FØDEVAREREGION HERNING HSU 250105. Bilag 8 Rosenholmvej 15, Tjørring T 99 29 18 00 www.fvst.dk 7400 Herning F 99 29 18 01 [email protected] Hovedsamarbejdsudvalget Fødevarestyrelsen, Mørkhøj 21.01.2005 J.nr.: 2005 - 03 - 142 - 00008 Høringssvar til Rapport om fremtidig struktur for Fødevarestyrelsen Samarbejdsudvalget i Fødevareregion Herning har på et ekstraordinær t møde den 17. januar 2005 drøftet Rapport om fremtidig struktur for Fødevarestyrelsen (januar 2005) og har i den anledning følgende bemærkninger til rapporten: Udvalget finder det positivt, at det har været udgangspunktet for den nedsatte arbejdsgruppe at lave et samlet forslag til en fremtidig struktur for Fødevarestyrelsen og anerkender også b e- hovet for at lave en model, hvor der skabes en økonomisk og mere bæredygtig fremtid for sty- relsen, end situationen har vist i de senere år. Indledningsvis skal udvalget imidlertid give udtryk for, at det er uheldigt, at samarbejdsud- valget skal drøfte rapporten, førend der er taget stilling til placering af laboratorier, bered- skabsafdelinger og diverse specialenheder, jfr. kommissoriet  Drøftelsen er endvidere sket på baggrund af, at der først efterfølgende skal gennemføres en analyse af kødkontrollens struktur og organisation.  Resultatet heraf vil have en ikke uvæsentlig indflydelse på Fødevarestyre l- sens fremtidige regionale struktur. Udvalget finder det væsentligt, at etableringen af en ny regional struktur tager afsæt i en så l i- gelig fordeling af arbejds- og specialfunktioner som overhovedet muligt for at undgå dannelse af ”A- og B-kontrolafdelinger/-steder”. Udvalget er enigt i, at det er hensigtsmæssigt at samle og specialisere opgavevaretagelsen indenfor visse områder i specialenheder. Opbygning af specialviden på et kontrolsted vil få en særdeles stor betydning for muligheden for at skabe et højt fagligt niveau på det enkelte kontrolsted med gode forudsæ tninger for at rekruttere og fastholde dygtige medarbejdere. I forbindelse med en så ligelig fordeling som muligt af de mere specielle arbejdsfunktioner, vil det også blive aktuelt at overveje ændret fordeling af kontrolaktiviteterne mellem de nye kontrolafdelinger/kontrolsteder.  Netop ophævelsen af ”gamle” regionsgrænser bør indbyde til en langt mere fleksibel allokering af opgaver/tilsynsvirksomheder i de nye regioner end det er muligt i dag. Dette bør gennemføres både for at opnå ”større homogenitet i vol  umen” de en-
Side 2/3 kelte kontrolsteder imellem men også for at udnytte eksisterende kvadratmetre bedst og b e- grænse initialomkostninger til om- og tilbygninger af eksisterende bygningsmasse. Rapportens beskrivelse af samarbejde og snitflade mellem beredskabsafdeling og kontrolafde- ling er ikke tilstrækkelig præcis, og udvalget finder det uklart, hvorledes samarbejdet og op- gavevaretagelsen i dagligdagen kommer til at foregå.  Det findes uhensigtsmæssigt, at sp o- rings- og chr-delen ligger i kontrolafdelingen og ikke i beredskabsafdelingen.  En mere detal- jeret analyse af snitflade og samarbejde samt af beredskabschefens referencer til såvel veter i- nærdirektør som regionschef skønnes nødvendig. En ny struktur med 3 regioner med hver over 400 medarbejdere fordelt på mang e forskellige arbejdssteder vil medføre en ændring af kommunikationen mellem medarbejdere og chefer i sager af administrativ, personalemæssig og økonomisk art. Udvalget er enig i, at alle faglige miljøer vil være godt tjent med effektive, driftssikre og professionelle administrative støtte- funktioner. Administrativt samles lønadministrative og bogholderimæssige funktioner i Mørkhøj, mens den regionale administrative kompetence fremover varetages af regionssekre- tariatet. De fremtidige regionale centre vil således skulle servicere et geografisk meget omfattende område med kontrolenheder placeret langt fra centret. Det vil medføre