FØDEVAREREGION ESBJERG HSU 250105. Bilag 7 Høgevej 25 T 79 16 12 00 www.fvst.dk 6705 Esbjerg Ø F 79 16 12 01 [email protected] Fødevarestyrelsen HSU 12.01.2005 J.nr.: 2005 - 06 - 42 - 00004 / PEBA Deres ref. nr.: 2004-20-42-00027 SU har på et ekstraordinært møde den 17 januar behandlet Rapport om fremtidig  struktur for Fødevarestyrelsen januar 2005. Sammenfattende har SU  følgende bemærkninger til rapporten: SU kan støtte, at den nødvendige besparelse i fødevarestyrelsen findes ved at anvende den i rapporten foreslåede centermodel. Der bør kunne findes større besparelser i Mørkhøj end 1.5 mio. kr. ud af 30 mio. kr. Laboratoriet kan placeres i Esbjerg SU er ikke enige i den foreslåede geografiske fordeling af centrene. Der igen tale om en skævvridning af fordelingen af de statslige arbejdspladser i Danmark. Rapporten indeholder intet om, hvordan denne store organisationsændring skal hån d- teres personalepolitisk. Der er ikke belæg for at reducere antallet af faglige sekretærer i de nye kontrolafdelin- ger. En reduktion af den juridiske ekspertise kan ikke anbefales. Forslaget til løsning af beredskabsproblematikken kan give afgrænsnings og kompe- tenceproblemer. I kontrolafdelingen er der risiko for manglende faglig, administrativ og ledelsesmæs- sig sparring. De nye center sekretariater  bliver meget sårbare. Bemærkningerne er uddybet i nedenstående. Generelt anbefaler rapporten én model  – centermodellen - for hvordan, der kan gennemføres besparelser og effektiviseringer i Fødevarestyrelsen. Der er med den anbefalede omstrukturering tale om en ny stor belastning i en organisation, der lige siden etableringen løbende er blevet udsat for ændringer. Denne belastning fremgår også tydeligt af den nyligt gennemførte medarbejdertilfredshed  s- måling
Side 2/4 Man risikerer at den psykiske belastning øges yderligere i den kommende tid, da rapporten in- tet indeholder om hvordan, man vil takle de store ændringer. Ændringer som medfører nye arbejdsopgaver, flytning af medarbejdere og desværre også afskedigelser. Hvis laboratoriet og sekretariatet i Esbjerg nedlægges, vil det have store personlige omkost- ninger, idet muligheden for at finde beskæftigelse for laboranter og HK kontor i Vestjylland er meget begrænset. Ved beslutning om den endelige placering af opgaverne mener vi, af personalepolitiske hen- syn at genplaceringsmuligheder bør indgå  som en væsentlig faktor. Det gælder ved placering af laboratoriet, og ved placering af opgaver fra sekretariaterne. Desværre vil organisationsændringen give tab af kompetencer, da medarbejderne pga. de sto- re afstande ikke kan forventes at flytte med opgaverne Kontrolafdelingerne. Der er i rapporten ikke argumenter for at reducere  bemandingerne af faglige sekretærer.Det nuværende niveau er et minimum og der er således ikke den stordriftsfordel, som rapporten forudsætter. Reduktionen af antallet af faglige sekretærer vil medføre, at HK arbejde overta- ges af AC personale til en højere løn. Samtidigt vil kontrolindsatsen tilsvarende blive for- mindsket. Vi er enige i rapportens beskrivelse af ulemperne ved centermodellen som kan betyde en øget risiko for, at medarbejderne ikke får tilstrækkelig faglig, administrativ og ledelsesmæssig sparring. Der synes ikke i rapporten at være forslag til at imødegå denne v æsentlige ulempe. Beredskabsafdelingerne. Den foreslåede meget smalle model hvor afdelingens personale,  dels skal udføre beredskabs- opgaver dels tilsyn for kontrolafdelingen synes bestemt ikke hensigtsmæssig. Det vil meget let give afgrænsnings og kompetenceproblemer. Sekretærer til beredskabsafdelingen mangler helt. Kødkontrollen. Ingen bemærkninger Specialenheder. SU kan