Stormgade 2-6 1470 København K T 33 95 13 10 F 33 95 13 11 www.minff.dk [email protected] Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri MINISTEREN Den 4. april 2005 Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har med skrivelse af 8. marts 2005 (FLF alm. del – Spørgsmål 20) anmodet om min besvarelse af følge nde spørgsmål 20: Spørgsmål nr. 20: ”Vil ministeren redegøre for de tidsmæssige aspekter i forbindelse med Forbrugerrådets ansøgning om midler til Forbrugerrådets retshjælp?” Svar: Ordningen  ”Retshjælp  til  forbrugere  i  klagesager”  blev  oprettet  som  en  midlertidig  forsøgsordning  i forbindelse med udmøntningen af den forbrugerpolitiske reserve i 2003, hvor der blev givet 450.000 kr. til ordningen. Forsøgsordningen skulle gennemføres i perioden 1. juli 2003-1. juli 2004. Ved brev af 22. april 2004 til Økonomi- og Erhvervsministeriet anmodede Forbrugerrådet imidlertid om udsættelse af tidspunktet for afslutning af projektet, da projektet først kunne afsluttes 31. december 2004. I den anledning meddelte Økonomi- og Erhvervsministeriet ved brev af 6. maj 2004, at fristen for fag- lig afrapportering og revideret projektregnskab blev rykket frem til den 31. marts 2005. Evalueringen af forsøgsordningen blev ligeledes rykket frem til den 1. oktober 2004. Den 30. juni 2004 sendte Forbrugerrådet et brev til Økonomi -  og Erhvervsministeriet, hvori Forbru- gerrådet ansøgte om økonomiske midler på kr. 450.000 årligt til en vid   ereførelse af forsøgsordningen med  ”Retshjælp  til  forbrugere  i  klagesager”.  Brevet  blev  overdraget  til  Ministeriet  for  Familie-  og Forbrugeranliggender i forbindelse med ressortomlægningen. Forbrugerrådet havde evalueret retshjælpsordningen i brevet af 30. juni 2004. Det fremgik således, at Forbrugerrådet havde forventet, at ordningen ville være væsentlig mere anvendt, end det havde været tilfældet. Ordningen havde pr. 23. juni 2004 modtaget i alt 31 sager. De erhvervsdrivende havde i to sager fulgt afgørelsen, og otte sager var på det tidspunkt videresendt til advokat. Udviklingen de sen e- ste måneder inden evalueringen tydede dog på, at ordningen efter   en meget langsom start var ved at komme  i  omdrejninger.  Forbrugerrådet  konkluderede,  at  der  var  brug  for retshjælp sordningen  for  at sikre et velfungerende ankenævnssystem, hvorfor Forbrugerrådet a nbefalede, at ordningen blev gjort permanent. Den  23.  november  2004  anmodede  Ministeriet  for  Familie-  og  Forbrugeranliggender  Forbrugerrådet om en evaluering af ordningen for det sidste halve år.
Side 2/2 Den 25. november 2004 fremsendte  Forbrugerrådet en slutevaluering af ordningen, hvoraf det fre m- gik, at der ikke siden juli/august 2004 havde været økonomiske midler til at tage flere anfægtede sager ind under ordningen. Forbrugerrådet oplyste desuden, at der havde været ca. 4 afviste sager om ugen, både skriftlige og pr. telefon, og at Forbrugerrådets vurdering af, at ord  ningen nu endelig var i gang og havde et stadig voksende omfang, viste sig at være korrekt. Forbrugerrådet opfordrede derfor endnu en gang til, at ordningen blev gjort permanent. Ministeriet  for  Familie-  og  Forbrugeranliggender  udbad  sig  den  5.  januar  2005  Økonomi-  og  Er- hvervsministeriets bemærkninger til de finansieringsmæssige forudsætninger bag retshjælpsordningen. Økonomi- og Erhvervsministeriet bekræftede den 6. januar 2005, at Forbrugerrådet i forbindelse med aftalen om Finansloven for 2004 havde fået et bevillingsløft på 3 mio. kr. årligt i p   erioden 2004-2007, som skulle bruges til at fastholde ordningen med ”Forbrugernes Principsager” og sikre Forbrugerrådet stabile økonomiske rammer samt mulighed for en langsigtet planlægning. I stedet for at yde tilskud til enkelte forbrugerpolitiske projekter, som det skete ved udmøntningen af den forbrugerpolitiske reser- ve, blev der ydet en samlet sum til understøttelse af igangværende og fremtidige initiativer, som For- brugerrådet selv kunne prioritere i ndenfor. En videreførelse af retshjælpsordningen forudsattes derfor finansieret af Forbrugerrådets eksisterende b evillinger, herunder bevillingsløftet på 3 mio. kr. årligt. Ved brev af 13. januar 2005 takkede ministeren for familie- og forbrugeranliggender for Forbrugerrå- dets slutevaluering og henviste med ovennævnte begrundelser til, at en videreførelse af retshjælpsord- ningen forudsattes finansieret af Forbrugerrådets eksisterende b evillinger, herunder bevillingsløftet på 3 mio. kr. årligt. Lars Barfoed      /Esben Egede Rasmussen