HSU 250105. Bilag 10 21.1.2005 J.nr.: 2005 - 01 - 142 - 00006 / LINA/MOJO/GMPE Høring vedr. Strukturrapport 2005 Udtalelse fra Fødevareregion Nordjyllands SU vedr. ”Rapport om fremtidig struktur i Fødevarestyrelsen” Samarbejdsudvalget har på sit møde 17. januar 2005 behand let strukturrapporten – januar ud- gaven. Samarbejdsudvalget er enig i, at der er behov for at revurdere Fødevarestyrelsens organisation og opgavevaretagelse i forhold til de økonomiske rammer fra 2006. Der er såvel i 2003 som i 2004 gjort væsentlige analysearbejder ud fra definerede forudsætninger. Samarbejdsudvalget finder imidlertid, at man i analyserne i højere grad fokuserer på bespare l- sespotentialer end til en hensigtsmæssig opgavevaretagelse. Der er endvidere i denne rapport mange uafklarede forhold, hvilket er beklageligt i forhold til den uro, rapporten giver anled- ning til i medarbejderkredsen. Fødevareregion Nordjylland har haft 2 repræsentanter i strukturudvalget – heraf regionsche- fen, der er formand for SU, Nordjylland.  Indledningsvis skal formanden på den baggrund konstatere, at han står bag rapporten og har haft mulighed for at give kommentarer og meni n- ger til kende under rapportens tilblivelse. Den øvrige del af SU, Nordjylland ønsker at give følgende kommentarer til rapporten:    1.    Regionernes antal og placering. Rapporten anbefaler en struktur med 3 regioner med fysisk placering i Ringsted, Vejle og Århus. Taberne bliver København, Nordøstsjælland, Odense, Haderslev, Esbjerg, He  r- ning, Viborg og  Aalborg. Ved et simpelt kik på Danmarkskort et virker placeringen af de 3 regionscentre ikke  hensigtsmæssig.    SU,  Nordjylland finder, at det ville have været oplagt at matche den kommende nye of- fentlige regionsstruktur med 5 regioner. De 5 fødevareregioner i 5 huse med fuld opgave- varetagelse ville fremtræde enkle og gennemskuelige for såvel borgerne, erhverv ene som medarbejdere, ligesom den faglige ekspertise og nærheden til opgaver ville blive bevaret. Ydermere ville der være en økonomisk gevinst ved samlingen i 5 huse.
Side 2/8 Det foreliggende forslag vil medføre 3 regioner, der i alt kommer til at bestå af 10 huse opbygget på 3 forskellige måder: a)    regionscenter med regionschef, laboratorium, sekretariat og en kontrolafdeling, b)   et kontrolhus med faglig sekretariatsbistand og c)    et kontrolhus som b) plus tillagt et veterinært beredskabscenter. Det veterinære beredskabscenter kan evt. også være placeret i et reg ionscenter. Fødevarestyrelsen (Mørkhøj og regionerne) har brugt adskillige ressourcer på at integrere kødkontrollen i den fælles struktur. Denne opgave er næppe afsluttet endnu, hvortil den foreslåede struktur vil kræve yderligere ressourcer til integration af de forskellige huse.    2.    Baggrunden for de økonomiske problemer Fødevarestyrelsens økonomiske problemer er bl.a. forårsaget af ophør af  en række særbe- villinger, der næsten overvejende er tilført Mørkhøj. Man har ikke som en konsekvens heraf ophørt med aktiviteterne eller søgt nye bevillinger, men tværtimod igangsat omkost- nings- og tidskrævende konsulentarbejder for at se på strukturen i he le Fødevarestyrelsen. Dette arbejde har bevirket en stor og stigende usikkerhed især blandt medarbejderne i re- gionerne. Man kan sige, at det er naturligt at se på hele strukturen, da vi er eet hus. Som indledning til strukturarbejdet blev det  lovet, at man nu endelig ville vende alle sten, men med rapporten i hånden må man desværre konstatere, at det skønnes, at der fortsat henli  g- ger uberørte sten. Det er i regionerne, der nedskæres  gennem fyringer og med den konse- kvens, at medarbejdere sendes ud i arbejdsløshed, mens Mørkhøj, som det fremgår af n e- denstående ove rsigt, stort set går fri. Budget  2004 regioner Budget 2004 Mørkhøj Total 304,9 mio. kr. (61 % af samlede budget) 191,7 mio. kr. (39 % af samlede budget) 496, 6 mio. kr. Årlige besparelser   regioner Besparelser 2006 Mørkhøj 29, 3 mio. kr.  (93 % af samlede besparelse) 2,1 mio. kr.  (7 % af samlede be- sparelse) 31, 4 mio. kr. Budgetter er ekskl. kødkontrol De angivne besparelser er jf. strukturrapporten afsnit 10.4 3.    Centralisering af visse administrative opgaver i Mørkhøj vil medføre reduktion til arbejdsløshed i regionerne For Fødevareregion Nordjylland vil konsekvensen af rapporten være, at der ultimo 2005 reduceres med  ca. 30 medarbejdere – væsentligst HK’ere (kontor og laborant) samt 6 AC’ere. Derudover kommer et antal medarbejdere i fleksjob. Alternativt vil en del medar-
Side 3/8 bejdere sandsynligvis blive tilbudt job f.eks. ved regionscentret i Århus. De hidtidige erf  a- ringer fra tidligere nedskæringer har vist, at medarbejderne i stort omfang – oftest begrun- det i ægtefællers jobsituation eller andre sociale omstændigheder – ikke har realistiske muligheder for at modtage disse eventuelle jobtilbud. I forvejen er landsdelen meget hårdt ramt beskæftigelsesmæssigt. Arbejdsløshedstallene fra november 2004 for Nordjylland er 2787 ledige HK’ere (kontor) 1035 ledige AC’ere. Medarbejderne må påregne, at resultatet stort set bliver afskedigelser til arbejd  sløshed. Følges strukturforslaget  vil visse opgaver blive centraliseret i Mørkhøj, uanset de med fordel kunne forblive regionaliserede, idet opgaverne og ekspertisen i dag er  til stede i regionerne. Fødevareregion Nordjylland finder, at det i forbindelse med omstrukturerin- gen er oplagt at foretage en yderligere regionalisering og udflytning af statslige arbejds- pladser i stedet for centralisering. I forhold til bogføring, lønadministration, central tele- fonomstilling findes ekspertisen som nævnt allerede i dag i regionerne. Med IT er den geografiske beliggenhed ligegyldig – private virksomheder flytter flest mulige opgaver fra København til Polen eller Indien. Fødevarestyrelsen kunne med fordel opgive den sædvanlige statslige hovedstadstankegang og udflytte eller i det mindste be- vare flest mulige administrative opgaver - og ikke mindst HK-opgaver - i regionerne. Det vil trække det skæve Danmark i den rigtige retning og Fødevarestyrelsen vil desuden spa- re lønkroner i form af sparet hovedstadstillæg til HK-ansatte. Opgaverne inden for bogføring og lønadministration er fra 1. januar 2000 blevet varetaget af regionerne, og fra 1. januar 2001 blev også opgaverne i Kødkontrollen decentraliseret   fra Mørkhøj til regionerne. Forinden havde været en periode med mange problemer med den centrale administration af kødkontrollen, der er langt mere krævende end den øvrige lønadministration. Bilag forsvandt, opgaver ikke løst og bl.a. sygerefusioner blev ikke indhentet fra kommunerne med deraf følgende mistede indtægter. Nu er ekspertisen næ- sten væk i Mørkhøj (der er én medarbejder tilbage) og i stedet opbygget  i regionerne. Skal opgaverne tilbage til Mørkhøj forudses store startproblemer, da kompetencen først skal opbygges og medarbejderne i regionerne, der har kompetencen, er afskedigede. Det må yderligere anføres, at medarbejdergrupperne på slagterierne har e  n måske miljøfo r- årsaget  – tendens til en lav tolerancetærskel overfor uregelmæssigheder i løn og andre af- regninger.   Regionerne har opfordret til og deltaget i udarbejdelsen af fælles retningslinier for kød- kontrollen. Dette udgør et godt ledelsesværktøj og har betydet en mere ensrettet admini- stration. Regionerne efterlyser fortsat stærkt bedre edb-redskaber med lønindberetninger, der kan behandles elektronisk.