konstatere at der ikke foreslås flere nye specialenheder. Administrationen. Et af problemerne med den nuværende struktur er for sekretariaternes vedkommende en så r- barhed ved sygefravær m.m. Denne sårbarhed vil også forekomme i den nye st  ruktur, hvor antallet af medarbejdere i sekretariatet vil være nogenlunde det samme som i den nuværende struktur. Da den  konkrete bemanding af de nye sekretariater endnu ikke er helt afklaret, skal vi påp ege vigtigheden af, at de nye sekretariater er tilstrækkeligt robuste og i stand til at løse alle opgaverne, så nye ændringer ikke straks skal iværksættes
Side 3/4 Rapporten peger korrekt på, at der kan være en effektiviseringsgevinst ved at samle visse o p- gaver som bogholderi og  lønadministrative funktioner og kompetencer. Der er i rapporten argumenteret for at samle opgaverne et sted. De opgaver, der samles mht. lønadministration og regnskabsfunktioner kunne, med samme effekt samles på et af de tre r e- gionscentre. Derved ville man afbøde nogle af de personalemæssige konsekvenser af struk- turændringen og den ovennævnte sårbarhed. Desværre foreslår rapporten, at opgaverne samles i Mørkhøj Endvidere er det vigtigt, at der fastholdes den fornødne juridisk kompetence, herunder at an- tallet af jurister ikke beskæres igen. 2 ACer til juridiske opgaver og control- ler/kvalitetssikringsopgaver er ikke tilstrækkeligt. Behovet for personlig kontakt mellem kon- trol- og beredskabsafdelingen er vigtig og vil betyde en del transporttid for juristen. Set isoleret på den Sydjyske -fynske region  er der tale om en ganske alvorlig nedskæring i normeringen i forhold til 2005 på 1,4 årsværk plus køretid. Set i forhold til 2004 er redukti  o- nen  3 årsværk plus køretid. Her betyder organisationsændringen således et stort fald i den faglige opgavevaretagelse. I rapporten er denne reduktion omtalt  som en  styrkelse af det ju- ridiske område. Endeligt: er der i beregningerne afsat personale til reception og service i kontrol og bered- skabsafdelingerne ? Laboratorierne. Laboratoriet kan  placeres i Esbjerg. Da prøverne formentlig skal indsamles gennem kontrol- enhederne er den fysiske placering uden betydning for transporten. Det nuværende laboratori- um råder endvidere over alle de nø dvendige faciliteter. Medarbejderne og ledelsen er enige om, at en stram styring af kontrolenhedernes prøveudtag- ning og en ensretning af undersøgelsesprogrammerne kan give en stor effektivisering. Geografisk placering, regionscentrene. SU er ikke enige med styrelsen i rapportens anbefalinger om geografisk placering af regions- centrene. At placere de to centre i Jylland / Fyn i henholdsvis Århus og  Vejle er en for tæt geografisk placering. Forskellen i omkostninger ved en alternativ placering af et center i Esbjerg i stedet for i Vejle er marginal. Det skal understreges at regionskontoret i Esbjerg råder over de nødvendige kontorfaciliteter.
Side 4/4 Økonomi. SU har bemærket at det kun er muligt at finde en besparelse på  600.000 kr. i forbindelse med   den nye kontorstruktur i Mørkhøj. Dertil kommer en 2% besparelse på de f aglige afdelinger. Samlet findes der centralt kun besparelser på i alt 1,5 mio. kr. Alene en 2% besparelse på Mørkhøjs samlede budget vil give en besparelse på ca. 3,8 mio. kr. En så stor omlægning og forenkling, som der her er tale om regionalt, bør kunne  medføre større afledte besparelser i Mørkhøj. Omlægningerne i Mørkhøj bør medføre en større rationa- liseringsgevinst. 1,5 mio. kr. ud af  en total på ca. 30 mio. kr. er påfaldende lidt og giver derved en vol  d- som regional skævvridning. Med venlig hilsen På vegne af SU i Fødevareregion Esbjerg Peter Bagge / Anita Gammelgaard