Stormgade 2-6 1470 København K T 33 95 13 10 F 33 95 13 11 www.minff.dk [email protected] Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og F iskeri MINISTEREN J.nr.: 436-22 Den 21. marts 2005 Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har i skrivelse af 2. marts 2005 (Ad FLF alm.del 18) anmodet om min besvarelse af følge nde spørgsmål: Spørgsmål nr. 18: ”Ministeren bedes kommentere henvendelse af 28. februar 2005 fra Gruppen for Dyrevel- færd, vedrørende regeringsgrundlaget og dyrevelfærd, jf. FLM alm. del    – bilag 27.” Svar: Gruppen for Dyrevelfærd henviser inden for Minis teriet for Familie- og Forbrugeranliggenders ressortområde til regeringsgrundlagets afsnit om ”Fornyelse af fødevarekontrollen”, og F ø- devarestyrelsen har på foranledning af spørgsmålet hertil oplyst følgende, som jeg kan he n- holde mig til: ”Dyreværnsloven  (lov nr. 386 af 6. juni 1991, med senere ændringer), og andre lo vmæssige bestemmelser på dyreværnsområdet, hører under Justitsministeriet, men fødevarestyrelsen fører kontrol med bestemmelserne, blandt andet i besætninger med husdyr. Kontrollen koo  r- dineres af styrelsen centralt og udføres af fødevarereg  ionerne. Indtil 1. januar 2004 var der alene krav om velfærdskontrol i besætninger med svin, kreaturer indtil 6 mdr. og æglæ  ggende høner, jf. EU’s bestemmelser herom. Der blev i perioden fra 1994 til 2004 årligt udført besætningskontrol med overholdelse af bestemmelser om dyr  e- værn i 2% tilfældigt udvalgte kvæg   - og svinebesætninger, samt i alle buranlæg med æglæ    g- gende høner og 5%, dog mindst 50, besætninger med æglæggende høner i andet end bu r- systemer. På grundlag af en folketingsbeslutning (V45) blev det i 2003 vedtaget at udvide kontrollen til årligt at omfatte mindst 5% af alle besætninger med mere end 10 landbrugsdyr og heste. Denne kontrol har været effektueret siden januar 2004. Besætningskontrollen p å dyreværnsområdet omfatter således nu årligt 5 % af besætninger (med over 10 dyr), hvor der holdes kvæg (både over og under 6 måneder), svin, får, geder, pelsdyr, slagtekyllinger, æglæggende høner, gæs, ænder, kalkuner samt heste.
Side 2/2 Fødevareregionerne kon trollerer i de udpegede besætninger, at alle de dyreværn  smæssige bestemmelser, der er relevante for den pågældende dyreart, er overholdt. Konstaterede overtrædelser afstedkommer en indskærpelse, hvis forholdet ikke er groft. Hvis forholdet er groft, eller forholdet ikke rettes trods en indskærpelse, polit ianmeldes det. I forbindelse med udvidelsen af dyreværnskontrollen blev det besluttet, at kontrollen skal v æ- re uanmeldt, i modsætning til tidligere, hvor kontrollen blev varslet nogle få dage i forvejen. Tillige skal udpegningen af en del af de besætninger, der skal unde rkastes kontrol, ske på baggrund af relevante risikoparametre, der af fødevarestyrelsen fastlægges forud for den å  r- lige udpegning af besætninger til kontrol. Der udpeges også et antal tilfæ ldigt udvalgte be- sætninger som reference for risikovurderi ngen. Det er fødevarestyrelsens opfattelse, at dyreværnskontrollen i besætningerne ikke udelu   k- kende har den effekt, at der rettes op på konstaterede overtrædelser i en given besætning, men at der også ved at fastslå lovgivningens praktiske konsekvens i de udpegede besætnin- ger må påregnes en præventiv effekt i andre besætninger.” Lars Barfoed / Thomas Elvensø