Justitsministeriet Civil- og Politiafdelingen Kontor: Civilkontoret Sagsnr.: 2005-151-0030 Dok.: RSB40445 Besvarelse af spørgsmål nr.   175 af 14. juni 2005 fra Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri. Spørgsmål: ”Ministeren bedes  kommentere om henvendelse af 9. juni 2005 fra Dansk Transport og  Logistik  vedrørende  uddannelse  a f  chauffører  og  vognmænd  i  forbindelse  med dyretransporter, jf. FLF alm. del – bilag 229  .” Svar: Det fremgår af henvendelsen fra Dansk Transport og Logistik (DTL), at  der er etableret en ud- dannelse for chauffører, der transporterer levende dyr, og at det  skønnes, at 70 procent af tran s- portører ne har gennemgået uddannelsen. Der henvises i brevet  endvidere til, at de større da nske slagterier inden for de seneste to år har stillet krav til vognmænd og chauffører om, at kurset skal være gennemgået. Det    anføre s desuden, at DTL har støttet indførelsen af fælles europæiske re g- ler om uddannelse og et centralt EU-register for dyretransportører. Dansk ret indeholder ikke på nuværende tidspunkt    krav om, at chauffører, der ønsker at udføre transport af dyr, skal godtgøre, at de har modtaget særlig undervi   sning. For så vidt angår   virksomheders autorisation til at transportere dyr, følger det af 1993 - bekendtgørelsen om transport af dyr1, at den ansvarlige for en virksomhed, der ønsker at blive autoriseret til at varetage dyretransporter, skriftligt skal erklære overfor Fødevarestyrelsen, at transporten af dyrene kun overdrages til personer, der enten har modtaget en særlig uddannelse eller i øvrigt har en tilsvarende faglig erfaring, således at de kan håndtere og trans   portere dyrene, samt give dyrene den nødvendige pleje under transporten.  Kravet om autorisation omfatter virk- somheder, der ønsker at transportere dyr til udlandet eller over en strækning på over 50 km i Danmark. 1 Bekendtgørelse nr. 201 af 16. april 1993 om beskyttelse af dyr under transport med senere ændringer.
- Baggrunden for, at såvel praktisk erfaring  som uddannelse accepteres, er, at det følger af art ikel 5 i transportdirektivet2, at transportvirksomhedens personale skal have modtaget en særlig u  d- dannelse inden for virksomheden eller i en uddannelsesinstitution, eller at personalet skal besid- de en tilsvarende faglig erfaring, således at det kan håndtere og transportere hvirve  ldyr samt om nødvendigt give dyrene den nødvendige pleje under transporten.   Det er derfor Justitsministeriets vurdering, at det ikke vil være i overensstemmelse med   EU-retten at kræ  ve, at personalet i trans- portvirksomheden skal have modtaget uddannelse, da kravet om viden om transport af dyr, der stilles i forbindelse med autorisation til at udføre dyretranspo rter, ifølge direktivet  kan opfyldes enten ved uddannelse eller ved erfaring. Da det må antages, at uddannelse bidrager til bedre håndtering af dyr under transport, er d  et posi- tivt, at branchen selv har valgt at gå videre, end EU -retten giver mulighed for gennem lovregule- ring. Som Dansk Transport og Logistik er inde på i dere s henvendelse til Folketingets Udvalg for Fø- devarer, Landbrug og Fiskeri, indeholder den nye transportforordning3 imidlertid skærpede   krav til uddannelse af det personale, der håndterer dyr i forbindelse  med transport. Når forordningen skal anvendes fra  januar 2007, må transportvirksomhederne kun betro håndteringen af dyr til personale, som er blevet undervist i forordningens tekniske forskri fter om bl.a. transportegnethed og håndtering af dyr samt i reglerne om lo gbogen. Fra januar 2008 stilles der herudover krav om, at personer kun må være chauffør eller fungere som ledsager i forbindelse med lastbiltransport af bl.a. svin, kvæg og heste, hvis de er i besidde  l- se af et særligt   kompetencebevis. Ud over kendskab til reglerne om de tekniske forskri fter og logbogen skal uddannelsen for at opnå dette bevis  omfatte viden om dyrs adfærd, dyrefysi  ologi og nødhjælp til dyr. Kompetencebeviset skal kunne forevises for den kompetente myndi   ghed – Danmark Fødevarestyrelsen eller politiet  – af dyrene. For så vidt angår Dansk Transport og Logistiks bemærkninger angående registrering af autori se- rede transportø rer, kan jeg oplyse, at det allerede i dag fremgår af § 3  g i transportbekendtgøre l- sen fra 19934, at Fødevarestyrelsen  skal føre et reg ister over de transportvirksomheder, som sty- relsen har meddelt autorisation. Dette krav følger af transportdirektivets artikel 5, hvorefter me d- lemsstaternes myndigheder skal sikre, at transportvirksomhederne registreres, således at de hu r- 2 Direktiv 91/628 af 19. november 1991 om beskyttelse af dyr under transport m.v. med senere ændringer. 3 Forordning nr. 1/2005 af 22. december 2004 om beskyttelse af dyr under transport og dermed forbundne aktiviteter m.v. 4 Bekendtgørelse nr. 201 af 16. april 1993 om beskyttelse af  dyr under transport som senere ændret.
- tigt kan identificeres, hvis transportdirektivets krav til transport af dyr ikke overholdes. Kravet om registrering gælder   således  i alle EU-medlemslande. Fra januar 2007, når transportforordningen finde r anvendelse, bliver det derudover et krav, at autorisationerne registreres i en elektronisk database, hvor autoriserede transportvirksomheders navne og autorisationsnumre bliver offentligt tilgængelig  e i autorisationernes gyldighedsperiode. Den nye transportforordning indeholder således skærpede regler    – angår krav om uddannelse, og for så vidt angår offentligheden  s adgang til registre over de autoriserede transpor- tører.