser her til Regeringsgrundlaget af 18. februar 2005, hvor der i afsnittet om ”Gode vilkår for erhvervslivet”, bl.a. står, ”at der skal fremlægges forsla g om nye metoder til regulering af fiskeriet, som forbedrer den enkelte fiskeres mulighed for at erhverve og sammenlægge kvoter og dermed fremme dynamikken i erhvervet”. Som bekendt har en bredt sammensat arbejdsgruppe udarbejdet et forslag til en ny reguleringsmodel, som jeg nu arbejder videre med. Du peger på nogle punkter, som du mener, er svagheder i regeringsgrundlaget og de anbefalinger arbejdsgruppen er kommet med. Det nævnes bl.a., at der skulle være vanskeligheder i forhold til aflønningen i f iskeriet via de såkaldte partsfiskere. Den ændrede reguleringsform vil ikke ændre på muligheden for at fortsætte de hidtidige aflønningsformer. I dit indlæg hæfter du dig meget ved, at der skulle have fundet ulovligheder og udsmid af fisk sted i fiskeriet. Formålet med den nye reguleringsform er netop at gøre det muligt for fiskerne at skabe et grundlag for en fornuftig indtjening. Herved vil risikoen for uønsket adfærd af den eller anden art blive mindre. Udgangspunktet for det enkelte fartøj vil vær   e det hidtidige fiskeri.
I fiskeriet er der vidtgående forpligtigelser for fiskerne og virksomhederne til at indrapportere fangster og landinger. Fiskeriaktiviteten kontrolleres så godt, som det er muligt med henblik på at imødegå overtrædelser. Det kan selvfølgelig ikke udelukkes, at der har fundet uregelmæssigheder sted, der ikke er opdaget og retsforfulgt, og hvor fiskeren har opgivet fangster, han ikke lovligt har fanget. Fisk, der måtte være landet ”sort”, er ikke registreret i Fiskeridirektoratets register, og vil derfor ikke indgå i beregningen af kvoteandele på grundlag af fartøjets historik. Jeg mener dog din fremstilling lægger for meget vægt på betydningen af eventuelle ulovligheder. Det kan ikke være rigtigt, at mistanke om mulige overtrædel ser skal blokere for et nyt reguleringssystem, hvor dansk fiskeri får større mulighed for at drive fiskeriet på en måde, der svarer til ressourcegrundlaget. Med venlig hilsen Hans Chr. Schmidt