29-06-05 Justitsministeriet Civil- og Politiafdelingen Dato:  13. juni 2005 Dok.:   LTH40158 Civilkontoret - 1 - Udkast til tale Til ministeren til brug ved samråd i Folketingets Fød  e- vareudvalg den 15. juni 2005. Samrådss pørgsmål AA  : ”Vil ministeren kommentere vedlagte meddelelse fra Ritzau, søndag den 22. maj 2005, og herunder oplyse, hvad der er rigtigt og forkert i relation til eksperters vurderinger af effekten af nedsættelsen af mørketiden for kyllinger, samt oplyse om ministeren vurderer, at der er behov for endnu en undersøgelse i forlængelse af de divergerende opfattelser af konsekvenserne af nedsæ  t- telsen af mørketiden for kyllinger?”
- Samrådss pørgsmål AB  : ”Hvorfor vil ministeren udstede en b ekendtgørelse, hvorefter hviletiden for slagtekyllinger reduceres fra 8 timer til 2 timer i døgnet?” Svar: Jeg vil gerne indlede med at takke for invitationen til at komme her i Fødevareudvalget i dag og red egøre for  det udkast til bekendtgørelse om ændring af slagteky   llinge- bekendtgørelsen, som har været sendt i h   ø ring. Udvalget har i anledning af sagen stillet mig to udvalgs- spørgsmål   –  AA og AB. Jeg vil besvare spørg smålene samlet. Jeg har tænkt mig først at redegøre for baggru n- den for de regler, der gælder i dag. Herefter vil jeg fo  r- tælle om baggrunden for udkastet til æ ndringsbekendt- gørelse . Herefter vil jeg kort komme ind på det forslag til direktiv om minimumsregler for beskyttelse af slag- tekyllinger, som Kommissionen har fremsat for 14 dage
- siden og til sidst vil jeg fortælle om sagens videre fo  r- løb . Bestemmelser vedrørende slagtekyllingers velfærd fi   n- des i lov om hold af slagtekyllinger og bekendtgøre lse om hold af slagtekyllinger og rugeægsproduktion. S  å vel loven som bekendtgørelsen er et resultat af drøfte  lser i arbejdsgruppen om hold af slagtekyllinger. Det fremgår af de almindelige bemærkninger til loven, at arbejdsgruppen fandt, at benproblemer på tidspun ktet for delrapportens udarbejdelse var et af de største ve l- færdsproblemer i dansk slagtekyllingeproduktion. Efter arbejdsgruppens opfattelse var én af mulighederne for at mindske hyppigheden og intensiteten af disse ben- problemer anvendelse af lysprogrammer, hvorved slag- tekyllinger sikres en tilstrækkelig lang samme  nhænge  n- de mørkeperiode, hvis længde bør afhænge af kyllinge r- nes alder. På baggrund af den på daværende tidspunkt foreliggende videnskabelige forskning og i lyset af de
- praktiske erfaringer foreslog arbejdsgruppen et lyspro- gram, der svarer til det i dag gældende. Det indebærer, at længden af mørkeperioden afhænger af kyllingernes alder. Fra kyllingerne er 5 til 12 dage gamle skal de have en sammenhængende mørkeperiode på ikke under  8 timer. Herefter reduceres mørkeperi o- den jævnt gennem kyllingernes levetid. I perioden fra kyllingerne er 29 dage gamle og indtil 5 dage før slag t- ning, kan mørkeperioden således reduceres til 3 sa  m- menhængende timer, og endda således at mørkep erio- den kan reduceres jævnt i løbet af denne fase, blot den gennemsnitlige sammenhængende mørkeperiode ikke er mindre end 1,5 time i døgnet i hele perioden. Arbejdsgruppen om hold af slagtekyllinger fandt desu- den ved lovens udarbejdelse, at ammoniaksvidninger på kyllingernes trædepuder var udbredt. På den ba   ggrund udarbejdede arbejdsgruppen udkast til regler, der bl.a. indeholdt regler om kontrol af trædepuder på slagter   ier-
- ne og indførelse af et pointsystem til brug for denne kontrol. Det var arbejdsgruppens opfattelse, at lange mørkeperioder har en tendens til at forringe str ø elsens kvalitet med en deraf følgende forøgelse af a  ntallet af trædepudesvidninger. I juni 2003 modtog Justitsministeriet fra Det Danske Fjerkræraad en undersøgelse fra Danmarks Jordbrug   s- Forskning om anvendelsen af lysprogrammer til slagte- kyllinger, hvor effekten af henholdsvis 4 timers og 8 timers sammenhængende mørkeperiode blev un   dersøgt. På baggrund af konklusionerne i undersøge  lsen anmo- dede Det Danske Fjerkræraad om, at den eksist  erende bekendtgørelse blev justeret i overensste mmelse med undersøgelsens konklusioner. På den baggrund anmodede jeg arbejdsgruppen om slagtefjerkræ om at se nærmere på henvendelse n.
