HSU 250105. Bilag 3 Fødevarestyrelsen Dato: 21. januar 2005 Hovedsamarbejdsudvalget Ref.: J.nr.: 2005-05 - 142 - 00064 Høringssvar fra SU i Fødevareregion Vejle til: ”Rappport om fremtidig struktur i Fødevarestyrelsen” , januar 2005. SU har på sit møde 18. januar  2005 behandlet ovennævnte rapport. SU udtaler i denne forbindelse følgende: Vi tager strukturudvalgets valg af centermodel med 3 regioner til efterretning. Udvalget finder placeringen i Vejle af  det kommende regionscenter og af det mikrobiologiske laboratorium for det mest optimale i den Sydjysk – Fynske region og  for laboratoriets vedkommende også i fuld overensstemmelse med anbefalingerne i Fødevaredirektoratets/Fødevarestyrelsens rapport ”Fødevaredirektoratets laboratoriestruktur” fra juni 2002.   Vi finder den skitserede sekretariatsmæssige HK-bemanding i de fremtidige regioner, kontrolafdelinger og beredskabscentre for lav i forhold til en effektiv udnyttelse af det øvrige personale. Endvidere er beskæringen fra 10 til 3 jurister til den direkte støtte af 1500 medarbejderes arbejde i de decentrale dele af FVST ikke tilstrækkelig til at understøtte især de stigende forvaltningsmæssige kvalitetskrav. Personale - og budgetmæssigt vil kontrolafdelingerne blive uhåndterlige størrelser for   kontrolchefen, som er den eneste med ledelsesmæssig kompetence i denne enhed. I nogle kontrolafdelinger, f. eks. med en meget stor veterinærkontrol, vil den ledelsesmæssige kapacitet ikke være tilstrækkelig. Det foreslås, at rapporten ændres, så kontrolchefen får rå dighed over mindst en medarbejder med ledelsesmæssig og faglig kompetence og at der skaffes økonomi til dette. Rapporten lægger op til, at sammenlægning af fødevareafdelinger og størstedelen af veterinærafdelingerne vil føre til en mere rationel udnyttelse af medarbejderne. Den anførte rationaliseringseffekt er overvurderet. Tilsyns- og kontrolopgaver bliver i forvejen planlagt så effektivt som muligt og der er grænser for, hvor mange komplekse områder en medarbejder kan holde sig ajour med, hvis der fremover skal opretholdes en tilfredsstillende faglighed i arbejdet. I rapporten mangler der klarhed over, om kontrolafdelingerne er direkte tilgængelige for borgerne/virksomhederne ved personligt fremmøde og telefoniske henvendelser (åbningstider). Bemandinge n skal i givet fald indrettes derefter. ”Bilag 1. Økonomiske konsekvenser af den anbefalede model” er udarbejdet af Økonomikontoret og indgår ikke i den af strukturudvalget godkendte rapport, idet strukturudvalget ikke kunne opnå enighed om de anførte øko nomiske beregninger. Vi  
HSU 250105. Bilag 3 opfordre derfor til, at strukturudvalget hurtigst mulig også forholder sig til de økonomiske konsekvenser af den fremlagte model. Det ses ikke klart om der i bilag 1 er foretaget rimelige effektiviseringer og besparelser i Mørkhøj ved de tilførte administrative opgaver fra decentrale enheder. Det er endvidere uklart, om der generelt er foretaget besparelser i kontorerne, som fremover bl.a. ”kun” skal ”betjene” 3 regioner i forhold til de nuværende 10 regioner. Vi vil opfordre til, at direktionen så hurtigt det er muligt skaber klarhed over den nye strukturs administrative opbygning samt placering og fordeling af stillinger i de forskellige afdelinger, og i den forbindelse hurtigt fremlægger en implementeringsplan for overgang til ny struktur. Det er vigtigt for processens forløb og driften af de nuværende regioner, at søge at minimere usikkerheden for den enkelte medarbejders placering og fremtidige opgaver. Med venlig hilsen SU i Fødevareregion Vejle Hallur Kristjansson Niels Therkildsen Næstformand Formand