Stormgade 2-6
1470 København K
T 33 95 13 10
F 33 92 13 11
www.minff.dk
[email protected]
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
J. nr.: 432-4
19. april 2005
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har i skrivelse af 14. marts 2005
(FLF alm. del, spørgsmål nr. 25) anmodet om min besvarelse af følgend e spørgsmål:
Spørgsmål 25:
Af EU-kommissionens forslag om grænseværdier fremgår det, at Sveriges og Finlands un d-
tagelser ved omsætning af laks vil blive permanente, at Estland har anmodet om en lignende
undtagelse i forbindelse med optagelsesforhandlingerne og nu også er omfattet, og at Polen,
Letland og Litauen har ønske om, at blive omfattet af undtagelserne. Hvis dette gennemføres,
vil det så ikke indebære, at det eneste land der ikke kan drive et normalt laksefiskeri i Øste r-
søen, er Danmark?
Svar:
Generelt om forslaget vil jeg gerne sige, at det har til formål at tilføje nye grænseværdier til de
nu gældende grænseværdier for dioxin i fødevarer, således at disse inkluderer de dioxinli g-
nende PCBer. Samtidig vil Kommissionen ved forslaget til henstillingen tilføje indgrebsvær-
dier for dioxinlignende PCBer i EU lovgivningen. Der er tale om en fortløbende proces, som
blev sat i verden med vedtagelsen af Rådets fo rordning 2375/2001.
Forslaget indebærer således samlet set en forbedring af beskyttelsesni veauet i forhold til i dag.
Fødevarestyrelsen har i overensstemmelse med de gældende EU regler på området og til b e-
skyttelse af forbrugerne, udstedt et omsætningsforbud for laks over 4,4 kg urenset vægt med
bekendtgørelse nr. 1145 af 25. november 2004. Baggrunden for dette var analyseresultater fra
Fødevarestyrelsen, der i april 2004 viste et dioxinindhold højere end den i EU fastsatte græn-
seværdi.
Grænseværdien er fastsat på baggrund af videnskabelige undersøgelser af, hvad der er et f ø-
devaresikkerhedsmæssigt forsvarligt indtag. Der er ikke fødevaresikkerhedsmæssigt belæg for
at ændre på dette synspunkt i forbindelse med de kommende grænseværd ier.