- Et flertal af arbejdsgruppens medlemmer har over for mig indstillet, at reglerne om lysprogrammer æn  dres, idet flertallet har fundet, at der på baggrund af de for e- liggende oplysninger er videnskabeligt belæg for, at   det ikke er bedst for kyllingerne at have en sammenhæ  n- gende mørkeper iode på mindst 8 timer. Som led i drøftelserne i a rbejdsgruppen havde Dan- marks Jordbrugsforskning bl.a. udarbejdet et notat om lysprogrammer, mørkeperiodens længde og virkni   nger- ne heraf på slagtekylli ngernes velfærd. Notatet byggede dels på danske og hollandske undersøgelser dels på a   n- den tilgængelig litt  eratur. Som jeg allerede har redegjort for, bør  varigheden af lysprogrammer afhænge af den til enhver tid foreli  g- gende videnskabelige dokumentation. På tidspunktet for udarbejdelsen af den delrapport fra 2000, der lå  til grund for lovforslaget, var benlidelser, herunder benlidelsen TD et stort problem, som arbejdsgruppen var fokuseret
- på at løse. Forslaget om mindst 8 timers sammenhæ n- gende mørkeperiode  i kyllingernes første levetid  blev indsat, fordi arbejdsgruppen mente, at man på denne måde kunne reduce re benlidelserne. Siden lov om hold af slagtekyllinger blev vedtaget, er der gennem avlsarbejde sket en væsentlig formindske  lse af slagtekyllingers benproblemer og dermed de vel- færdsmæssige problemer forbundet hermed. På baggrund af arbejdsgruppens inds tillinger, og idet der ikke synes at være videnskabeligt materiale at stø   tte sig til med hensyn til, om mørkeperioden bør h  ave en varighed af 4, 5 eller 6 timers sammenhængende mø   r- keperiode, fandt Justitsministeriet, at mørkeperi oden burde fastsættes i ove  rensstemmelse med det lyspro- gram, der blev anvendt under forsøget  på Da nmarks JordbrugsForskning.
- Udkastet til nye regler indebærer således, at    kyllingerne fra dag 5 til 24 skal have en sammenhængende mørk   e- periode på ikke under 4 timer i døgnet  , og fra dag 25 og indtil 5 dage før slagtning skal have en mø  rkeperiode på mindst 3 sammenhængende timer, der kan reduceres jævnt i løbet af perioden, dog således at den ge nnem- snitlige sammenhængende mørkeperiode ikke må være under 2 timer i døgnet i hele perioden. Når  man sammenholder de gældende regler med udk  a- stet til nye regler, så  skal man altså være opmærksom på, at efter de gældende regler er    det kun i perioden fra kyllingerne er 5 til 12 dage gamle, at de skal have en sammenhængende mørkeperiode på 8 timer, ligesom det jo altså allerede efter de gældende regler er muligt at reducere den sammenhængende mørkeperi   ode. I perio- den fra 29 dage efter udrugning og frem til 5 dage før slagtning kan mørkeperioden således reduc  eres til 3 sammenhængende t  imer, der yderligere kan reduceres jævnt i løbet af perioden, dog må den ge nnemsnitlige
- mørkeperiode i huset ikke være    mindre end 1,5 time i hele perioden. Den Kongelige Veterinær  - og Landbohøjskole  –  KVL – har afgivet et kritisk høringssvar til  udkastet til nye reg- ler. I høringssvaret anføres det bl.a., at flere ude  nland- ske undersøgelser viser, at en mørk  eperiode på 4 timer generelt medfører flere benproblemer hos slagt ekyllin- ger sammenlignet med en 8-timers mørkeperi ode. Med hensyn til de udenlandske undersøgelser h ar KVL supplerende overfor Justitsministeriet oplyst, at konklu- sionerne af Danmarks JordbrugsForsknings undersøge l- se er i modstrid med én endnu ikke offentliggjort under- søgelse foretaget i England af lysprogra mmer med hen- holdsvis 4 og 8 timers mø rke. Danmarks JordbrugsForskning har af gode grunde ikke kunnet forholde sig til KVL’s henvisning til en endnu ikke offentliggjort undersøgelse  om lysprogrammer.
