1 Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri København, den  29. august 2005 Sagsnr. 1874/139130 Folketingets  Udvalg  for  Fødevarer,  Landbrug  og  Fiskeri  har  i  skrivelse  af  9.  august  2005 (FLF alm. del) udbedt sig min besvarelse af følgende spørg  smål: Spør gsmål 216: ”Kan  ministeren  bekræfte,  at  anbefalingerne  i  rapporten  om  ny  regulering  af  det  demersale fiskeri  vil  ende  med  samme  resultat,  som  hvis  der  blev  indført  individuelle  overdragelige kvoteændringer ved fiskeri efter tilsvarende arter som nævnt i r apporten?” Svar: Arbejdsgruppen  foreslår,  at  hvert  enkelt  fartøj  i  det  demersale  fiskeri  på  grundlag  af  det hidtidige fiskeri tildeles en fartøjskvoteandel for de fiskebestande, der omfattes af ordningen. I     rapporten    anbefales    det    endvidere,    at     der     gennemføres     en     ordning,    hvorefter fartøjskvoteand ele   fra   to   eller   flere   fartøjer   kan   lægges   sammen.   Ved   sammenlægning foreslås, at fisk følges af fartøjskapacitet     - et fartøj, som der sammenlægges kvoteandele fra, skal  udgå  af  fiskeriet,  og  fartøjets  kapacitet    i  form  af  tonnage  bør  kun  genanvendes  til modernisering og forbedring af andre fartøjer i fiskerflåden. I   ordninger   med   individuelle   omsættelige   kvoter   er   det   normalt   sådan,   at   både   hele kvoteandelen  fra  et  fartøj  og  dele  heraf,  kan  overføres  til  ét  elle r  flere  andre  fartøjer  uden bindinger  med  hensyn  til  fartøj  eller  fartøjskapacitet.    Det  er  min  opfattelse,  at  en  sådan ordning ikke er hensigtsmæssig for det demersale fiskeri. Denne opfattelse er i øvrigt på linie med det forhandlingsgrundlag, der lå bag  gennemførelsen af IOK i sildefiskeriet, idet der her alene  blev  peget  på  hensigtsmæssigheden  af  en  IOK  ordning  i  det  pelagiske  fiskeri  og industrifiskeriet. Hans Chr. Schmidt /Mogens Schou