Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2004-05 (2. samling)
FLF Alm.del
Offentligt
194485_0001.png
194485_0002.png
194485_0003.png
194485_0004.png
Folketingets Udvalg for Fødevarer,Landbrug og Fiskeri
København, den 29. juli 2005Sagsnr. 1874/133298
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har i skrivelse af 24. juni 2005 (FLFalm. del) udbedt sig min besvarelse af følgende spørgsmål:

Spørgsmål 197:

”Ministeren bedes kommentere henvendelse af 20. juni 2005 fra Landsforeningen LevendeHav vedrørende dansk fiskeri, jf. alm. Del – bilag 249”.

Svar:

Arbejdsgruppen om ny fiskeriregulering

Arbejdsgruppen om en ny fiskeriregulering blev nedsat i begyndelsen af maj måned 2005 tilopfølgning på regeringsgrundlaget. Arbejdsgruppen var bredt sammensat af repræsentanterfra erhvervsfiskeriudvalget (Fødevareministeriet, Danmarks Fiskeriforening, Fiskeriets Pro-ducentorganisationer, Danmarks Fiskeindustri- og Eksportforening, Dansk Fisk, 3F, Sammen-slutningen af Danske Fiskeriforeninger), samt WWF og Finansministeriet. Ud over de oven-nævnte organisationer og ministerier har Danmarks Fiskeriundersøgelser og Fødevareøkono-misk Institut deltaget i udvalget og bidraget til rapporten. WWF er under udvalgsarbejdet ud-trådt af udvalget.Arbejdsgruppen havde til opgave at komme med anbefalinger til regulering af det demersalefiskeri, som sikrer, at den enkelte fisker får bedre mulighed for at drive et fiskeri, der passer tilden pågældendes fartøj og fangstmetoder. Forslagene om nye metoder til regulering af fiske-riet skal forbedre mulighederne for den enkelte fisker for at erhverve og sammenlægge kvoterog dermed fremme dynamikken i erhvervet.Arbejdsgruppen fremlagde den 8. juli sin rapport med anbefalinger til en ny regulering af detdemersale fiskeri. Rapporten er oversendt til Folketingets Fødevareudvalg og er tilgængeligpå Fødevareministeriets hjemmeside www.fvm.dk.Rapporten er gjort tilgængelig for alle med henblik på at opnå en så bred debat som mulig omhvordan, der kan sikres en bedre udnyttelse af fiskerimulighederne og derved forbedre fiskeri-ets økonomi og begrænse udsmid.
2
Umiddelbart efter sommerferien vil de politiske partier blive indbudt til drøftelse af rappor-tens anbefalinger med henblik på at skabe politisk opbakning til en ny regulering af det de-mersale fiskeri,

Havdageordningen

Muligheden for at overføre havdage fra et fartøj til et andet har været en integreret del af hav-dageordningen, siden den blev introduceret i februar 2003. Der er løbende sket tilpasninger afde konkrete muligheder for overførsel af havdage. De gældende regler for 2005 for overførselaf havdage fremgår af bilag IVa punkt 10 i Rådets forordning (EF) Nr. 27/2005 af 22. decem-ber 2004. Der gælder samtidig en lang række specifikke krav, der skal opfyldes i forbindelsemed overførsel af havdage.Fiskeridirektoratet administrerer selvsagt i overensstemmelse med de gældende EU-regler.Data indsamlet af Kommissionens embedsmænd for en længere periode i 2004 viser, at detsærligt er fartøjer fra Danmark og Storbritannien, som er de medlemslande, hvor fiskeriaktivi-teten er blevet mest begrænset af havdageordningen, der har været flittigst til at udnytte mu-lighederne for at overføre havdage.Både Kommissionen og de danske myndigheder har kendskab til, at der kan være penge in-volveret i forbindelse med handel med havdage. Men der foreligger, så vidt det er de danskemyndigheder bekendt, ingen nærmere opgørelser over hverken omfanget af handler, hvor derer penge involveret, eller de konkrete beløbsstørrelser. I henhold til den relevante EU-lovgivning (bilag IV a punkt 10.e i ovennævnte forordning) er medlemsstaterne alene forplig-tiget til, på anmodning fra Kommissionen, at rapportere om, hvilke overdragelser, der harfundet sted.Kommissionen har i øvrigt i forbindelse med drøftelser om mulige ændringer af havdageord-ningen for 2006, bl.a. sat fokus på reglerne for overførsel af havdage, og vil formodentliglægge op til en række ændringer af disse.

