HSU 250105. Bilag 2 Samarbejdsudvalget for Fødevareregion København & Nordøstsjælland Side 1 af 3 Samarbejdsudvalgets kommentarer til ”Rapport om fremtidig struktur for Fødevarestyrelsen,  Fødevarestyrelsen, januar 2005”. Samarbejdsudvalget har ved møde den 14.01.2005 behandlet ovenstående rapport og har følgende kommentarer til rapportens indhold og strukturudvalgets indstillinger: Ad Organisationsmodel Samarbejdsudvalget kan tilslutte sig strukturudvalgets valg af centermodellen, som den foretrukne blandt de beskrevne modeller. Samarbejdsudvalget er mere usikker på det optimale antal centre (bl.a . hvorfor ikke fem regioner/centre som i den kommende kommunalreform?), men har ikke væsentlige indvendinger mod det af strukturudvalget foreslåede antal, dvs tre centre. Ad Kontrolafdeling Bortset fra reduktionen i antallet af cheflønninger, så tvivler  samarbejdsudvalget på at dannelsen af disse afdelinger vil resultere i en væsentlig effektivisering og/eller øget fleksibilitet i praksis. Således vurderes dannelsen af en fælles kontrolafdeling for hovedstadsområdet beliggende i Rødovre kun at kunne medføre en yderligere besparelse i husleje (genudlejning?) og ejendomsdrift, medens en egentlig arbejdsmæssig effektivisering ikke vil være realistisk. Tværtimod forudsætter opretholdelsen af nuværende effektivitet, at der tages forholdsregler for at imødegå,  at de tilsynsførende især på grund af traffiktætheden belastes af et kraftigt forøget tidsforbrug til transport mellem Rødovre og Københavns City. Da kontrolafdelingen i Rødovre i givet fald formentlig vil omfatte i størrelsesorden 95 Åv, så forventer samarbejdsudvalget, at der ofres speciel opmærksomhed og ressourcer på den interne ledelsesstruktur i afdelingen. Ad Beredskabsafdeling Samarbejdsudvalget har ingen væsentlige indvendinger mod dannelsen af beredskabsafdelingerne. Ad Mikrobiologisk Laboratorium Samarbejdsudvalget undrer sig over, at antallet af mikrobiologiske laboratorier ikke foreslås reduceret til to, som kapacitetsmæssigt vil være tilstrækkeligt i forhold til det nuværende antal prøver. Ad Kemisk Laboratorium Samarbejdsudvalget noterer sig, at det som følge af lokalemæssig overkapacitet ved de nuværende tre kemiske laboratorier, vil være fordelagtigt at reducere antallet af laboratorielokaliteter til to med en besparelse i husleje (genudlejning?) og ejendomsdrift til følge.
HSU 250105. Bilag 2 Samarbejdsudvalget for Fødevareregion København & Nordøstsjælland Side 2 af 3 Derimod er samarbejdsudvalget uenig i, at der derved kan opnås en væsentlig produktionsmæssig gevinst. Dette er begrundet i, at hvert laboratorium er karakteriseret ved høj grad af specialisering. Ad Flytning af laboratorier Samarbejdsudvalget noterer sig, at strukturudvalget foreslår lokaliteten i København nedlagt og at laboratoriet i fødevareregion København & Nordøstsjælland derfor skal flyttes til anden lokalitet. En flytning vil under alle omstændigheder have store personalemæssige konsekvenser, men det er samarbejdsudvalgets vurdering, at flytning af alle laboratoriets aktiviteter til Ringsted vil være forbundet med færrest personalemæssige omkostninger. Medens kun et fåtal af personalet (hvis nogen overhovedet) vil flytte til Århus, så forventes det at størsteparten af personalet vil flytte med til Ringsted, og derved sikre opretholdelsen af akkreditering og en hurtig genoptagning af analyseopgaverne efter flytningen. Der spares således udgifter til driftstop, afskedigelser, oplæring af nyt personale mv. Fødevareregionerne Ringsted og København & Nordøstsjælland har sammen med rådgivende ingeniør undersøgt og vurderet, at alle