Stormgade 2-6 1470 København K T 33 95 13 10 F 33 92 13 11 www.minff.dk [email protected] Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri J. nr.: 432-4 19. april 2005 Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har i skrivelse af 14. marts 2005 (FLF alm. del, spørgsmål nr. 25) anmodet om min besvarelse af følgend e spørgsmål: Spørgsmål 25: ”Af EU-kommissionens forslag om grænseværdier fremgår det, at Sveriges og Finlands un d- tagelser ved omsætning af laks vil blive permanente, at Estland har anmodet om en lignende undtagelse i forbindelse med optagelsesforhandlingerne og nu også er omfattet, og at Polen, Letland og Litauen har ønske om, at blive omfattet af undtagelserne. Hvis dette gennemføres, vil det så ikke indebære, at det eneste land der ikke kan drive et normalt laksefiskeri i Øste r- søen, er Danmark?” Svar: Generelt om forslaget vil jeg gerne sige, at det har til formål at tilføje nye grænseværdier til de nu gældende grænseværdier for dioxin i fødevarer, således at disse inkluderer de dioxinli g- nende PCB’er. Samtidig vil Kommissionen ved forslaget til henstillingen tilføje indgrebsvær- dier for dioxinlignende PCB’er i EU lovgivningen. Der er tale om en fortløbende proces, som blev sat i verden med vedtagelsen af Rådets fo rordning 2375/2001. Forslaget indebærer således samlet set en forbedring af beskyttelsesni veauet i forhold til i dag. Fødevarestyrelsen har i overensstemmelse med de gældende EU regler på området og til b  e- skyttelse af forbrugerne, udstedt et omsætningsforbud for laks over 4,4 kg urenset vægt med bekendtgørelse nr. 1145 af 25. november 2004. Baggrunden for dette var analyseresultater fra Fødevarestyrelsen, der i april 2004 viste et dioxinindhold højere end den i EU fastsatte græn- seværdi. Grænseværdien er fastsat på baggrund af videnskabelige undersøgelser af, hvad der er et f ø- devaresikkerhedsmæssigt forsvarligt indtag. Der er ikke fødevaresikkerhedsmæssigt belæg for at ændre på dette synspunkt i forbindelse med de kommende grænseværd ier.
Side 2/2 Som opfølgning på bl.a. det danske omsætningsforbud i Østersøen har Kommissionen i febr u- ar 2005 taget initiativ til at undersøge, hvorledes de andre lande, der kan fange fisk i Østersø- en, håndterer den gældende lovgivning. Ved afstemningen i 2001 fandt Danmark, at undtagelserne var betænkelige med hensyn til fø- devaresikkerheden og det indre markeds funktion. Endvidere blev det bemærket, at forskels- behandling mellem de forskellige Østersølandes fiskeri burde undgås. Undtagelsen forudsætter etablering af en ordning, der sikrer forbrugernes fulde orientering, omkring kostanbefalinger i forbindelse med indtagelse af fisk. Sverige og Finlands undtagelse indbefatter endvidere, at de kun kan afsætte fisk på deres eget marked. Baggrunden for undt a- gelsen til disse lande var bl.a., at Østersøen er deres primære fangstområde. Det skønnes således, at der er tale om en ga nske begrænset konkurrenceforvridning i forbin- delse med en eventuel permanentgørelse af undtagelserne for visse Østersølande. De lande, der får del i undt agelsen, vil kun kunne omsætte fisk med et indhold over grænseværdien på eget marked. De fødevaresikkerhedsmæssige problemer begrænser sig til disse lande, som herved bevarer rettigheder for national regulering, der svarer til situationen før harmoniserin- gen blev iværksat, og som kun har konsekvenser for disse lande. Det vides endnu ikke, hvor mange af landene omkring Østersøen, der ønsker en fremtidig undtagelse. Lars Barfoed /Susanne Garnak