Side 4/8 4.    Samling af udgående kontrolopgaver på veterinær  - og fødevareområdet Af rapporten fremgår det , at ”samling af udgående kontrolopgaver på veterinær   - og føde- vareområdet kan give mulighed for en mere rationel anvendelse af medarbejderne, idet visse af opgaverne i de to faglige afdelinger kan udføres af samme personale”. Vi mener, at det vil være yderst få opgaver, der vil være omfattet af denne formulering. Veterinærafdelingerne arbejder primært med levende dyr og qua direktiv- og lovkrav ud- føres opgaverne væsentligst af  dyrlæger. Det er fælles for de hidtidige fødevare- og vete- rinærafdelinger, at den faglige administration er baseret på meget omfattende regelsæt. Generelt vil det være uhyre svært eller endda umuligt for den enkelte medarbejder at kun- ne rumme regelsættet for begge områder. Det skønnes derfor urealistisk, at de kommende kontrolafdelinger bemandes med enhedsmedarbejdere (enhedsdyrlæger, -ingeniører, - teknikere o.s.v.), der fagligt kan spænde over begge fagområder. Et forsøg på at skabe e  n- hedsmedarbejdere vil udvande såvel kvalitet  som effekt ivitet. Hvis man alligevel vil gennemføre en samling af kontrolopgaver vil opgaver, der skal lø- ses af alle medarbejdere, kræve videre- og efteruddannelse. Et eventuelt rationale ved en sammenlægning skønnes ikke at overstige ressourceanvendelsen ved tillæring af nye op- gaver. Tilmed vil der være flere andre begrænsende faktorer såsom  fødevare- /dyresundhedsmæssige og æstetiske grunde, idet der vil være behov for vask og tøjskift efter staldbesøg før besøg i fødevarevirksomhed eller modsat fra en fødevarevirksomhed til et staldbesøg krav om karantænebestemmelser. Desuden vil geografi og åbnings - /træffe-/aktivitetstidsrum i henholdsvis fødevarevirksomheder og dyrehold også kunne være begrænsende logistisk og tidsmæssigt. 5. Placering af beredskabscenter. Den skitserede region med Århus som regionscente  r kommer til at omfatte de nuværende regioner Nordjylland, Viborg, Herning og Århus. Udfra en geografisk betragtning bør b  e- redskabscentret ligge enten i Aalborg eller Viborg, idet Herning og Århus ligger tæt på grænsen til den sydlige nye region. Med henholdsvis Aalborg og Viborg som sæde for beredskabscentret er der lige langt til yderpunkterne i den nye region. SU, Nordjylland mener med begrundelse i, at området har langt den største antal besætninger og antal dyr, at dette  taler for en placering af et beredskabscenter i Aalborg. Historisk set har Nordjylland på udmærket vis behandlet den største del af hidtidige alvorlige udbrud/konstateringer af smitsomme husdyrsygdomme. Derudover vil Aalborg med et ca. forventet antal medarbejdere på 40  – 45  ÅV på reg   i- onskontoret (VA+FA) nemmere kunne løfte akutte opgaver, end Viborg med sine tilsva- rende 20-25 ÅV. 6.    Væsentlige faglige administrative sekretariatsopgaver mangler. Flere væsentlige opgaver er ikke beskrevet i oplægget. Med en reduktion i antallet af HK- medarbejdere til 1/3 af den nuværende bemanding og således at der kun tilknyttes 4 HK’ere til kontrolafdelingen, er det nødvendigt med en nøje arbejdsbeskrivelse. Redukti-
Side 5/8 onen til et sådant minimum vil medføre, at specielle opgaver fra 2006 skal løses af dyrl æ- ger i stedet for HK-personale – og dermed til en væsentlig højere timepris. For Fødevare- region Nordjyllands vedkommende drejer det sig om nedenstående specielle opgaver, der varetages ud over daglige posthåndtering, scanning, journalisering, kop iering, telefoniske henvendelser m.v.: o   Behandling af 8000 certifikater årligt (925 timer/år) o   Kassebetjening (indtægter fra grænsekontrol og ind- og udførsel af levende dyr) (150 timer/år) o   Mælkebreve (580 timer/år) o   Ejererklæringer (200 timer/år) o   Sundhedsrådgivningsa ftaler (380 timer/år) o   Salmonellastatusprøver (175 timer) o   Plasmacytose/hvalpesyge mink (200 timer/år) o   BSE (60 timer/år) o   Beko-Dykosager og  diverse tro- og loveerklæringer (1367 timer/år) o   Personaleadministration, herunder indberetning af ferie, fleks, sygefravær, kur- sus til Mørkhøj (500 timer/år) o   Bygningsvedligeholdelse (1000 timer1/år) o   Indhentning af tilbud og opfølgning på udliciterede opgaver (f.eks. rengøring) (200 timer/år) o   Godkende og følge op på indkøb af kontorartikler (300 timer/år). Som det fremgå r, er det afsatte antal HK-årsværk (4 årsværk) til kontrolafdelingen langt mi  n- dre end det reelt skønnede behov. 