laboratoriets aktiviteter kan placeres i Ringsted for færre omkostninger end der samlet kan forventes ved en flytning til Århus. Ad Sekretariater Samarbejdsudvalget finder ikke, at der er en dokumenteret fordel ved at flytte lønanvisning og bogføring til Mørkhøj. Samarbejdsudvalget finder ikke, at der er belæg for at reducere sekretærbemandingen i de faglige afdelinger. Samarbejdsudvalget finder, at den foreslåede bemanding med AC -personale i en kommende ”region Ringsted” er utilstrækkelig, idet der vil være behov for mindst én jurist i hver af de to kontrolafdelinger i Ringsted og Rødovre. (Region Kbh & NØS lægger i dag rigeligt beslag på mere end én jurist). Samarbejdsudvalget noterer sig derfor med tilfredshed, at sekretariatsledergruppen pt på strukturudvalgets foranledning undersøger bemandingen og opgavefordelingen i relation til Mørkhøj, både for sekretariaternes vedkommende  og for sekretærfunktionerne i de faglige afdelinger. Ad Generelt I rapporten er effektiviseringspotentialet generelt sparsomt dokumenteret, herunder specielt beregningerne i bilag 1, som er foretaget af administrationsafdelingen i Mørkhøj. Samarbejdsudvalget har noteret sig, at strukturudvalget ikke har vurderet disse beregninger, og er pga af den manglende dokumentation heller ikke selv i stand til at foretage en sådan vurdering. Dette gælder også de beregninger, som vedrører besparelser ved strukturænd ringerne i hovedstadsområdet.
HSU 250105. Bilag 2 Samarbejdsudvalget for Fødevareregion København & Nordøstsjælland Side 3 af 3 Det er desuden ikke muligt at gennemskue usikkerheden forbundet med størrelsen af det anslåede besparelsespotentiale og de anslåede initialomkostninger. Eksempelvis må usikkerheden hidrørende fra evt. retablering og genudlej ning af overflødige lokaler være betydelig, og selv om der under initialomkostninger er medregnet 11,5 mill kr til ”Personalemæssige tilpasninger”, så må der være knyttet en betydelig usikkerhed til dette beløb, når især antallet af tjenestemænd blandt chefer, som ikke kan forventes at få plads i den nye organisation, tages i betragtning. Samarbejdsudvalget afstår derfor fra at kommentere det anførte besparelsespotentiale på ca 30 mill. kr pr år excl. initialomkostninger. I angivelserne af effektiviseringspotentiale er det flere steder i rapporten anført, at budgetmodellen for fødevareregionerne i 2005 er anvendt til at estimere potentialets størrelse ved overgang til den foreslåede struktur. Samarbejdsudvalget skal i denne forbindelse påpege, at denne m odels gyldighed (og dermed anvendelighed) for den foreslåede struktur, som afviger så markant fra den nuværende, ikke er dokumenteret i rapporten. Samarbejdsudvalget stiller sig helt uforstående over for, at administrationsafdelingens beregning af effektiviseringspotentialet (=besparelsespotentiale) for det centrale niveau i Mørkhøj er så lavt og så relativt markant mindre end det for fødevareregionerne beregnede/anslåede. Samarbejdsudvalget undrer sig over, at afholdelse af initialomkostninger ved den foreslåede strukturændring ifølge rapporten tilsyneladende først kan afholdes i 2006. Samarbejdsudvalget henstiller, at en reel strukturændring i givet fald sker i fuldt omfang senest den 01.01.2006, og at dermed forbundne nødvendige initialomkostninger til forberedelser derfor kan afholdes allerede i 2005. Endelig skal samarbejdsudvalget henstille, at beslutninger og information om evt. strukturændringer sker så hurtigt som muligt, samt at information om tidsplanerne også tilgår personalet hurtigst muligt. Rødovre, den 21.01.2005 Poul Pheiffer Madsen Preben Gøttsche Formand Næstformand