Fødevarestyrelsen                   (  Det talte ord gælder  ) 31.05.2005 J.nr.: 2005-20 - 269 - 00067 / ABE Samrådstale                         Spørgsmål AC:    Vil ministeren i forlængelse af vedlagte artikel i Politiken den 23. maj 2005, oplyse i hvor stort omfang registreringen af dy- retransporter i CHR stemmer overens med det faktiske antal dyretranspor- ter, og hvad vil ministeren gøre for at sikre at registreringen af d y- retransporter i CHR er opdaterede og i overensstemmelse med det faktiske antal dyretransporter ? Registrering af dyretransporter i CHR (det Centrale Husdyrbrugsregister) Alle transporter af svin skal regi- stres i CHR. Derfor skal registre- ringen af transporter i CHR stem- me overens med det faktiske antal transporter, der foregår både nati  o- nalt og til eksport. I lyset af den nævnte sag kan det imidlertid ikke udelukkes, at der foregår eksporter af svin uden at disse registreres i CHR. Der er dog ingen opgørelser herover. Det er jo meget naturligt, må man sige - problemet er jo net- op, at de ikke bliver registret.
Side 2/5 Sikring af registreringen En sikring af opdateringen af re- gistreringen i CHR kan bl.a. ske ved at sammenligne antallet af ud- stedte certifikater til eksport af gri- se med antallet af registrerede eks- porter af svin i CHR. Dette kan helt konkret ske ved at den eksiste- rende kontrol udbygges til at om- fatte flere kontroltyper. Reglerne på området Som ejer af svin er man pligtig til at registrere svineflytninger ud fra mærkningsbekendtgørelsen    (Be- kendtgørelse nr. 733 af 2. juli 2004 om mærkning, registrering og flytning af kvæg, svin, får og geder)   . Dvs. at man som afsender ved hver svineflyt- ning registrerer dato og tidspunkt for flytning, modtager og afsenders CHR-nummer, antal svin, der flyt- tes samt transportbilens indregi- streringsnummer og landekode. Transportøren kan påtage sig in  d- beretningspligten, men er ikke an- svarlig i henhold til reglerne for områ det. Nuværende kontrol Det eksisterende kontrolsystem, der er udviklet til at foretage en administrative kontrol for området blev igangsat november 2003.
Side 3/5 Eksempel på en kontrol Kontrollen undersøger samtlige indberetninger i systemet, og flyt- ningen ”falder” i kontrollen, hvis de indsendte data ikke stemmer overens med en række fastlagte procedurer. Det kunne for eksem- pel være, at der flyttes svin fra en besætning, der i  kke er registreret i CHR. Kontrollen er opdelt i forskellige trin De kontroller, der indtil videre er udviklet er såkaldt simple kontro l- ler, hvor der for eksempel ”opfa n- ges” besætninger, der er ophørte, og derfor bør lukkes. Det er en fordel, at besætningerne lukkes, hvis de er tømt for dyr, så der ved udbrud af en smitsom husdyrsyg- dom kun fremsøges ejendomme, der har besætninger med dyr. Kampagne i 2004 I sommeren 2004 kørte Fødevar  e- styrelsen derfor en kampagne med udgangspunkt i nogle af de kon- troller, der allerede var udviklet. Formålet med kampagnen var h o- vedsageligt at få opdateret CHR, så det klart fremgår af registreringen, hvis der ikke længere er dyr på ejendomme.
Side 4/5 Succes ! Kampagnen var en succes på flere måder, bl.a. ved at ca. 3000 besæ   t- ninger blev opdateret. Som afslutning af kampagnen lag- de man de sidste vanskelige sager ud til Fødevar estyrelsens Fødevareregioner, der skulle ta ge hånd om de sidste sager. En yde r- ligere succes for kampagnen var, at stort set alle sager var gået i orden, idet de fleste landmænd hurtigt fik rettet fejlene ved den første he n- vendelse. Kommende initiativer: Nye kontroller Efterfølgende er det planen i  2005 at igangsætte nye kontro  ller, der er mere specifikt udviklede. Dette drejer sig bl.a. om at kunne vurde- re antal svin registret på ejendo m- men i forhold til det, der leveres til hhv. slagteri og destruktion. Disse nye kontroller har været på tegnebræt  tet stort set fra kontrol- lens igangsætning, men det blev tidligt besluttet, at det ville være mest fornuftigt at søge at lukke e l- ler åbne besætninger, og så efte r- følgende tage fat på de mere fi  n- maskede kontroldele.
Side 5/5 Kampagne Det er ligeledes en mulighed at be- nytte sig af en særlig kampagne, rettet mod et særligt udestående, som eksempelvis, at landmænd  ene skal være opmærksomme på, hvorvidt transportører indberetter svineflytninger på landmandens vegne. Afslutning Afslutningsvis vil jeg endnu en- gang slå fast , at det er helt klart landmanden der har ansvaret for at registrere sine svineflytninger i CHR. Jeg har bestemt opfattelsen af, at den kommende kontroludvikling vil medvirke til et bedre datamate- riale.