Kystfiskerkonsulentordningen

Det følger af den politiske aftale om kystfiskerordningen, at der skal etableres en kystfisker-konsulentordning med tilknytning til Danmarks Fiskeriforening med en konkret fastlagt op-gavebeskrivelse i forhold til kystfiskeriet. Konsulenten skal rådgive kystfiskerne i forhold tiludnyttelse af fangstmuligheder, selektivitet, støtteordninger, lokal erhvervspolitik m.m.Fødevareministeriet har efter ansøgning fra Danmarks Fiskeriforening givet tilskud til kystfi-skerkonsulentordningen og har den 29. marts 2005 godkendt den person, som skulle ansættesi stillingen. Der er tale om en person, der i forvejen var ansat i Danmarks Fiskeriforening. Det
3
har ikke været en betingelse for tilskuddet, at stillingen skulle slås op. Fødevareministeriethar vurderet, at den pågældende var kvalificeret til at varetage opgaverne.Tilskuddet til konsulentstillingen er givet med hjemmel i bekendtgørelse nr. 563 af 17. juni2004 som ændret ved bekendtgørelse nr. 1205 af 8. december 2004. Ifølge bekendtgørelsens §6 gives tilskuddet med henblik på rådgivning om projekter vedrørende udvikling af kystfiske-riet, udvikling af havnefaciliteter for mindre fiskerfartøjer samt vedrørende forvaltning af fi-skeriet for mindre kystfartøjer.I forbindelse med oprettelse af stillingen er der budgetteret med samlede lønudgifter på mak-simalt 1.620.000 kr. for en treårig periode. Det er Danmarks Fiskeriforening, der fastsætteraflønningen i det konkrete tilfælde, men tilskudsgrundlaget kan ikke overstige det anførte.Der er ifølge Fødevareministeriets oplysninger ikke sket nogen forhøjelse af den pågældendesløn i forbindelse med den nye ansættelse. Der er endnu ikke anmodet om udbetaling af tilskudfra Danmarks Fiskeriforening.Konsulentens arbejde følges af en gruppe af repræsentanter for kystfiskeriet. I forbindelsemed regnskabsaflæggelse, orienteres DFFE om følgegruppens virksomhed og der indsendesdagsorden, deltagerliste samt referat vedrørende møder i følgegruppen.Da konsulenten først er tiltrådt i april 2005 foreligger der endnu ikke konkrete resultater afkonsulentens virke, men Fødevareministeriet er orienteret om, at konsulenten p.t. arbejdermed en række projekter vedrørende arbejdsmiljø og kvalitet på mindre fiskerfartøjer.

Oprettelsen af et Regionale Rådgivende Råd for Østersøen

Oprettelse af regionale rådgivende råd (RAC) er en del af den fælles fiskeripolitik, såledessom det blev besluttet med revisionen under dansk EU-formandskab i slutningen af 2002.Hensigten er at styrke erhvervets og andre interessenters (såsom NGO’er, fritidsfiskere ogforbrugerorganisationer) indflydelse på beslutninger om den fælles fiskeripolitik. Initiativet tilat etablere disse RAC’er skal komme fra erhvervet og andre interessegrupper.Det er lykkedes Baltic Fishermen’s Association, som er et fiskerisamarbejde omkring Øster-søen, at opnå accept fra de øvrige nationale fiskeriforeninger omkring Østersøen til at placeresekretariatsfunktionen for Østersø-RAC´en i København. Da BFA ikke er en juridisk enhedsom sådan, har Danmarks Fiskeriforening på vegne af BFA taget initiativ til RAC’ens etable-ring I den forbindelse har Fødevareministeriet givet tilsagn om at hjælpe etableringen i gang,idet den daglige drift i Rådets første 5 leveår primært vil blive finansieret af EU og medlems-bidrag, så snart Rådet formelt er blevet etableret ved en generalforsamling.Folketinget er blevet informeret om de nærmere detaljer i forbindelse med Akt 186, hvorvedFinansudvalget tilslutter sig anvendelse af op til 900.000 kr. til igangsætningsfasen og yderli-
4
gere op til 1,2 mio. kr. til sekretariatets huslejeomkostninger og et dansk medlemsbidrag, nårRådet er operativt.Danmarks Fiskeriforening får ingen indflydelse på bevillingens anvendelse. Sekretariatet bli-ver uafhængigt af Danmarks Fiskeriforening, og Fødevareministeriet påser, at bevillingenbliver anvendt i overensstemmelse med hensigten.
Hans Chr. Schmidt
/Kenn Skau Fogtmann