mindre nærhed og tab af lokale administrative kompetencer. Den manglende nærhed kan medføre en yderligere op- splitning af opgavevaretagelsen, som på den ene side vil medføre en effektiviseringsgevinst i kraft af ”stordrift” men på den anden side vil kunne blive reduceret eller elimineret, såfremt der opstår løbende fejlregistr eringer, der ressourcemæssigt vil skulle bruges en del kræfter på at rette op i fællesskab. En konsekvens af den større afstand kunne også blive et langt større ressourceforbrug til udarbejdelse af diverse notater og indstillinger i forbindelse med sagsbe- handling.   Den foreslåede fremtidige struktur får de størst  e personalemæssige konsekvenser for de ad- ministrative medarbejdere i de nuværende regioners sekretariater.  Mange arbejdspladser og arbejdsopgaver falder væk eller flyttes, og medarbejdere skal forflyttes og afskediges. Dette forhold beklager udvalget, idet det på få år er lykkedes en meget kompetent regional meda   r- bejderstab indenfor bl.a. økonomi- og personaleområdet at opbygge en administrativ opgav e- løsning på et professionelt og kompetent niveau.   Det er samtidig tendensen i rapporten, at arbejdsopgaver flyttes fra regionerne til Mørkhøj, hvilket medfører, at den fremtidige sekretariatsbemanding på regionskontoret fortsat vil være lille og sårbar  – et forhold som netop har været svagheden ved mange af de nuværende sekre- tariater.  Det er angivet i rapporten, at juristfunktionen i regionen skal fjernes fra de kommen- de kontrolafdelinger og placeres på regionscentret.  Det anbefales, at der fortsat er en meda r- bejder med juridisk uddannelse i kontrolafdelingerne for at effektivisere sagsbehandling og sagsopfølgning på mest effektive måde.
Side 3/3 Det er svært ud fra rapporten at forestille sig, hvorledes driften af de nuværende regionskonto- rer, som ikke bliver regionscentre, skal foregå.  Procedurer for postmodtagelse/ -håndtering, brugerbetjening, telefonbetjening, servicering af møder og tjenestebiler m.m. er ikke beskre- vet.  Det er heller ikke angivet, hvor mange HK-årsværk, der skal være tilknyttet beredskab s- afdelingerne.  En bestræbelse på at spare så mange HK  -årsværk væk som muligt synes ikke hensigtsmæssig, når  HK-medarbejderne er de mest kompetente til at udføre administrative ar- bejdsopgaver og med den laveste lønudgift til følge.  En situation, hvor tilsynsførende og sagsbehandlere i større omfang udfører administrativt arbejde, som burde udføres af HK- medarbejdere, er ikke ønskelig.     Ved iværksættelse af den nye struktur bør sikres den bedst mulige medarbejderindflydelse på valget af chefer.  Regionscheferne udpeges, men de øvrige chefstillinger bør slås op for at o p- nå denne indflydelse og naturligvis for  at få de bedste chefer i stillingerne. Det bør ligeledes sikres i den videre proces, at medarbejdere, hvis arbejdsopgaver forsvinder på de nuværende regionskontorer, får reel mulighed for at byde ind på de stillinger, der fortsat bliver i den nye struktur, og som indeholder deres arbejdsfunktioner. Kommende retningslinier på dette omr å- de bør derfor udformes med baggrund i, at administrative medarbejdere har de samme mulig- heder - som deres kolleger i eksempelvis Vejle og Århus   - for at byde ind på stillinger ne uan- set nuværende tjenestested.  I denne forandringsproces vil det være ønskeligt, at cheferne for- inden er navngivne. Udvalget noterer sig, at der kun i meget beskeden grad er indregnet afledte besparelser i Mørkhøjs administrationsafdeling som følge af en ny struktur. Udgangspunktet er, at man får en betydelig mere simpel struktur, hvor forudsætningerne for opgavevaretagelsen er helt an- derledes end i dag, og det havde været forventet, at forholdet mellem en beregnet besparelse i henholdsvis regioner og Mørkhøj havde været anderledes.   Med venlig hilsen Karsten Hansen / Niels Sørensen