10 - Det Dyreetiske Råd har i sit høringssvar   vedrørende de forslåede nye regler  anført, at Rådet er beke  ndt med, at praktiske erfaringer peger på, at det nuværende krav om 8 timers sammenhængende mørkeperiode i begy   ndelsen af kyllingernes liv kan have utilsigtede negative konse- kvenser for dyrevelfærden i form af øget for   ekomst af trædepudesvidninger. Rådet a   nfører, at en del af den oprindelige motivation for de 8 timer –   nemlig at fore- bygge benlidelsen TD –   vejer mindre tungt, da man gennem avlsarbejde har fået nedbragt forekomsten af TD. Givet de alvorlige og påtrængende velfærd spro- blemer i den aktuelle kyllingeproduktion og set i lyset af den eksisterende viden på området, anser Rådet det for rimeligt at foretage en reduktion af den kræv  ede mørk e- periode for at opnå en samlet forbedring af dyrevelfæ   r- den. Siden udkastet til ændring af reglerne   om lysprogram- mer har været i høring, har kommissionen fremsat fo   r-
11 - slag til direktiv om mindstekrav til beskyttelse af slagte- kyllinger. Et samlenotat om direktivforslaget er i sidste uge sendt over til udvalget. Direktivforslaget vil indebære, at der på EU   -plan fast- sætt  es mindstekrav til hold af slagtekyllinger. Danmark og Sverige er i øjeblikket de eneste lande, der har en udtrykkelig regulering af hold af slagtekyllinger. Direktivforslaget indeholder bl.a. forslag til regler om lysprogrammer. Det foreslås således, at   kyllinger fra 3 dage efter, at de er anbragt i kyllingehuset og indtil 3 dage før det forventede slagtetidspunkt , skal have mindst 8 timers mørke i alt  i døgnet , heraf mindst en uafbrudt mørkeperiode på mindst 4 timer  s sammenhæ  n- gende mørke. Mine embedsmænd vil   nu under forhandlingerne i EU forsøge at få klarhed over, hvilke undersøgelser der li   g- ger til grund for kommissionens forslag.
12 - Noget kunne tyde på, at e n samlet afvejning af den dy- revelfærdsmæssige konsekvens af en sammenhæ ngende mørkeperiode p å mindst 8 timer sammenholdt med f o- rekomsten af trædepudesvidninger   bør føre til,   at kyllin- ger alene bør have en  sammenhængende   mørkeper iode på mindst 4 timer og ikke som i dag mindst 8 t imer i begyndelsen af deres leveperiode. Jeg vil nu afvente de indledende forhandlinger i EU, inden jeg tager stilling til, om der på nuværende tid   s- punkt bør udstedes  nye regler på området  , eller om en ændring af reglerne bør afvente udfaldet af forhandlingerne i EU. Jeg vil gerne sige, at min eneste hensigt i denne sag har været at fastsætte regler, der samlet set sikrer den bedst mulige dyrevelfærd for slagtekyllingerne. Og det råd, som jeg fik fra det store flertal i arbejdsgruppen om hold
13 - af slagtekyllinger, er, at det ikke er bedst for kyllingerne med en sammenhænge  nde mørkeperi ode på 8 timer. De benproblemer, arbejdsgruppen var fokuseret på at løse tilbage i 2000, er bl.a. som følge af avlsarbejde ikke i dag så stort et problem.  Trædepudesvidninger er imi  d- lertid fortsat et problem, og her tyder praktiske erfarin- ger på, at l ange mørkeperioder fører til en fo  røgelse af antallet af trædepude  svidninger. Arbejdsgruppens af- vejning af disse to forhold har ført til, at arbejdsgruppen ikke finder, at der er nogen dyreværnsmæssig begru n- delse for at køre med lyspr ogrammer med en mørkep e- riode på 8 sammenhængende timer, og det er det råd, jeg har lyttet til. Jeg vil gerne understrege, at dyrevelfærd er et e  mne, der ligger regeringen meget på sinde . Derfor er jeg også glad for, at vi nu med Kommissionens direktivforslag forhåben tlig snart får  fastsat nogle mindstekrav til hold
14 - af slagtekyllinger i EU, der kan være med til at høj   ne niveauet for slagtekyllingernes velfærd i   EU.