Justitsministeriet Civil- og Politiafdelingen Kontor: Civilkontoret Sagsnr.: 2005-151-0031 Dok.: LGH40242 Besvarelse af spørgsmål nr.   192 af 16. juni 2005 (alm. del) fra Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri. Spørgsmål: ” Vil ministeren i forlængelse af ministerens besvarelse af samrådsspørgsm ål e- ne  AA  og  AB  om  nedsættelse  af  mørketid  for  kyllinger  o   plyse,  om  EU- forslaget  om  beskyttelse  af  kyllinger  indeholder  en  bestemmelse  om,  at  der maksimalt må gå et antal kyllinger svarende til 30 kg. pr. m2, og at dette under særlige  forhold    maksimalt  kan  sættes  op  til  et  antal  kyllinger  svarende  til  38 kg. pr. m2, samt at alle danske kyllingeproducenter producerer kyllinger under sådanne ”særlige forhold”?” Svar: Justitsministeriet  kan  oplyse,  at  artikel  3  i  Kommissionens  forslag  til  Rådets  direktiv  om  min i- mumsforskrifter  til  beskyttelse  af  slagtekyllinger  (KOM  (2005)  221)  indeholder  bestemmelser om krav til kyllingehold, herunder om belægningsgrad  . For alle bedrifter  gælder, uanset belægningsgraden, generelle bestemmelser  om krav til drikke- vandsanlæg, adgang til foder og tør strøelse, ventilation og varmesyst em, støjniveau, lys, tilsyn, rengøring og desinfektion, registrering af kontroloptegnelser samt om operative in dgreb. Om  belægningsgraden    fremgår,  at  medlemsstaterne  sikrer,  at  belægningen  af  kyllinger  pr.  m2 friareal højst udgør 30 kg levende vægt. Friar ealet er defineret som et område med strøelse, som kyllingerne har permanent adgang til. Det  fremgår  dog  endvidere   af  forslaget,  at  medlemsstaterne  kan  foreskrive,  at  kyllinger  holdes med en belægningsgrad på højst 38 kg levende vægt pr. m2, forudsat at supplerende krav til ind- retningen og driften opfyldes. Ønsker en producent at hæve belægningsgraden til mere end 30 kg pr. m 2, skal der efter direktiv- forslaget  bl.a.  foreligge  ajourført,  detaljeret  dokumentation  med  beskrivelse  af  virksomh edens produktionssystem, herunder produktionsmål samt tekniske detaljer om bedriften og dens udstyr.
- Så ledes  skal  der  f.eks.  foreligge  en  plan  over  bedriften  og  placeringen  af  ventilations-,  køle -, varme-,  fodrings-,  vandings-,  alarm-  og  backupsystemer,  foruden  specifikation  af  systemernes kapacitet  m.v.  Hertil  kommer  oplysninger  om  gulvtype,  strøelse ,  ledelse,  procedurer  i  nødsti l- fælde m.v.   Bedrifter med en belægningsgrad   på mere end  30 kg pr. m2  er desuden underlagt be- stemmelser om myndighedsinspektion på bedriften og kont rol af kyllingerne  ved slagtning, her- under kontrol af dyrenes trædepuder og en registrering af dødelighedsprocenten for det in   dleve- rede hold. For så vidt angår spørgsmålet om, hvorvidt alle danske kyllingeproducenter producerer kyllinger under forhold, der berettiger dem til at hæve belægningsgraden til over 30 kg pr . m2, har Justits- ministeriet til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse fra Det Danske Fjerkræ  raad. Det Danske Fjerkræraad har oplyst følgende: ” EU’s forslag om beskyttelse af kyllinger  er for så vidt angår   ”særlige forhold”, dvs. ved ti l- ladelse til produktion  af op  til 38 kg pr.  m2, på  en række områder allerede omfattet  af den danske lovgivning. I nogle tilfælde er kravene højere   , f.eks. for så vidt angår kravene til kv  a- liteten af træde  puderne. For enkelte af de i forslaget nævnte krav er der ingen spec  ifik dansk lovgivning. For sådanne områder for  eligger der ikke konkrete data; dette gælder bl.a. stal  d- luftens  kvalitet.  Med  hensyn  til  lysprogram  er  der  en  væsentlig  forskel  mellem  kravene    i EU’s forslag og den danske lovgivning, men hvis EU’s forslag lægges til grund, vil det bet   y- de, at den lange sammenhængende mørkeperiode på 8 timer reduceres til 4 t imer, hvilket vil fremme kyllingernes velfærd. Spørgsmålet  om  ,  hvorvidt  alle  danske  kyllingeproducenter  producerer  kyllinger  under  så- danne ”særlige forhold” , som kræves ved produktion af op til 38 kg pr. m2, kan derfor ikke besvares med et klart ja eller nej, men kan besvares med, at det med stor sandsynlighed kan antages, at alle danske kyllingeproducenter lever op til disse forhold.”