7.    Afledte besparelser i administrationsafdelingen i Mørkhøj mangler Det er helt uforståeligt, at der ikke er indregnet afledte besparelser i Mørk højs administra- tionsafdeling som følge af ny struktur. Såfremt udgangspunktet er, at man med forslaget får en betydelig mere simpel struktur med kun tre sekretariater, hvor der forudsættes sto r- driftsfordele, må der kunne opstilles samme forventninger om af ledte besparelser i Mørk- høj. 8.    Sekretariatsbistanden til de fremtidige kontrolchefer Sekretariatsbistanden til kontrolchefen i de 7 enheder uden sekretariater vurderes at være helt utilstrækkelig. Kontrolchefen vil foruden ansvar for de faglige meget brede opgaver tillige have opgaver inden for personaleadministration og budgetlægning samt – for Føde- vareregion Nordjyllands vedkommende - opfølgning for ca. 45 personer på regionskont o- ret og 4-5 chefembedsdyrlæger, der fysisk er placeret ved veterinærkontrollen på slagter i- erne. De 5 (snart 4) chefembedsdyrlæger har ansvar for i alt 100 funktionæransatte (dyr- læger og tilsynsteknikere) samt timelønnet personale. 1 Inkl. laboratorium
Side 6/8 Kontrolchefen vil bl.a. skulle afholde 50 medarbejderudviklingssamtaler årligt, indstille til ansættelser og afskedigelser, månedligt følge op på resultatmålskontrakt og budget, følge op på og indberette sygefravær, ferie og arbejdstidsregistrering. De 7 steder, hvor kontrolchefen er uden sekretariat, er der en betydelig risiko for, at der over tid etableres ”uformelle sekretariater”, hvormed besparelserne alligevel ikke vil blive udmøntet og hvorefter tingene vil blive gjort på 7 forskellige måder. I forhold til det meget store arbejdsområde, der tillægges kontrolchefen, bør der fokuseres på, at o   Der allerede i dag er betydelige problemer med kortere eller længerevarende fravær især i chefgruppen grundet arbejdsbetinget stress. Chefgruppens ar- bejdstid ligger allerede i dag generelt langt over normeret arbejdstid o   Strukturen stemmer ikke kvalitativt og kvantitativt med kontorerne i Mørkhøj, hvor der ikke etableres kontorer med over 25 medarbejdere, og hvor sekretari- atsbistanden desuden bevares. Det må konkluderes, at strukturen  ikke forholder sig til disse væsentlige spørgsmål. 9.    Juristerne spares væk I rapporten lægges op til, at regionscentrene tildeles 2 jurister. Dette begrundes i mulighe- den for sparring. Ændringen vil desuden medføre afskedigelse af 3 jurister, idet der i dag er placeret en jurist i alle regioner. SU finder det meget betænkeligt, at centralisere juristfunktionen. I Nordjylland med en re- lativ stor kontrolafdeling og kødkontrol, er der i dag meget stor gavn af juristen. Det afgø- rende er netop nærhedsprincippet med en let og direkte dialog i hverdagen med de faglige afdelinger. Mange problemstillinger vil ikke blive forelagt en jurist, når medarbejderen skal formulere en problemstilling på email eller telefonisk og derefter afvente svar. Ko n- sekvensen kan blive forkerte eller ligefrem ugyldige afgørelser hvis f.eks. en høringspligt overses med deraf følgende erstatningsansvar for det tab, der er lidt. Rapporten foreslår lakonisk, at kontrolafdelingerne selv kan afgøre, hvorvidt der all igevel skal ansættes en jurist. Det vil medføre en uensartet struktur, og i en situation med de me- get knappe ressourcer, som der lægges op til og de mange resultatmål, der skal indhentes, vil konsekvensen være, at det er retssikkerheden og den juridisk korrekte afgørelse, der bliver taberen. Som en pendant kan man se på it -området, der allerede i dag er cen traliseret i Mørkhøj. Det medfører, at man i dag i benytter sig af pseudoeksperter og halve løsninger. Man ac- cepterer f.eks. således, at ikke alle funktioner kan anvendes fuldt ud, da der er fejl i o p- sætningen, at man visse dage kun kan arbejde halv tid på  pc’en, da den ikke kan synkroni- sere, at man kun kan skrive ud på den printer, der ligger længst væk fra kontoret eller  at pc’en arbejder langsommere end sidemandens. Fejl, der meldes ind, skal ske til korrekt
Side 7/8 adresse og på korrekt formular, ellers bliver  fejlen ikke løst. Fejl, der bør rettes her og nu, oplyser it-kontoret, at man vil tage fat på om 3 -4 dage. Dermed ikke være sagt, hvornår de kan forventes at være løst. 10. Besparelserne på chefområdet Der anvendes forskellige principper for beregning af besparelser på chefområdet i Mør  k- høj og i regionerne. I Mørkhøj giver reduktionen med 3 kontorer kun en besparelse på 600.000 kr. – dvs. at man indregner genplacering af ledige chefer. I regionerne indregnes ikke genplacering, men der regnes tværtimod med fuld effekt af reduktionen i enhederne. 11. Afskedigelsesprocessen Besparelserne skal have effekt allerede fra 2006, hvorfor afskedigelserne må forventes s e- nest fra juli 2005. Det er afgørende, at skadevirkningerne imødegås mest mulig. I denne proces skal det sikres, at Medarbejderne får lige adgang til de nye stillinger. Medarbejdernes ønsker skal afdækkes, og ønsker medarbejdere i de sekretariater/laboratorier, der ned- lægges, omplacering til tilsvarende jobs, skal de have en mulighed for ompla- cering på lige  fod med allerede ansatte såvel i andre regioner som i Mørkhøj Flest mulige besparelser bør findes ved naturlig afgang Der bør ske en koordination inden for ministerområdet for at reducere antallet af afskedigelser mest muligt. Ansættelsesstop i hele ministeriet indføres straks, og alle jobmuligheder af- dækkes med henblik på at undgå flest mulige afskedigelser gennem besættelse af stillingerne med fortrinsret til stillingerne for fødevarestyrelsens medarbej- dere. Medarbejdere, der afskediges skal have tilsendt alle stillingsopslag i minister- området og have adgang til at søge på interne stillingsopslag på lige fod med ansatte i ministeriet i 1 år fra fratrædelsen. 12. Vedr. laboratorieplaceringen De anslåede initialomkostninger findes ikke realistiske. Der er f .eks. afsat kr. 800.000 til fra- trædelsesgodtgørelse, de vil imidlertid alene for laboratoriet i Fødevareregion Nordjylland be- løbe sig til kr. 500.000. Ifølge huslejekontraktens § 14 er lejer forpligtet til ved fraflytning for egen regning at bringe det lejede tilbage til dets oprindelige stand/indretning. Lejemålet kan af udlejer tidligst ops i- ges 31. januar 2015 og af lejer 31. januar 2010. Der må på et tidspunkt påregnes genetabl   e-
Side 8/8 ringsudgifter på skønsmæssigt 2 mill. kr. Udgiften er skønnet ud fra udgifte n ved ændring af region Viborgs laboratorium. Udgiften til prøvetransport er anslået til kr. 50.000 pr. enhed, der nedlægges. Denne udgift findes urealistisk lav og bør genovervejes. 11. Konklusion SU i Fødevareregion Nordjylland finder, at den model, der lægges op til i rapporten, medfører en række problemer i forhold til den daglige opgavevaretagelse, centraliserer funktioner, der med fordel i stedet kunne være udlagt fra hoved- staden til regionerne giver en uensartet og uhensigtsmæssig regional struktur internt i Fødevaresty- relsen mellem enheder med og uden sekretariat og regionschef giver en uensartet struktur i forhold til den kommende offentlige struktur  med 5 regioner opretholder forholdsvis små enheder, hvorfor man kan frygte, at der inden for kort tid atter vil skulle ske en omorganisering og evt. med nedlæggelse af huse. Med venlig hilsen Gunnar Mylius Pedersen Mogens Jørgensen Formand SU Næstformand SU